Genel Bilgi
Kod | MED100 |
Ad | Normal Yapı ve Fonksiyon / İnsan Bilimleri-Hücre-Doku |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 1. Yıl |
Süre (Hafta) | 36 Hafta |
AKTS | 40 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Tıp - Kurul |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL ÖCAL |
Dersin Amacı / Hedefi
İnsan bedeni ve zihninin yaşamın tüm evrelerindeki normal yapısı, işlevi ve gelişimini kavramak, beden-zihin etkileşimi hakkında bilgi sahibi olmak, çağdaş sağlık kavramlarını bilerek bilgiye ulaşma ve bilgiyi kullanmanın yollarını öğrenmek, insan insana iletişimde temel yaklaşımları tanımlayarak etik ilkeler konusunda bilgi ve tutum geliştirmek ve meslek gelişimi için kültür, sanat ve sosyal bilimler ile tıp biliminin ilişkilerini kavramaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders 36 hafta sürmektedir ve insan bedeninin normal yapı ve fonksiyonlarının anlaşılmasına temel oluşturacak molekül, hücre, doku, gibi ana kavramlar işlenmektedir. Ayrıca sağlığı koruma ve geliştirme, etik kavramları işlenmektedir. Maket üzerinde beceri eğitiminin temelleri atılmakta, uyum haftası ve ilk adım iletişim modülü, ilk yardım kursu ve sağlık kurumları ziyaretleri bu dönemde başlamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ders Kurulunda başarılı olmak
Kaynaklar
Albert B, Johnson A, Lewis J, Raff M, Robert K and Walter P. Moleculer Biology of the Cell, Fourth Edition, Garland Science, Newyork (2002), Anatomi Arıncı Kaplan, Elhan Alaittin, 1-2 cilt Güneş Kitabevi, 3. baskı Ankara, Biyokimya laboratuvar Uygulamaları, (H.Aydın, F.Girgin), EÜTF, 1998, Biyofizik laboratuvar Kılavuzları, Fizyoloji Laboratuvar Kılavuzları
Notlar
Ders Notları, Sunumlar, Ders Kitapları, Laboratuvar Kılavuzları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hücrenin yapı ve işlevleri ile bunlarla ilgili fizyolojik mekanizmaları ve biyoelektriksel olayları açıklar. |
ÖÇ02 | Metabolizmada görevli biyokimyasal moleküllerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Genetik materyalin (DNA ve RNA) yapı ve işlevini, gen ifadesini, genom yapısı, nükleik asit metabolizması ve DNA’nın tıpta kullanımı, kalıtımın temel prensiplerini bilir. |
ÖÇ04 | Farklı hücre tiplerini ve temel dokuların normal yapılarını mikroskobik düzeyde tanır. |
ÖÇ05 | Vücudun temel dokularının yapı ve işlevini açıklar. |
ÖÇ06 | Vücudumuzdaki temel biyokimyasal ve biyoelektriksel olaylar ile ilgili deneyleri laboratuvar ortamında uygular. |
ÖÇ07 | Hareket sistemine ve baş-boyun bölgesine ait anatomik oluşumların özelliklerini, yapı ve fonksiyon ilişkilerini tanımlar, maket üzerinde gösterir. |
ÖÇ08 | Hemopoietik ve immün sistemleri oluşturan yapıların yapısal ve fonksiyonel özelliklerini açıklar, immünütenin temel prensipleri ile konak-mikroorganizma ilişkilerinin temel immünolojik özelliklerini söyler. |
ÖÇ09 | Sağlık belirleyicilerini ve çağdaş sağlık hizmeti yaklaşımını tanımlar. |
ÖÇ10 | Sosyal tıp yaklaşımını ve sağlık alanındaki yapılanmaları tanımlar. |
ÖÇ11 | Davranış bilimlerinin temellerini, psikolojik kavramları tanımlar. |
ÖÇ12 | Temel mesleki becerileri maket üzerinde öğrenir ve uygular. |
ÖÇ13 | İnsan insana iletişimde temel yaklaşımları tanımlar ve etkili iletişim ve dinleme becerileri kazanır. |
ÖÇ14 | Araştırma, iletişim ve sunum becerilerini geliştirmek için sağlık ile ilişkilendirilmiş sosyal konularda grup çalışması yapar. |
ÖÇ15 | Farklı disiplinlere/sistemlere ait normal yapı-fonksiyon bilgilerini, anormal yapı-fonksiyon bilgileri ile olgu bazında entegre eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 1 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Açılış, İlk Adım kursu, Tıp Eğitimi ve Anabilim Dallarının tanıtımı | Öğrenci dersten önce ilgili bölümleri araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
2 | Bilimsel yöntem ve biyolojik kavramlar, Canlının orjini ve evrimi, Biyokimyaya giriş, Atom yapısı ve biyokimyasal bağlar, Organik bileşiklerin kimyasal yapısı, Halk sağlığı temel kavramları, Sosyal tıp ve tarihçesi, Koruyucu hekimlik, Birinci basamak hekimliği uygulamaları, Ölçme anlamlı rakamlar ve SI sistemi, Ölçeklendirme ve canlılarda büyüklük işlev ilişkisi, İlk yardım kursu, El yıkama eldiven giyme becerisi. | Öğrenci dersten önce ilgili bölümleri araştırır ve okur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
3 | Gazlar, Eriyikler, Su, asit-baz, pH ve tampon kavramları, Prokaryot, ökaryot kavramları, Kuvvet, hareket ve insan vücudu, İlk yardım kursu, El yıkama eldiven giyme becerisi, Laboratuvar aletlerinin ve mikroskobun tanıtılması ve kullanılması, Spektrofotometrenin kullanımı. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
4 | Hekimliğin ve sosyal hekimliğin amacı, Biyomoleküller ve biyokimyasal yöntemler, Amino asit ve proteinlerin temel yapısı, İnsanın ekosistemdeki yeri, Ekolojik piramitler ve biyoenerji, İnsan çevre etkileşimi, Çağdaş sağlık kavramı, El yıkama ve eldiven giyme becerisi, Biyogenez, bakteri hücreleri, maya hücreleri ve mantarlar, Titrasyon Laboratuvarları. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Hücresel makromoleküller ve sıvılar, Hücre teorisi, hücre zarı, organelleri, iskeleti, Karbonhidratların temel yapısı, Nükleik asitlerin ve lipidlerin temel yapısı, El yıkama ve eldiven giyme becerisi, İlk yardım kursu. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
6 | Hücre zarında difüzyon, Lipidlerin temel yapısı, Bütüncül yaklaşım, Difüzyon, ozmoz, bitkisel hücrelerde plazmoliz, deplazmoliz, fotosentez ve hücre solunumu deneyi, Karbonhidratları tanıma tepkimeleri. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
7 | Vitaminler ve koenzimler, enzimler, Endositoz, egzositoz, Hücre yüzeyi özelleşmeleri, Hücre bağlantıları, Hücrede uyarı iletimi, Katabolizma, Hücre solunumu, Enerji, Güç ve metabolik hız, , El yıkama ve eldiven giyme becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası |
8 | Enzim kinetiği, enerji metabolizması, biyolojik sistem yükseltgenme, indirgenme reaksiyonları, Anabolizma, fotosentez, kemosentez, Aile sağlık ilişkisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
9 | I. Ders Kurulu Teorik Vize Sınavı | Dönem boyunca anlatılan derslere çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Histoloji ve sitolojinin tanımı, Doku hazırlama ve inceleme yöntemleri, elektron mikroskobu, Biyolojik katıların mekanik özellikleri, Çarpışmalar ve hava yastıkları, Metabolizmanın genel olarak incelenmesi, Hücre döngüsünün kontrolü, Mitoz ve mayoz bölünme, Organeller arası iş bölümü, Kan alma ve serum takma becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
11 | Beslenme, Eser elementler, Biyolojik zarlar ve taşınma sistemleri, Karbonhidrat sindirimi ve emilimi, Bedenin bileşimi ve vücut sıvıları, difüzyon yasaları, ozmotik geçişler, Taşıyıcı proteinler, Kolaylaştırılmış difüzyon, aktif taşıma, homeostatik mekanizmalar, hücrelerarası iletişim, Balistokardiografi, Eşeyli, eşeysiz üreme, Gametogenezis ve fertilizasyon, Kan alma ve serum takma becerisi, Proteinlerin Laboratuarda gösterilmesi, Kurum ziyareti uygulaması. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
12 | Glikoliz ve denetimi, Glükoneogenez, Pentoz fosfat yolu, İnsanda erkek ve dişi üreme sistemleri, Büyüme ve gelişme, Akışkanlar ve kan basıncı, Hücre ve hücresel elementler, Hücre çekirdeği ve hücre bölünmesi, Reseptörler, ikincil haberciler ve sinyal iletimi, Kan alma ve serum takma becerisi, Mitoz bölünme ve enzimlerin laboratuarda gösterilmesi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
13 | Krebs siklusu, hücresel solunum zinciri ve ATP sentezi, Glikojen sentezi ve yıkımı, Glikoz dışı şekerlerin metabolizması, Lipidlerin sindirimi ve emilimi, Yağ asitlerinin yıkımı, Hücre çekirdeği ve hücre bölünmesi, Memelilerde embriyonal gelişim, Genetik materyalin yapısı, DNA replikasyonu, Gaz yasaları, sıcaklık ve su altı solunumu, Sıvılar, ozmoz ve yüzey gerilimi, Hücre ve elemanlarının laboratuarda gösterilmesi, Kan alma ve serum takma becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Yağ asitlerinin sentezi, Prostaglandinler, Trigliserit ve fosfolipid metabolizması, Kolesterol yapısı ve Biyosentezi, Genetik şifre ve Transkripsiyon, Translasyon ve protein sentezi, Mutajenler ve mutasyonlar, Vücutta ısı aktarım mekanizmaları ve sıcaklık kontrolu, Kan alma ve serum takma becerisi, Testis ve ovaryumun incelenmesi, sperm ve yumurta hücreleri, Kan şekeri tayini. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
15 | Kolesterol metabolizması ve safra asitleri, Lipoprotein metabolizması, Proteinlerin sindirimi ve emilimi, Aminoasit metabolizması ve üre sentezi. DNA Tamir mekanizmaları, Prokaryotlarda ve ökaryotlarda gen ifadesinin kontrolü, DNAnın klonlanması, DNA kitaplığı ve DNA analiz yöntemleri, Tümör ve normal dokudan DNA izolasyonu, DNA Elektroforezi, Kolesterol tayini, Kan alma ve serum takma becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
16 | Amino asitlerin özel ürünlere dönüştürülmesi, Metabolizmanın entegrasyonu, Gen terapisi ve biyoteknoloji, DNA dizileri ve genom yapısı, Üre tayini laboratuar çalışması. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
17 | II. Ders Kurulu Teorik Vize Sınavı | Dönem boyunca anlatılan derslere çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
18 | Mikrobiyolojiye giriş, Bakteri genetiği, Transformasyon, Transdüksiyon, Konjugasyon, Plazmidler, Pürin-Pirimidin metabolizması, Tıp ve tarihi arasındaki ilişki, Enjeksiyon uygulama becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
19 | Mendel kuralları, Tek gene bağlı kalıtım, Genler arası etkileşim, Bakteri hücresinin ince yapısı, Mikroorganizmaların üretilmesi, Davranış bilimlerine giriş, tanımlar ve kavramlar, Tıp evrimine genel bir bakış,tıbbın kökeni ve tıp öncülü uygulamalar, DNA ve RNA organizasyonu, Kan grubu tayini, barr cismi ve dev kromozomların incelenmesi, Enjeksiyon uygulama becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
20 | DNA metabolizması, Çoklu allelizm ve kan grupları, Multifaktöriyel kalıtım, pleitropi, Mitokondriyal kalıtım, penetrans, Cinsiyete bağlı kalıtım, Gen bağlantı analizi, Davranış ve kalıtım, Davranışın nörobiyolojik temelleri, Batı tıbbının evrimi, Sterilizasyon, dezenfeksiyon, Enjeksiyon uygulama becerisi, Kurbağa ve sıçan diseksiyonu. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
21 | Genom analizi ve gen haritası, Genetik etkenleri inceleme yöntemleri, DNA’nın paketlenmesi ve kromozom, Bakteri genetiği ve metabolizması, Virüslerin yapısı ve genel özellikleri, Virüslerin çoğalması ve tanı yöntemleri, Biyopsikososyal yaklaşım, uyum ve stres, Davranışın psikodinamik temelleri: Savunma düzenekleri I, Rönesans’tan XIX. Yüzyıla ve günümüze tıp, Batı tıbbının dışında kalan akımlar, Enjeksiyon uygulama becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
22 | Protein sentezi ve sentez sonrası düzenlenmesi, Nükleik asitlerin tıpta kullanımı, Kanser Biyokimyası, Ksenobiyotikler, Viral interferens ve interferon, Davranışın psikodinamik temelleri: Savunma düzenekleri II, Kişilik gelişimi, Tıp tarihinden ana başlıklar, Kromozomların özellikleri ve mutasyonları, Kromozom elde etme yöntemleri, Otozomal düzensizlikler, Enjeksiyon uygulama becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
23 | Cinsiyet düzensizlikleri, Kromozom ayrılması, Komplex hastalıkların genetiği, Antikor farklılığının genetik temeli, Monoklonal antikorlar ve hibridoma, TCR farklılığının genetik temeli, Genel parazitoloji, Tıbbi önemi olan protozoonlar, helmintler ve arthropodlar, İnsan kromozomlarının incelenmesi, karyotip ve pedigri analizi, İn vitro replikasyon pratik çalışmaları, Enjeksiyon uygulama becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
24 | İmmün cevabın genetik temeli, Anatomiye giriş ve anatomi terimleri, Kemikler ve eklemler hakkında genel bilgiler, Biyofiziğe giriş: sistem kavramı ve biyoenerjetik, Hücre zarında madde taşınımı ve dinlenim potansiyeli, Yara bakımı becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
25 | III. Ders Kurulu Teorik Vize Sınavı | Dönem boyunca anlatılan derslere çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
26 | Hücre zarında madde taşınımı ve dinlenim potansiyeli, Eşik altı olaylar ve aksiyon potansiyeli, Sinir hücresinin işlevsel yapısı, Kaslar ve damarlar hakkında genel bilgiler, Organ ve oluşumların innervasyonu, Omuz sentürü: Kemik ve eklemleri, Epitel dokusu: Koruma ve bez epiteli, Bağ dokusu ve kollajen biyokimyası, Yara bakımı becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
27 | Omuz eklemini etkileyen kaslar, Aksilla ve meme, Kas biyokimyası, Destek doku histolojisi, Bağ ve yağ doku, İyon dengesi ve dinlenim zar potansiyeli, Histoloji laboratuarı: Epitel dokusu, Anatomi Laboratuarı: Omuz sentürü ve omuz eklemini etkileyen kaslar, Yara bakımı becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
28 | Eşik altı olaylar ve aksiyon potansiyeli, İyon kanalları ve HH kanal modeli, Destek doku histolojisi, Bağ ve yağ doku, Ön kol kemikleri ve art. Cubiti, Kol bölgesi kasları, El bileği kemikleri ve eklemleri, El fonksiyonel anatomisi, Üst ekstremite sinirleri ve lezyonları, Yerel potansiyeller, aksiyon, Anatomi Laboratuarı: Aksilla ve meme, Kol bölgesi, ön kol kemikleri ve art. Cubiti, Ön kol kasları; Yara Bakımı becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
29 | Kavşakların işlevsel yapısı ve kavşak iletiminde genel ilkeler, Özelleşmiş bağ doku: Kemik ve kıkırdak, Kas dokusu: Düz, çizgili ve kalp kası, Üst ekstremite kan ve lenf damarları, Kolumna vertebralis, Vertebral eklemler, Bileşik aksiyon potansiyeli, Anatomi Laboratuarı: Ön kol ve el bölgesi, Üst ekstremite sinirleri; Histoloji laboratuarı: Destek doku: Bağ ve yağ doku, Yara bakımı becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
30 | Kas dokusu: Düz, çizgili ve kalp kası, Sinir doku histolojisi, İskelet kasının ve düz kasın fizyolojisi, Kaslarda kasılma: Biyomekanik ve biyoenerjetik ilişkiler, Kaslarda biyoelektrik olaylar ve EMG, Kolumna vertebralis hareketlerinde etkenler, Kalça eklemi, Anatomi Laboratuarı: Üst ekstremite damarları, Kolumna vertebralis ve vertebral eklemler; Histoloji laboratuarı: Kemik ve kıkırdak doku, Yara bakımı becerisi. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
31 | Kalça eklemini etkileyen kaslar, Uyluk bölgesi femoral üçgen, adduktor kanal, Diz eklemi, Sinir doku histolojisi, Biyomanyetizma, Biyofizik uygulamaları ve laboratuvarı , Anatomi Laboratuarı: Kalça eklemi ve gluteal bölge, Uyluk bölgesi femoral üçgen, adduktor kanal; Histoloji laboratuarı: Kas ve sinir dokusu. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
32 | Bacak, Ayak bileği ve ayak hareketlerini etkileyen kaslar, Alt ekstremite kan damarları, lenfatikler, sinir lezyonları ve sinirleri, Biyofizik uygulamaları ve laboratuvarı , Anatomi Laboratuarı: Bacak, Ayak bileği ve ayak. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
33 | Deri ve yan oluşumları, Yürüme ve postür, Entegre oturum, Histoloji laboratuarı: Deri ve yan oluşumları; Anatomi Laboratuarı: Ayak bileği ve ayak hareketlerini etkileyen kaslar, Alt ekstremite kan damarları ve lenfatikler, Alt ekstremite sinirleri. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
34 | IV. Ders Kurulu Teorik Vize Sınavı | Dönem boyunca anlatılan derslere çalışır | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
35 | Hayatın, sağlığın, ölümün doğal ve kültürel boyutları, Sağlık, tıp, hekimlik kavramları, Kan oluşumu, eritrositler, eritropoez. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
36 | Kafatası kemikleri, Boyun bölgesi, Kanser genetiği, Periferik kan, miyeloid organlar, Hemopoiezis ve hemopoietik organlar, Kan oluşumu, eritrositler, eritropoez, Beyaz kan hücrelerinin fonksiyonları, Konak mikroorganizma ilişkileri, İmmünolojiye giriş, Kemik: Mekanik ve elektrik özellikleri, Eritrosit metabolizması, Anatomi Laboratuarı: Kafatası kemikleri; Histoloji laboratuarı: Periferik kan, miyeloid organlar. | Ders için hazırlık çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 34 | 20 | 680 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 2 | 20 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 6 | 12 | 72 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 10 | 20 | 200 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 4 | 8 | 32 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 1004 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 40,16 | ||
AKTS | 40 AKTS |