Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | IEM755 |
Ad | Veri Madenciliği Yöntemleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SEMİN PAKSOY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Verilerin içerisindeki örüntülerin, temel ilişkilerin, etkileşimlerin, değişimlerin, düzensizliklerin, kuralların ve istatistiksel olarak önemli olan yapıların keşfedilerek yararlı bilgilerin üretilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği
Veri madenciliği kavramı ve veritabanı tasarımı ele alınarak, veri ambarlama ve diğer depolama teknikleri incelenir. Veritabanı ve veri ambarı sunucularının kullanımı üzerinde durularak, veritabanı nesnelerinin, tabloların, formların ve alt formların oluşturulması, tasarlanması ve bağlanması değerlendirilir. Veritabanında sorguların oluşturulması ve tasarlanması ele alınarak, raporların hazırlanması, verilerin özetlenmesi ve veri temizleme teknikleri uygulanır. Gürültülü ve tutarsız verilerin çıkarılması, veri madenciliği yöntemleri ile veri örüntülerinin yakalanması ve örüntü değerlendirme süreçleri incelenir. Bilgi sunumu teknikleri ile elde edilen bilgilerin kullanıcıya aktarımı ele alınarak, veritabanı nesnelerinin HTML ve ASP dosyalarına dönüştürülmesi üzerinde durulur. Veritabanının internet ortamında kullanımı ve paylaşımı incelenerek, veri erişim sayfalarının oluşturulması, sorgu tasarımı ve veritabanı güvenliğinin sağlanması konuları değerlendirilir.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
İlgili kurumsal Internet kaynakları
Notlar
İlgili bilgisayar paket programları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analitik düşünme becerisi kazanır |
ÖÇ02 | Bilgisayar kullanarak istatistiksel analiz gerçekleştirme becerisi kazanır |
ÖÇ03 | Öğrencilerin, ham verilerin içerisindeki örüntülerin, temel ilişkilerin, etkileşimlerin değişimlerin, düzensizliklerin, kuralların ve istatistiksel olarak önemli olan yapıların keşfetmelerini ve yararlı bilgiler üretilmelerini sağlar |
ÖÇ04 | Veriyi toplar ve analiz eder |
ÖÇ05 | Elde edilen model çıktılarını yorumlar |
ÖÇ06 | Veri madenciliği süreçlerini, temel kavramlarını ve uygulama alanlarını açıklar. |
ÖÇ07 | Büyük veri setleri üzerinde veri depolama, veri ambarlama ve veri yönetim süreçlerini uygular. |
ÖÇ08 | Veritabanı nesnelerini oluşturur, yönetir ve güvenlik önlemlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Veri madenciliği kavramı ve veritabanı tasarımı, veri ambarlama ve diğer depolama teknikleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Veritabanı ya da veri ambarı sunucusu, veritabanı nesnelerinin yaratılması ve genişletilmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Veritabanı tabloların yaratılması, tasarımı ve bağlanması | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Veritabanı formların ve alt formların yaratılması ve tasarımı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Veri tabanında sorguların yaratılması ve tasarımı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
6 | Raporların yaratılması, tasarımı ve verilerin özetlenmesi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Veri temizleme; gürültülü ve tutarsız verileri çıkarmak | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Örüntü değerlendirme ve tanımlama | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Veri madenciliği (veri örüntülerini yakalayabilmek için akıllı metotları uygulamak) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Bilgi sunumu (elde edilmiş bilginin kullanıcıya sunumunu gerçekleştirme) | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Veri tabanı nesnelerini HTML ve ASP dosyalarına dönüştürme | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Veri tabanının Internet ortamında kullanımı ve paylaşımı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Veri erişim sayfalarının oluşturulması ve kullanımı, veri erişim sayfaları ile sorgu tasarımı | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Veritabanı güvenliğinin sağlanması | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 2 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 2 | 2 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |