Genel Bilgi
Kod | SOSS205 |
Ad | Sosyal Bilgiler Öğrenme ve Öğretim Yaklaşımları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NEVAL AKÇA BERK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin öğrenme ve öğretme ilgili temel kavram ve ilkeleri, öğrenmeyi etkileyen etkenleri, öğrenme kuramlarını, etkili öğrenme yöntem ve tekniklerini bilmelerini sağlamak
Dersin İçeriği
Sosyal bilgiler alanına özgü öğrenme ve öğretim yaklaşımlarını içeir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Oral, B. (Ed.). (2011). Öğrenme Öğretme KuramveYaklaşımları. Ankara: PegemYayınları. •Büyükalan Filiz, S. (Ed.). (2011). Öğrenme Öğretme KuramveYaklaşımları. Ankara: PegemYayınları. •Kaya, Z. (Ed.) (2012). Öğrenme ve Öğretme Kuramlar, Yaklaşımlar, Modeller. Ankara: PegemYayınları. •Senemoğlu, N. (2009). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Ankara: PegemYayınları SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar) Ankara –2018
Notlar
BOYDAK Alp H. “Öğrenme Stilleri” (2001) Beyaz Yayınları Subaşı, G. (2000). Etkili Öğrenme: Öğrenme Stratejileri. Milli Eğitim Dergisi, 146, http://yayim.meb.gov.tr/yayımlar /146/subasi.htm Suat Gündem, "Sosyal Bilgiler Öğretimine Genel Bir Bakış”, İlköğretim kurumlarında Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Sorunları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenme-öğretme ile ilgili temel kavramları bilmek;; |
ÖÇ02 | Temel kavramlarla ilgili kavram haritası oluşturmak;; |
ÖÇ03 | Öğrenmeyi ve öğretmeyi etkileyen faktörleri bilmek;; |
ÖÇ04 | Öğrenme ve öğretme kuramlarını kavramak ve sınıflandırmak;; |
ÖÇ05 | Öğrenme ve öğretme yaklaşımlarını karşılaştırarak benzer ve farklı özelliklerini açıklamak;; |
ÖÇ06 | Öğrenme-öğretme kuramlarının sınıf içi uygulamalarına ilişkin çıkarımlarda bulunmak;; |
ÖÇ07 | Öğrenme-öğretme kuram ve yaklaşımlarının önemini fark etmek;; |
ÖÇ08 | Öğrenme yöntem ve tekniklerini kavramak ve sınıflandırmak;; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrenme nedir | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Genel Öğretim İlkeleri | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öğrenme Yaklaşımları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öğrenme kuramları ve stratejileri | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Neden sosyal bilgiler | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sosyal Bilgilerin tarihçesi ve sosyal bilgiler nedir | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal Bilgilerde program yaklaşımları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyal Bilgiler 2005 Programı ve bu konudaki görüşler | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sosyal Bilgiler 2017 Programı ve bu konudaki görüşler | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sosyal Bilgilerde Beceri Öğretimi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | SOSYAL BİLGİLERDE KAVRAM ÖĞRETİMİ | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sosyal Bilgilerde araç kullanımı | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BİLGİSAYAR UYGULAMALARI | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Yontem secimi | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 8 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |