Genel Bilgi
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere kadın sağlığında sık kullanılan geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları ile ilgili temel kavramlar, yasal mevzuat, uygulamaların ebelikte kullanımı ile ilgili teorik düzeyde bilgi kazanmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği
Kadın sağlığında kullanılan Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamalarını bilme, etkilerini ve yan etkilerini tartışabilme, konuyla ilgili yasal mevzuata hâkim olma ve ebelerin kullanabileceği GETAT yöntemleri hakkında teorik bilgiyi sağlamayı kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Baltacı N, Doğan Yüksekol Ö, Kızılkaya Beji, N. Kadın Sağlığında Bütünleşik Uygulamalar ve Bakım. Nobel Akademik Yayıncılık, 2023, s:3-923. 2. Bayıroğlu Kaya E, Durdu Baş C, Çolak Balçık M. Ebelikte Geleneksel ve Tamamlayıcı Uygulamalara Bakış, Bütünleyici ve Anadolu Tıbbı Dergisi, 2023;4(3):23-39 3. Ersöz M, Gözüyeşil E, Gökyıldız Sürücü Ş. Doğumda Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Uygulamaları ve Ebelerin Rolleri, Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi 2024;14(1):38-49 4. GETAT Uygulamaları, https://ezheah.saglik.gov.tr/TR,396642/getat-geleneksel-ve-tamamlayici-tip-uygulamalari.html 5.Başer M, Taşcı S. Kanıta Dayalı Rehberleriyle Tamamlayıcı ve Destekleyici Uygulamalar,Akademisyen Tıp Kitabevi,2015, s:1-285 Başer M, Taşcı S. Kanıta Dayalı Rehberleriyle Tamamlayıcı ve Destekleyici Uygulamalar,Akademisyen Tıp Kitabevi,2015, s:1-285
Notlar
https://shgmgetatdb.saglik.gov.tr/ https://www.nhs.uk/conditions/complementary-and-alternative-medicine/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp (GETAT) ile ilgili temel kavramları ve ilgili yasal süreçleri bilir. |
ÖÇ02 | Kadın sağlığında kullanılan GETAT yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Kadın sağlığında kullanılan GETAT yöntemlerinin etkilerini, yan etkilerini ve kullanım alanlarını sıralayabilir. |
ÖÇ04 | Ebeler tarafından kullanılabilecek GETAT yöntemlerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Giriş | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | GETAT uygulamalarına ilişkin tanımlar, Dünyada ve Türkiye’de GETAT kullanımı ve yasal mevzuat | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | GETAT uygulamaları ve kadın sağlığı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kadın Sağlığında Zihin Temelli Uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
5 | Kadın Sağlığında Beden Temelli Uygulamalar | Okuma, tekrar etme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
6 | Manipülatif Temelli Uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
7 | Beden Temelli Manuplatif Uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Alternatif Tıbbi Sistemler | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Geleneksel Sağlık Sistemleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Enerji Temelli Uygulamalara Giriş | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Enerji Temelli Uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
13 | Biyolojik Temelli Uygulamalara Giriş | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Biyolojik Temelli Uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Problem Çözme |
15 | Kadın Sağlığında Diğer Uygulamalar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 58 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,32 | ||
AKTS | 2 AKTS |