EBL133 Fizyoloji

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL133
Ad Fizyoloji
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. AYPER BOĞA PEKMEZEKMEK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. AYPER BOĞA PEKMEZEKMEK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencinin, insan vücudunun sistemleri arasındaki yaşamsal ilişkileri ve fonksiyonları tanımlaması ve çalışma mekanizmalarını, organların, hormonların görevlerini açıklaması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Fizyolojiye giriş;Hücre zarının yapısı ve fonksiyonları ve maddelerin hücre zarından taşınması; Sinir hücresinin elektriksel özellikleri;Kas fizyolojisi; Sinir kas kavşağı, Düz ve Kalp Kası; Kan hücreleri; İmmün sistem Kalp ve damar Sistemi; Solunum sistemi; Böbrek Fizyolojisi;.Sindirim Sistemi Endokrin sistem fizyolojisi; Dişi ve Erkek üreme sistemi:

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloj. Ed. John E. Hall 14.Baskı, Güneş kitabevi, 2021. Fizyoloji Ders Kitabı. Eds. Koz, M., Gelir E., Ersöz, G. 2022, Nobel Akademik Yayıncılık, 2022.

Notlar

İnsan Fizyoolojisi,Editör Erdal AĞAR


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Homeostazisi tanımlar, vücut sıvı kompartmanları ve içeriklerini tanımlar.
ÖÇ02 Hücre ve dokuların yapı ve işleyişini tanımlar.
ÖÇ03 Hücre membran geçişleri ve organellerin fonksiyonunu tanımlar.
ÖÇ04 Uyarılabilen hücreleri ve biyoelektrik potansiyelleri açıklar.
ÖÇ05 İskelet ve düz kasın yapısını bilir, kasılma mekanizmasını tanımlar.
ÖÇ06 Sinir sistemi yapılarını bilir, fonksiyonlarını tanımlar.
ÖÇ07 Kan hücreleri ve plazmayı bilir, görevlerini ve fonksiyonlarını tanımlar.
ÖÇ08 Dolaşım sistemi yapılarını bilir, kalp ve damarların çalışma mekanizmalarını ve fonksiyonlarını tanımlar.
ÖÇ09 Solunum sistemi yapılarını bilir, ventilasyon, gaz geçişi, taşınımını ve fonksiyonlarını tanımlar.
ÖÇ10 Sindirim sistemi yapılarını bilir, besinlerin sindirimi ve emilimi mekanizmalarını tanımlar
ÖÇ11 Boşaltım sistemi yapılarını ve böbreğin görevlerini bilir, idrar oluşum aşamalarını tanımlar.
ÖÇ12 Hormon salgılayan yapıları bilir, hormonların etkilerini ve mekanizmalarını açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 4
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 4
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fizyolojiye giriş; Fizyolojinin tanımı, homeostatis, negatif ve pozitif geribildirim. Fizyolojide kullanılan kavramlar; mol, ekivalent, osmol, osmolarite pH. Hücre içi ve hücre dışı sıvıların özellikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Hücre zarının yapısı ve fonksiyonları ve maddelerin hücre zarından taşınması; Pasif ve aktif taşınım. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Sinir hücresinin elektriksel özellikleri; Elektrokimyasal denge ve Nerst eşitliği, dinlenim ve aksiyon potansiyeli, sinaptik iletim; nörotransmitterler. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Kas fizyolojisi; İskelet kasının yapısı, Kasılmanın moleküler mekanizması, , kasılmanın mekaniği, iskelet kası liflerinin çeşitleri, Sinir kas kavşağı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Düz ve Kalp Kası; Düz kasın sınıflandırılması, uyarılma ve kasılması. Kalp kasının elektriksel özellikleri, kasılması. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Kan hücreleri; Eritrositlerin yapısı ve görevleri. Hemoglobinin özellikleri ve görevleri. Aneminin özellikleri ve çeşitleri. Lökositlerin yapısı ve görevleri. Trombositlerin görevleri. Hemostaz mekanizması. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 İmmün sistem; T lenfositler B lenfositler ve aktif ve pasif bağışıklık Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Okuma, tekrar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kalp ve damar Sistemi; Kalp döngüsü, kalp sesleri, kalp atımının düzenlenmesi, kalp yetmezliği, şok, elektrokardiografi, aritmiler, kan basıncı, dolaşımın kontrolü. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Solunum sistemi; Ventilasyon ve ventilasyon hacmi, solunum tipleri, solunum frekansları, solunum hacimleri, solunum gazlarının taşınması, solunumun kontrolü, hipoksi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Böbrek Fizyolojisi; Böbreğin fonksiyonu; glomerüler filtrasyon, tübüler rebsorbsiyon, tübüler sekresyon, sodyum su, potasyum ve kalsiyumun geri emilimi, atılımı ve düzenlenmesi. İdrar oluşumu. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Sindirim Sistemi; Sindirim sisteminin aktivitesinin kontrolü, çiğneme, yutma, midenin sindirim fonksiyonu, ince ve kalın bağırsak hareketleri, sindirim ve emilim, defekasyon ve kusma mekanizması. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Endokrin sistem fizyolojisi; Hormonların etki mekanizması, salınması ve kontrolü. Hipofiz, pankreas ve adrenal bezi hormonlarının salınması etki mekanizması ve kontrolü. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Erkek üreme sistemi: spermatogenezis, ereksiyon ejakülasyon, erkek üreme fonksiyonlarının kontrolü. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Dişi Üreme sistemi; üreme hormonları, ovaryum fonksiyonları, menstrüel döngü, doğum, laktasyon. Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 03:49