Genel Bilgi
Kod | EBL325 |
Ad | Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin sağlıklı yenidoğan izlemini yapması, yenidoğan dönemindeki tüm sağlıktan sapma durumlarını tanıması ve sevk etmesine yönelik bilgi ve beceri kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dünya'da ve Türkiye'de çocuk sağlığının durumu, yenidoğan döneminin önemi ve yenidoğan terminolojisi, yenidoğanın fizyolojik özellikleri ve uterus dışı yaşama adaptasyonu, yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve fizik muayenesi, yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve fizik muayenesi, yenidoğanda olası sağlık sorunları, yüksek riskli yenidoğan bakımı ve transportu, yenidoğan resusütasyonu, yenidoğan beslenmesi ve yenidoğan beslenmesinde anne sütünün önemi, emzirme teknikleri, sağlık personelinin anne sütüyle beslenme hakkında görevleri, rolleri, yenidoğana yönelik özel uygulamalar, yenidoğan ve ailesinde psikososyal bakım, yenidoğanda sıvı-elektrolit dengesizlikleri, yenidoğan taramaları ve ebenin sevk etmesi gereken durumlar, yenidoğanda nörolojik sistem sorunları ve konvülsiyonlar, yenidoğanda solunum problemleri, yenidoğanda kardiyovasküler sistem anomalileri
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ekti Genç R, Özkan H.Ebeler için Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları, 2020
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ülkemiz ve dünya koşullarına göre yenidoğanın sorunlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Yenidoğana ilişkin terminolojiyi tanımlar. |
ÖÇ03 | Ekstrauterin yaşama geçişle birlikte yenidoğanda oluşan değişimleri özetler. |
ÖÇ04 | Yenidoğanın fizik muayenesini yaparak sağlıklı yenidoğan göstergelerini ayrıştırır. |
ÖÇ05 | Yüksek riskli yenidoğana acil müdahaleleri uygular. |
ÖÇ06 | Ebeveyn-yenidoğan arasında sağlıklı bir ilişkinin sürdürülmesine yardımcı olur. |
ÖÇ07 | Ebeveynlerin eğitim gereksinimlerinin tanımlanması ve karşılanmasına katkıda bulunur. |
ÖÇ08 | Yenidoğan beslenmesini bilir ve aileye danışmanlık yapar. |
ÖÇ09 | Yenidoğan döneminde sık karşılaşılan sağlık sorunlarını tanılar ve ebenin bakımdaki rolünü kavrar. |
ÖÇ10 | Yenidoğanda yapılması gereken rutin taramaları açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiye'de ve dünyada yenidoğan sağlığı | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Yenidoğanda Terminoloji ve Yenidoğan Döneminin Önemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Yenidoğanın Fizyolojisi,Normal yenidoğan ve özellikleri, Yüksek riskli yenidoğan ve özellikleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Yenidoğanın doğum odasında ilk bakımı ve değerlendirilmesi ve uygulama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma |
5 | Neonatal resüsitasyon ve uygulama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
6 | Acil tedavi ve bakım gerektiren durumlar I ve uygulama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Acil tedavi ve bakım gerektiren durumlar II ve uygulama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yenidoğanda solunum problemleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ebenin tanılaması ve sevk etmesi gereken yenidoğan | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yenidoğan döneminde beslenme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yenidoğan taramaları ve ebenin sevk etmesi gereken durumlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Yenidoğanın sıvı ve elektrolit dengesi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Yenidoğanda nörolojik sistem sorunları ve konvülsiyonlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yenidoğanda kardiyovasküler sistem anomalileri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma, tekrar gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 12 | 24 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 50 | 50 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 80 | 80 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 252 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,08 | ||
AKTS | 10 AKTS |