İTS739 İslam Tarihi Klasik Metinleri I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS739
Ad İslam Tarihi Klasik Metinleri I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı (Güz) (A Grubu) ()


Dersin Amacı / Hedefi

Klasik dönem İslam tarihi kaynakları hakkında yeterli düzeyde bilgi edindirmek, bu kaynaklardan lisans üstü düzeyde istifade edebilmeyi sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Medine ve Irak ekolleri diye de tasnif edilen İbn İshak, Vakıdi ve İbn Sa‘d gibi ilk İslam tarihçilerin tanıtılması ve elimize ulaşan eserlerinin okutulması, metinlerde geçen tabir ve kalıpların açıklanmasıdır.

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Ders hocasının önerdiği ders notu, makale ve kitaplar.

Notlar

1. Duri, Abdülaziz, Bahsun fi Neşeti ilmit Tarih indel Arab, Darul Meşrık, Beyrut 1993. 2. Öz, Şaban. İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İstanbul 2008. 3. Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı 4. Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, İstanbul 1991 5. A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, İstanbul 1985 6. M. Şemseddin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları, İstanbul 1991. 7. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 8. Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 9. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996. 10. Ebû Hanîfe ed-Dîneverî (ö. 282/895), el-Ahbârü’t-Tıvâl (nşr. Ömer Faruk Tabbâ), Beyrut, ts. 11. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995. 12. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts. 13. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci; temel İslam tarihi metinlerini Arapça olarak okur.
ÖÇ02 İslam tarihi metinlerini doğru bir şekilde tahlil eder.
ÖÇ03 İslam tarihi metinlerini özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 İslam tarihi metinlerini arasında karşılaştırma yapar.
ÖÇ05 Okuduğu metinlerden yeni bir çalışma ortaya çıkarır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Klasik İslam tarihi kaynaklarının tanıtılması. Ferruh, Ömer İslâm Tarihinin Ana Kaynakları ve Müracaat Eserleri, çeviren: Adem Apak, İSTEM: İslâm San’at, Tarih, Edebiyat ve Mûsikîsi Dergisi, 2003, cilt: I, sayı: 1, s. 171-181. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap, Tartışma
2 Medine Ekolü tarihçilerden Urve b. Zübeyr'in tanıtılması ve İbn İshak'ın Megazi'sinden metin okunması Aycan, İrfan, "Urve b. Zübeyr", DİA, XLII, 183-185 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Benzetim
3 Medine Ekolü tarihçilerden Vehb b. Münebbih'in tanıtılması ve İbn İshak'ın Megazi'sinden metin okunması İbn İshak, es-Sîretu’n-Nebeviyye Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay
4 Medine Ekolü tarihçilerden Zührî'in tanıtılması ve İbn İshak'ın Megazi'sinden metin okunması İbn İshak, es-Sîretu’n-Nebeviyye Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
5 Medine Ekolü tarihçilerden Ebû Ma’şer'in tanıtılması ve İbn İshak'ın Megazi'sinden metin okunması İbn İshak, es-Sîretu’n-Nebeviyye Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
6 Medine Ekolü tarihçilerden İbn İshak'ın tanıtılması ve onun Megazi'sinden metin okunması İbn İshak, es-Sîretu’n-Nebeviyye Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Medine Ekolü tarihçilerinden İbn Hişam'ın tanıtılması ve onun Sire'sinden metin okunması İbn Hişam, es-Siretü’n-Nebeviyye Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
8 ara sınav işlenen konularla alakalı ödevlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Medine Ekolü tarihçilerinden Vakıdi'nin Megazi'sinden metin okunması Vakıdî, el-Meğazî Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
10 Medine Ekolu tarihçilerden İbn Sa'd'ın tanıtılması ve onun Tabakat'ından metin okunması Apak, Adem İslâm Tarihi Kaynağı Olarak Tabakât, Bir Âlim Bir Eser İbn Sa’d ve Tabakât -Sempozyum Bildirileri 27 Nisan 2014-, 2014, s. 125-133 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
11 İbn Sa'd'ın Tabakat'ından metin okunması. İbn Sa'd, Tabakat Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
12 Irak Ekolü tarihçilerden Avâne b. Hakem ve Ebû Mihnef'in tanıtılması ve Cahız'ın el-Beyan'ından metin okunması Câhiz, el-Beyân ve’t-tebeyyün Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
13 Irak Ekolü tarihçilerden Seyf b. Ömer ve Medâinî'in tanıtılması ve Cahız'ın el-Beyan'ından metin okunması. Câhiz, el-Beyân ve’t-tebeyyün Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
14 Irak Ekolü tarihçilerden Ezrakî'in tanıtılması ve onun Ahbâru Mekke'sinden metin okunması. Ezrakî, AHBÂRU MEKKE Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
15 Irak Ekolü tarihçilerden Mes'udî'nin tanıtılması ve onun Murucu'z-Zeheb'inden metin okunması. Mes'udî, Murucu'z-Zeheb. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Dönem Sonu Sınavları (Final) Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Dönem Sonu Sınavları (Bütünleme) Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 12:06