IEM712 Yöneylem Araştırması II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
EKONOMETRİ (YL) (TEZLİ)
Kod IEM712
Ad Yöneylem Araştırması II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ERSİN KIRAL
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ERSİN KIRAL (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Stokastik modellerin temellerini kavrayarak, sistem performansını değerlendirme ve iyileştirme becerisi kazandırmak hedeflenmektedir. PERT ve CPM yöntemleri ile proje yönetiminde etkin planlama ve optimizasyon tekniklerinin uygulanması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Markov zinciri ve analizleri ele alınarak, sistemlerin zaman içindeki durum değişimlerinin modellenmesi incelenir. Bekleme hattı modelleri ve kuyruk teorisi kapsamında, sistem performansını değerlendirmeye yönelik analizler yapılır. Oyun kuramı çerçevesinde stratejik karar alma süreçleri incelenerek, rekabetçi ortamlarda en iyi stratejilerin belirlenmesi üzerinde durulur. Şebeke analizi ile karmaşık sistemlerin yapılarını anlamaya yönelik yöntemler ele alınır ve PERT ve CPM yöntemleri kullanılarak proje yönetimi süreçleri optimize edilir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Öztürk, A. (2005). Yöneylem Araştırması, Ekin Kitabevi. Onuncu Baskı, Bursa.

Notlar

Hillier, F. S., & Lieberman, G. J. (2015). Introduction to operations research. McGraw-Hill.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yöneylem araştırması tekniklerini açıklar
ÖÇ02 Sosyal bilimlerdeki karşılaşılan nicel problemleri yöneylem araştırması yöntemlerini kullanarak matematiksel bir model üretir.
ÖÇ03 Modellenmiş problemleri çözer.
ÖÇ04 Yöneylem araştırması problemlerini paket programlar ile çözer
ÖÇ05 Elde edilen çözümleri yorumlar.
ÖÇ06 Markov zincirlerini ve olasılıklı durum geçişlerini analiz eder
ÖÇ07 Bekleme hattı modellerini ve kuyruk teorisini kullanarak sistem performansını değerlendirir.
ÖÇ08 PERT ve CPM yöntemlerini kullanarak proje yönetimi süreçlerini planlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar 5
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Deterministik stok modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Olasılıklı stok modelleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama
3 Temel olasılık dağılımları (normal, binom ve possion dağılımları) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
4 Tek kanallı ve çok kanallı kuyruk sistemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
5 Deterministik dinamik programlama Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Markov zincirleri ile modelleme Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
7 Karar analizi ve oyun teorisi Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Simulasyonla model kurma Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Klasik optimizasyon problemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Kısıtlanmamış problemler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
12 Kısıtlanmış problemler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Doğrusal olmayan programlama algoritmaları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Gradyan iniş algoritması Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Kuadratik programlama Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 50 20
1. Ödev 50 20
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.03.2025 02:59