İTS735 Emeviler ve Abbasiler Dönemi İslam Kültür ve Medeniyet

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS735
Ad Emeviler ve Abbasiler Dönemi İslam Kültür ve Medeniyet
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İslam kültür ve medeniyetinin Emeviler ve Abbasiler dönemindeki durumunun anlaşılması ve edinilen bilgilerin çağdaş meselelerde kullanılmasıdır.

Dersin İçeriği

İslam kültür ve medeniyetinin Emeviler ve Abbasiler dönemindeki durumu

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Ders hocasın Notları

Notlar

1. Hodgson, M.G.S., İslâm’ın Serüveni, çev. Metin Karabaşoğlu, İz Yayıncılık, İstanbul, 1995. 2. İslam Tarih Kültür ve Medeniyeti, Ed. Prof. DR. M. Hol, Ann K.S. Lambton, Bernard Lewis, , yayın yön. İsmail Kıllıoğlu, Hikmet Yayınları, İstanbul, 1988. 3. Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 4. Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 5. Altınay, Ramazan (2006), Emevîlerde Günlük Yaşam, Ankara: Ankara Okulu Yayınları. 6. Mez, Adam, Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti İslam Rönesansı, çev. Salih Şaban, İstanbul, 2000. 7. Nasr, S. Hüseyin, İslam ve İlim, çev. İlhan Kutluer, İstanbul, 1989. 8. Hatalmış, Ali (2012), İslam Toplumunda Kölelik ve Cariyelik, Araştırma Yayınları 8. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 ve IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 9. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002. 10. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi'nin (DİA) ilgili maddeleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam medeniyetinin kaynaklarını, düşünce ve toplum yapısını kavrar.
ÖÇ02 İslam tarihinde yaşanan siyasî parçalanmaların sebeplerini analiz eder.
ÖÇ03 Emeviler ve Abbasiler dönemi müesseseleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Emeviler ve Abbasiler dönemi ilmî ve kültürel hayatını özümser.
ÖÇ05 Tercüme geleneğinin İslam medeniyet tarihinde oynadığı rolü analiz eder.
ÖÇ06 İslam medeniyeti ile batı medeniyetinin etkileşimini değerlendirir.
ÖÇ07 Emeviler ve Abbasiler’in İslam medeniyetine katkılarını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Emevîler devri sosyal ve kültürel etkileşim Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
2 Endülüs Emevîleri devri sosyal ve kültürel etkileşim. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
3 Abbasiler devri sosyal ve kültürel etkileşim. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
4 İslam toplumunda siyasi parçalanmalar. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
5 İslâm’ın insan coğrafyası; şehirler ve kırsal alan; İslâm şehirleri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 İslâm medeniyetinin kaynakları: Dini ilimler. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 İslâm medeniyetinin kaynakları: Müsbet ilimler ve Beytü’l-Hikme Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
8 İbn Haldun ve diğer İslâm âlimlerine göre ilimlerin tasnifi Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
9 Ara Sınav İşlenen konulardan ödevlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
10 İslâm düşüncesinin yapısı. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
11 İslâm toplumunun yapısı: Müslümanlar ve gayrimüslimler, Araplar ve mevali. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
12 İslâm toplumunda dini hayat. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Emeviler ve Abbasiler devrinde müesseseler. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 İslâm sanatına genel bir bakış. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 İslâm medeniyetinin Batı’ya etkileri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Dönem Sonu Sınavı Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Dönem Sonu Sınavı Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 04:57