Genel Bilgi
Kod | EBL133 |
Ad | Fizyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYPER BOĞA PEKMEZEKMEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. AYPER BOĞA PEKMEZEKMEK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencinin, insan vücudunun sistemleri arasındaki yaşamsal ilişkileri ve fonksiyonları tanımlaması ve çalışma mekanizmalarını, organların, hormonların görevlerini açıklaması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Fizyolojiye giriş;Hücre zarının yapısı ve fonksiyonları ve maddelerin hücre zarından taşınması; Sinir hücresinin elektriksel özellikleri;Kas fizyolojisi; Sinir kas kavşağı, Düz ve Kalp Kası; Kan hücreleri; İmmün sistem Kalp ve damar Sistemi; Solunum sistemi; Böbrek Fizyolojisi;.Sindirim Sistemi Endokrin sistem fizyolojisi; Dişi ve Erkek üreme sistemi:
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloj. Ed. John E. Hall 14.Baskı, Güneş kitabevi, 2021. Fizyoloji Ders Kitabı. Eds. Koz, M., Gelir E., Ersöz, G. 2022, Nobel Akademik Yayıncılık, 2022.
Notlar
İnsan Fizyoolojisi,Editör Erdal AĞAR
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Homeostazisi tanımlar, vücut sıvı kompartmanları ve içeriklerini tanımlar. |
ÖÇ02 | Hücre ve dokuların yapı ve işleyişini tanımlar. |
ÖÇ03 | Hücre membran geçişleri ve organellerin fonksiyonunu tanımlar. |
ÖÇ04 | Uyarılabilen hücreleri ve biyoelektrik potansiyelleri açıklar. |
ÖÇ05 | İskelet ve düz kasın yapısını bilir, kasılma mekanizmasını tanımlar. |
ÖÇ06 | Sinir sistemi yapılarını bilir, fonksiyonlarını tanımlar. |
ÖÇ07 | Kan hücreleri ve plazmayı bilir, görevlerini ve fonksiyonlarını tanımlar. |
ÖÇ08 | Dolaşım sistemi yapılarını bilir, kalp ve damarların çalışma mekanizmalarını ve fonksiyonlarını tanımlar. |
ÖÇ09 | Solunum sistemi yapılarını bilir, ventilasyon, gaz geçişi, taşınımını ve fonksiyonlarını tanımlar. |
ÖÇ10 | Sindirim sistemi yapılarını bilir, besinlerin sindirimi ve emilimi mekanizmalarını tanımlar |
ÖÇ11 | Boşaltım sistemi yapılarını ve böbreğin görevlerini bilir, idrar oluşum aşamalarını tanımlar. |
ÖÇ12 | Hormon salgılayan yapıları bilir, hormonların etkilerini ve mekanizmalarını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fizyolojiye giriş; Fizyolojinin tanımı, homeostatis, negatif ve pozitif geribildirim. Fizyolojide kullanılan kavramlar; mol, ekivalent, osmol, osmolarite pH. Hücre içi ve hücre dışı sıvıların özellikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Hücre zarının yapısı ve fonksiyonları ve maddelerin hücre zarından taşınması; Pasif ve aktif taşınım. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sinir hücresinin elektriksel özellikleri; Elektrokimyasal denge ve Nerst eşitliği, dinlenim ve aksiyon potansiyeli, sinaptik iletim; nörotransmitterler. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Kas fizyolojisi; İskelet kasının yapısı, Kasılmanın moleküler mekanizması, , kasılmanın mekaniği, iskelet kası liflerinin çeşitleri, Sinir kas kavşağı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Düz ve Kalp Kası; Düz kasın sınıflandırılması, uyarılma ve kasılması. Kalp kasının elektriksel özellikleri, kasılması. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Kan hücreleri; Eritrositlerin yapısı ve görevleri. Hemoglobinin özellikleri ve görevleri. Aneminin özellikleri ve çeşitleri. Lökositlerin yapısı ve görevleri. Trombositlerin görevleri. Hemostaz mekanizması. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İmmün sistem; T lenfositler B lenfositler ve aktif ve pasif bağışıklık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kalp ve damar Sistemi; Kalp döngüsü, kalp sesleri, kalp atımının düzenlenmesi, kalp yetmezliği, şok, elektrokardiografi, aritmiler, kan basıncı, dolaşımın kontrolü. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Solunum sistemi; Ventilasyon ve ventilasyon hacmi, solunum tipleri, solunum frekansları, solunum hacimleri, solunum gazlarının taşınması, solunumun kontrolü, hipoksi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Böbrek Fizyolojisi; Böbreğin fonksiyonu; glomerüler filtrasyon, tübüler rebsorbsiyon, tübüler sekresyon, sodyum su, potasyum ve kalsiyumun geri emilimi, atılımı ve düzenlenmesi. İdrar oluşumu. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sindirim Sistemi; Sindirim sisteminin aktivitesinin kontrolü, çiğneme, yutma, midenin sindirim fonksiyonu, ince ve kalın bağırsak hareketleri, sindirim ve emilim, defekasyon ve kusma mekanizması. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Endokrin sistem fizyolojisi; Hormonların etki mekanizması, salınması ve kontrolü. Hipofiz, pankreas ve adrenal bezi hormonlarının salınması etki mekanizması ve kontrolü. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Erkek üreme sistemi: spermatogenezis, ereksiyon ejakülasyon, erkek üreme fonksiyonlarının kontrolü. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Dişi Üreme sistemi; üreme hormonları, ovaryum fonksiyonları, menstrüel döngü, doğum, laktasyon. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |