İTS740 İslam Tarihi Klasik Metinleri II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS740
Ad İslam Tarihi Klasik Metinleri II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders öğrencinin klasik İslam tarihi metinlerini tanımak, bu metinleri incelemek ve bu metinlerden nasıl yararlanacağını öğrenmek.

Dersin İçeriği

Halîfe b. Hayyât, İbn Kuteybe, Belâzurî, Ya‘kûbî Taberî, Mes‘ûdî, Bîrûnî, Makdisî ve İbn Haldun gibi ilk İslam tarihçilerin tanıtılması ve elimize ulaşan eserlerinin okutulması, metinlerde geçen tabir ve kalıpların açıklanması.

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Ders hocasının önerdiği ders notu, makale ve kitaplar.

Notlar

1. Duri, Abdülaziz, Bahsun fi Neşeti ilmit Tarih indel Arab, Darul Meşrık, Beyrut 1993. 2. Öz, Şaban. İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İstanbul 2008. 3. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı 4. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991 5. A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul 1985 6. M. Şemseddin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991. 7. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 8. Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 9. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996. 10. Ebû Hanîfe ed-Dîneverî (ö. 282/895), el-Ahbârü’t-Tıvâl (nşr. Ömer Faruk Tabbâ), Beyrut, ts. 11. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995. 12. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts. 13. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci, temel İslam tarihi metinlerini Arapça olarak okur.
ÖÇ02 İslam tarihi metinlerini doğru bir şekilde tahlil eder.
ÖÇ03 İslam tarihi metinlerini özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 İslam tarihi metinlerini arasında karşılaştırma yapar.
ÖÇ05 Okuduğu metinlerden yeni bir çalışma ortaya çıkarır.
ÖÇ06 Erken dönemden itibaren İslam tarihçilerini ve eserleri hakkında bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 5
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Klasik İslam tarihi kaynakları ve müelliflerinin tanıtılması. Şeşen, Ramazan, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
2 Genel tarih yazıcılığı, Halife b. Hayyat ve Tarih'inden seçme metinler. DİA "Halife b. Hayyat" Maddesi ve Halife b. Hayyat'ın Tarih'inden seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
3 Kültür ve medeniyet tarihçisi İbn Kuteybe ve el-Maarif'inden seçme metinler. DİA "İbn Kuteybe" maddesi ve el-Maarif'inden seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
4 Nesep alimi tarihçi Belâzurî ve el-Ensab'ından seçme metinler. DİA "Belâzurî" maddesi ve el-Ensab'ından seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
5 Büyük tarihçi, müfessir ve fakih Taberi ve Tarih'inden seçme metinler. DİA "Taberî" maddesi ve Tarih'inden seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
6 Tarih ve coğrafya alimi seyyah Mes'udi ve Muruc'undan seçme metinler. DİA "Mes'udî" maddesi ve Murucu'z-Zeheb'inden seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
7 Tarihçi ve edip İsfahânî ve Egani adlı eserinden seçme metinler. DİA "İsfehanî" maddesi ve Kitabu'l-Egani'sinden seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
8 Bibliyografya alimi İbnü’n-Nedîm ve eseri el-Fihrist'inden seçme metinler. DİA "İbnü’n-Nedîm" maddesi ve el-Fihrist'inden seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
9 Ara Sınav İşlenen konulara dair ödevlendirme. Ölçme Yöntemleri:
Ödev
10 Şehir ve bölge tarihçisi İbn Asâkir ve onun Tarihu Medineti Dımask'ından seçme metinler. DİA "İbn Asâkir" maddesi ve Tarihu Medineti Dımaşk'ından seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
11 Coğrafyacı, edip ve seyyah Yâkūt el-Hamevî ve Muʿcemü’l-Buldânʾından seçme metinler. DİA "Yâkūt el-Hamevî" maddesi ve Muʿcemü’l-Buldân'ından seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Genel tarihçi İbnü’l-Esîr ve el-Kâmil'inden seçme metinler. DİA "İbnü’l-Esîr" maddesi ve el-Kâmil'inden seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
13 Biyografi alimi İbn Hallikân ve Vefeyâtü’l-aʿyân adlı eserinden seçme metinler. DİA "İbn Hallikân" maddesi ve Vefeyâtü’l-Aʿyân'ından seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 İlhanlı tarihçisi Cüveynî ve Târîḫ-i Cihângüşâ adlı eserinden seçme metinler. DİA "Cüveynî" maddesi ve Târîḫ-i Cihângüşâ'ından seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Tarihçi, sosyolog ve devlet adamı İbn Haldûn ve Mukaddime'sinden seçme metinler. DİA "İbn Haldûn" maddesi ve Mukaddime'sinden seçme metinler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Yıl sonu sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yıl sonu sınavları (bütünleme Sınavı) Yıl sonu sınavlarına kadar konuları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 04:57