SOSS207 Sosyal Bilgiler Öğretim Programları

3 AKTS - 1-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSS207
Ad Sosyal Bilgiler Öğretim Programları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ ALTIKULAÇ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ ALTIKULAÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının program geliştirmenin kuramsal temelleri hakkında bilgi sahibi olmaları ve buna bağlı olarak sosyal bilgiler öğretim programını kuramsal ve tarihsel olarak tanımalarını sağlamaktır. Ayrıca öğretmen adaylarının farklı ülkelerde uygulanan sosyal bilgiler öğretim programlarını karşılaştırabilmesi de amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği

Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; sosyal bilgiler öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel sosyal bilgiler öğretim programlarının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme alanları; kapsadığı değerler; kazanımların sınıflara göre dağılımı; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programları, Cemil Öztürk (Ed.)

Notlar

Ders Notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sosyal bilgiler öğretim programının geçmişten günümüze gelişimini açıklar ve çıkarımda bulunur.
ÖÇ02 Öğretim programı ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ03 Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programlarını tanır.
ÖÇ04 Güncel sosyal bilgiler öğretim programı ve diğer öğrenme kaynakları arasında ilişki kurup, uygulama sürecinde öğretim programını kullanır.
ÖÇ05 Güncel sosyal bilgiler öğretim programının temel öğeleri (amaç, içerik, öğrenme öğretme süreci ve değerlendirme) hakkında değerlendirme yapıp, çıkarımda bulunur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Güncel sosyal bilgiler dersi öğretim programının amaçları ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Güncel sosyal bilgiler dersi öğretim programının yaklaşımı ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Güncel sosyal bilgiler dersi öğretim programının içeriği Değerler Beceriler Öğrenme alanları Kazanımlar ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Amaçlar içerik ilişkisi Amaçlar değerler ilişkisi ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Amaçlar içerik ilişkisi Amaçlar beceri ilişkisi ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar ön hazırlık yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kazanımların değerler açısından incelenmesi genel ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Kazanımların değerler açısından incelenmesi ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Kazanımların beceriler açısından incelenmesi genel ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Kazanımların beceriler açısından incelenmesi ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 Güncel sosyal bilgiler öğretim programının ölçme değerlendirme yaklaşımı ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Güncel sosyal bilgiler öğretim programının genel boyutlarının bütüncül olarak değerlendirmesi genel ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Güncel sosyal bilgiler öğretim programının genel boyutlarının bütüncül olarak değerlendirmesi ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları ön hazırlık yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları ön hazırlık yok Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 3 9 27
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 75
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,00
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 11:58