AYHS208 Yaban Hayatında Coğrafi Bilgi Sistemi

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod AYHS208
Ad Yaban Hayatında Coğrafi Bilgi Sistemi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Gökhan ERGAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Aysen KALENDER (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) tanımı ve bileşenleri itibarıyla temel prensiplerinin kavranması ve fonksiyonlarının yaban hayatı sektöründe kullanımına yönelik pratik uygulama becerilerinin Arc/Info CBS yazılımı ile kazandırılması, Coğrafi Bilgi Sistemlerinin yaban hayatı ile ilişkisi hakkında temel bilgilerin kazandırılması ve yapılmış projelerin incelenmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Coğafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) temel kavramı, genel prensipleri, bileşenleri, temel fonksiyonları. Veri-bilgi, veri tabanı işletim sistemi, konumsal veri, vektör ve raster veri modelleri, veri kalitesi gibi temel kavramlar. Kağıt haritaların sayısallaştırması, topoloji oluşturma, sorgulama, konumsal sorgulama, konumsal analiz ve sayısal harita hazırlama. TIN verisi oluşturma, eğim ve bakı haritası oluşturma. Arc/Info CBS yazılımın tanıtımı ve örnek uygulamalar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Tecim, V. (2008). Coğrafi bilgi sistemleri: Harita tabanlı bilgi yönetimi. Vahap Tecim.

Notlar

Ders kapsamında Youtube içerikleri görsel kaynak olarak kullanılmaktadır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 CBS kavramını, bileşenlerini, veri yapılarını ve fonksiyonlarını açıklar.
ÖÇ02 Bir alanın sayısal haritasında konumsal sorgulama yapar, yeniden sınıflandırır ve haritaları çakıştırır
ÖÇ03 Küresel Konumlama Sistemi (GPS) sistemini öğrenir
ÖÇ04 Doğada kendi haritasını çizebilir
ÖÇ05 Uzaktan algılama sistemlerini öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Avcılık ve Yaban Hayatı alanları ile ilgili temel bilgileri ve genel kavramları açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve Uluslararası avcılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaban hayatı uygulamaları için çağdaş teknolojiden ve uygun yöntemlerden yaralanır, yaban hayatı ile ilgili gerekli araç ve gereçleri kullanır. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Avcılık ve Yaban Hayatı ile ilgili yasalara uygun davranır ve alanında edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çok yönlü düşünebilir, alanında çalışma sahasındaki işi ile ilgili bilgiler toplar, analiz eder ve elde ettiği bilgileri uygulamaya aktarır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Güncel olaylar ve gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri izleyerek etkin bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaban hayatı ile ilgili bilgi toplar, rapor haline getirir, ayrıca bu raporu hizmet verdiği kurum ve kişilere açık bir şekilde sözlü veya yazılı olarak anlatır, takım çalışması yapar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Orman ve yaban hayatı amenajmanı ile korunan alan tayini ve yönetiminin temel esaslarını öğrenerek koruma-kullanma ve sürdürülebilir gelişim felsefesini kazanmış olma. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaban hayvanlarının çeşitliliği, envanteri, hastalıkları, korunması, nakledilmesi, üretilmesi, izlenmesi, habitatlarının iyileştirilmesi, yapay ve doğal avlaklar, kontrollü avcılık, pazarlama usulleri, av ve yaban hayatı turizmi konularında bilgi ve beceriye sahip olma.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorumluluğu altında çalışanları bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket ederek yönetir.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilgiye sahip olur.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ormancılık ve yaban hayatı uygulamalarında çağdaş teknoloji ve uygun yöntemleri, gerekli araç ve gereçleri kullanabilme. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerini kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili orta düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile yeterli düzeyde iletişim kurar. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ulusal ve uluslararası çevre ve ormancılık politikalarını, yasalar ve diğer yazılı hukuk kuralları ile yükümlülükleri kavrayabilme.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Orman ve yaban hayatı amenajmanı ile korunan alan tayini ve yönetiminin temel esaslarını öğrenerek koruma-kullanma ve sürdürülebilir gelişim felsefesini kazanmış olma.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Coğafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) temel kavramlarının öğrenilmesi Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Coğafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) genel prensipleri ve bileşenleri Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 CBSnin ormancılık sektöründeki kullanım alanları ve örnek uygulamalar Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 CBSnin ormancılık alanında faydalanıldığı başlıca bölümler Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Veri-bilgi, konumsal veri (grafik ve öznitelik), veri tabanı işletim sistemi Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 CBS yardımıyla elde edilen sayısal verilerin yorumlanması Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Coğrafi detaylar, vektör ve raster veri modelleri, veri kaynakları ve kalitesi Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 CBS fonksiyonları: veri giriş fonksiyonu Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Eski tipte oluşturulmuş haritaların sayısallaştırılması Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Eski haritalardan oluşturulan veri tabanı kurma Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Kağıt haritaların sayısallaştırması, topoloji oluşturma Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Yaban hayatında CBS'nin önemi ve getirdiği kolaylıklar Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 CBS'de konuma bağlı analiz türleri Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Sayısal arazi analizi(Eğim, bakı, kesit çıkarma, hacim hesabı, izohips oluşturma) Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 03:41