IEM758 Karar Analizi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
EKONOMETRİ (YL) (TEZLİ)
Kod IEM758
Ad Karar Analizi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Karar verme problemlerinde karşılaşılan farklı koşullara uygun yöntemlerin belirlenmesi, doğru algoritmaların kullanılması ve problemlerin etkili bir şekilde analiz edilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste, karar problemleri ve karar verme süreçleri ele alınacak olup, belirlilik, belirsizlik ve risk altında karar verme yaklaşımları detaylı bir şekilde incelenecektir. Karar ağaçları ve fayda ile beklenen fayda yaklaşımları gibi temel kavramlar üzerinde durulacaktır. Ayrıca, çok kriterli karar verme yöntemleri kapsamında AHP, TOPSIS ve VIKOR yöntemleri tanıtılacak ve bulanık çok kriterli karar verme yöntemleri ile birlikte karşılaştırmalı olarak değerlendirilecektir. Ders kapsamında, bu yöntemlerin uygulamalarının Excel ortamında nasıl gerçekleştirileceği de gösterilecektir.

Dersin Ön Koşulu

Herhangi bir ön koşul gerekmemektedir

Kaynaklar

Anderson, D. R., & Williams, D. (2003). Yönetim bilimlerine giriş: Karar vermede nicel yaklaşımlar. Thomson. Clemen, R. T. (1996). Zor kararlar vermek: Karar analizine giriş. Duxbury Press.

Notlar

Evren, R., & Ülengin, F. (t.y.). Yönetimde çok amaçlı karar verme. İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ). Rao, R. V. (2007). Üretim ortamında karar verme. Springer.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Analitik düşünerek, problemleri analiz etme yeteneği geliştirir.
ÖÇ02 Problemleri yapılandırarak sınıflandırma becerisi kazandırır.
ÖÇ03 Çok kriterli karar verme tekniklerini kullanma becerisi elde eder
ÖÇ04 Alternatifler arasından doğru seçim yapar
ÖÇ05 Modern çözüm yaklaşımlarını kullanır
ÖÇ06 Karar ağacı analizlerini yapar ve farklı senaryoları değerlendirir.
ÖÇ07 Karar verme süreçlerini Excel ortamında modelleyerek analiz eder.
ÖÇ08 Bulanık çok kriterli karar verme yöntemlerini kullanır ve karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar 5
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Karar Problemleri ve Özellikleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Karar Yapıları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
3 Karar Ağacı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
4 Seçim Yapma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
5 Duyarlılık Analizi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Karar Verme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Belirsizlik Koşullarında Modelleme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Bilginin Değerlendirmesi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Fayda Teorisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Çelişkili Amaçlar ve Karar Verme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Tartışma
12 Çok Kriterli Karar Verme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
13 Analitik Hiyerarşi Süreci Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
14 TOPSIS Yöntemi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Excel ile Karar Analizi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 08:26