Genel Bilgi
Kod | SOSS207 |
Ad | Sosyal Bilgiler Öğretim Programları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ ALTIKULAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALİ ALTIKULAÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının program geliştirmenin kuramsal temelleri hakkında bilgi sahibi olmaları ve buna bağlı olarak sosyal bilgiler öğretim programını kuramsal ve tarihsel olarak tanımalarını sağlamaktır. Ayrıca öğretmen adaylarının farklı ülkelerde uygulanan sosyal bilgiler öğretim programlarını karşılaştırabilmesi de amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar; sosyal bilgiler öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi; güncel sosyal bilgiler öğretim programlarının yaklaşımı, içeriği, geliştirmeyi amaçladığı beceriler; öğrenme alanları; kapsadığı değerler; kazanımların sınıflara göre dağılımı; kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller; ölçme değerlendirme yaklaşımı; öğretmen yeterlilikleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Farklı Ülkelerin Sosyal Bilgiler Öğretim Programları, Cemil Öztürk (Ed.)
Notlar
Ders Notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sosyal bilgiler öğretim programının geçmişten günümüze gelişimini açıklar ve çıkarımda bulunur. |
ÖÇ02 | Öğretim programı ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ03 | Farklı ülkelerin sosyal bilgiler öğretim programlarını tanır. |
ÖÇ04 | Güncel sosyal bilgiler öğretim programı ve diğer öğrenme kaynakları arasında ilişki kurup, uygulama sürecinde öğretim programını kullanır. |
ÖÇ05 | Güncel sosyal bilgiler öğretim programının temel öğeleri (amaç, içerik, öğrenme öğretme süreci ve değerlendirme) hakkında değerlendirme yapıp, çıkarımda bulunur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğretim programlarıyla ilgili temel kavramlar | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sosyal bilgiler dersi öğretim programlarının geçmişten günümüze gelişimi | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Güncel sosyal bilgiler dersi öğretim programının amaçları | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Güncel sosyal bilgiler dersi öğretim programının yaklaşımı | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Güncel sosyal bilgiler dersi öğretim programının içeriği Değerler Beceriler Öğrenme alanları Kazanımlar | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
6 | Amaçlar içerik ilişkisi Amaçlar değerler ilişkisi | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Amaçlar içerik ilişkisi Amaçlar beceri ilişkisi | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | ön hazırlık yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kazanımların değerler açısından incelenmesi genel | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Kazanımların değerler açısından incelenmesi | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
11 | Kazanımların beceriler açısından incelenmesi genel | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Kazanımların beceriler açısından incelenmesi | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Güncel sosyal bilgiler öğretim programının ölçme değerlendirme yaklaşımı | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
14 | Güncel sosyal bilgiler öğretim programının genel boyutlarının bütüncül olarak değerlendirmesi genel | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
15 | Güncel sosyal bilgiler öğretim programının genel boyutlarının bütüncül olarak değerlendirmesi | ön hazırlık yok | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön hazırlık yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ön hazırlık yok | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 3 | 9 | 27 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |