Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS737 |
Ad | Abbasi Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Abbasi Devleti'nin siyasi, askeri, mali ve sosyal yapısını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Abbasi Devleti'nin siyasi, askeri, mali ve sosyal yapısını kaynak eserlerden ve modern çalışmalardan derinlemesine tahlil etmektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
DİA Abbasiler maddesi (bk. Hakkı Dursun Yıldız, Abbasiler, DİA, İstanbul 1998) I, 31-48) ve Ali Hatalmış'ın diğer Ders Notları
Notlar
1. Yılmaz, Saim, Abbasiler, Kayıhan Yay., İstanbul 2006. 2.Bozkurt, Nahide; Oluşum Sürecinde Abbasi İhtilali, Ankara Okulu Yay., Ankara 2000. 3.Lewis, B. Abbasids, EI (İng), London 1960, s. 15 23. 4.Şaban, M. A., The Abbasid Revolution, Cambridge 1979. 5. Şeşen, Ramazan, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İsar Yayınları, İstanbul 1998. 6. Kılıçlı, Mustafa; Arap Edebiyatında Şuubiyye, İşaret Yay., İstanbul 1992. 7. Zorlu, Cem; Abbasilere Yönelik Dini ve Siyasi İsyanlar, Ankara Okulu, Ankara 2001.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Abbasi ihtilalinin gelişim safhalarını özetler ve yorumlar. |
ÖÇ02 | Abbasi Devleti'nin kuruluşunu sağlayan unsurları tanımlar ve unsurlar arasındaki ilişkileri yorumlar. |
ÖÇ03 | Abbasi Devleti'nin kuruluş ve yükseliş dönemini kapsayan siyasi ve askeri gelişmeleri özetler ve tahlil eder. |
ÖÇ04 | Türklerin İslamiyet’i kabullerini ve Abbasi Devleti'ndeki rollerini özetler ve yorumlar. |
ÖÇ05 | Abbasi Devleti'nin siyasal anlamdaki çöküş nedenlerini ve yeniden canlanma sürecini anlatır ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Büveyhilerin ve Selçukluların nüfuz dönemi olaylarını anlatır ve tahlil eder. |
ÖÇ07 | Abbasilerin yıkılış sürecini ve yıkılış nedenlerini özetler ve tahlil eder. |
ÖÇ08 | Abbasilerin Bizans Devleti'yle olan siyasi mücadelelerini anlatır ve yorumlar. |
ÖÇ09 | Devletin idari, siyasi ve mali yapısını tanımlar ve tahlil eder. |
ÖÇ10 | Abbasiler döneminde kültür ve medeniyet alanında meydana gelen gelişmeleri özetler ve tahlil eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Abbasi İhtilali ve Abbasi Devleti'nin Kuruluşu | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
2 | Kuruluş ve Yükseliş dönemi halifelerinin siyasi, askeri ve iktisadi faaliyetleri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | Arap ve Fars unsurları arasındaki hakimiyet mücadelesi bağlamında Emin-Me'mun çekişmesi. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Samerra Dönemi ve Türklerin siyasi ve askeri alanda sağladıkları hakimiyet. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Devletin doğusunda ve batısında ortaya çıkan bağımsız devletler. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
6 | Halife Mu'tazıd ve Müktefi döneminde Abbasiler’in yeniden toparlanması. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Emirü’l-Ümeralık Dönemi. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | İşlenen konulara dair ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Büveyhiler ve Selçuklular'ın nüfuz dönemleri. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim |
10 | Son Abbasi halifeleri ve Bağdat Abbasi Devleti'nin Yıkılışı | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
11 | Abbasi-Bizans mücadelesi. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Devletin idari ve siyasi yapısı. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Devletin Mali Yapısı. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Abbasilerde Sosyal Hayat. | Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Kültür ve medeniyet alanındaki gelişmeler. | Assignment from the topics covered | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Dönem Sonu Sınavı | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem Sonu Sınavı | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |