İTS735 Emeviler ve Abbasiler Dönemi İslam Kültür ve Medeniyet

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS735
Ad Emeviler ve Abbasiler Dönemi İslam Kültür ve Medeniyet
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İslam kültür ve medeniyetinin Emeviler ve Abbasiler dönemindeki durumunu ve edinilen bilgilerin çağdaş meselelerde kullanılmasıdır.

Dersin İçeriği

İslam kültür ve medeniyetinin Emeviler ve Abbasiler dönemindeki durumu hakkında bilgi vermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Ders hocasın Notları

Notlar

1. Hodgson, M.G.S., İslâm’ın Serüveni, çev. Metin Karabaşoğlu, İz Yayıncılık, İstanbul, 1995. 2. İslam Tarih Kültür ve Medeniyeti, Ed. Prof. DR. M. Hol, Ann K.S. Lambton, Bernard Lewis, , yayın yön. İsmail Kıllıoğlu, Hikmet Yayınları, İstanbul, 1988. 3. Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 4. Hitti, Philip (1989): Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 5. Altınay, Ramazan (2006), Emevîlerde Günlük Yaşam, Ankara: Ankara Okulu Yayınları. 6. Mez, Adam, Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti İslam Rönesansı, çev. Salih Şaban, İstanbul, 2000. 7. Nasr, S. Hüseyin, İslam ve İlim, çev. İlhan Kutluer, İstanbul, 1989. 8. Hatalmış, Ali (2012), İslam Toplumunda Kölelik ve Cariyelik, Araştırma Yayınları 8. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 ve IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 9. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002. 10. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi'nin (DİA) ilgili maddeleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İslam medeniyetinin kaynaklarını, düşünce ve toplum yapısını tanımlar.
ÖÇ02 İslam tarihinde yaşanan siyasî parçalanmaların sebeplerini analiz eder.
ÖÇ03 Emeviler ve Abbasiler dönemi müesseseleri hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Emeviler ve Abbasiler dönemi ilmî ve kültürel hayatını genel olarak anlatır.
ÖÇ05 Tercüme geleneğinin İslam medeniyet tarihinde oynadığı rolü analiz eder.
ÖÇ06 İslam medeniyeti ile batı medeniyetinin etkileşimini değerlendirir.
ÖÇ07 Emeviler ve Abbasiler’in İslam medeniyetine katkılarını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 2
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Emevîler devri sosyal ve kültürel etkileşim Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
2 Endülüs Emevîleri devri sosyal ve kültürel etkileşim. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
3 Abbasiler devri sosyal ve kültürel etkileşim. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
4 İslam toplumunda siyasi parçalanmalar. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
5 İslâm’ın insan coğrafyası; şehirler ve kırsal alan; İslâm şehirleri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
6 İslâm medeniyetinin kaynakları: Dini ilimler. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 İslâm medeniyetinin kaynakları: Müsbet ilimler ve Beytü’l-Hikme Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav İşlenen konulardan ödevlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 İbn Haldun ve bilimlerin tasnifi Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim
10 İslâm düşüncesinin yapısı. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
11 İslâm toplumunun yapısı: Müslümanlar ve gayrimüslimler, Araplar ve mevali. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
12 İslâm toplumunda dini hayat. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
13 Emeviler ve Abbasiler devrinde müesseseler. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
14 İslâm sanatına genel bir bakış. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 İslâm medeniyetinin Batı’ya etkileri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Dönem Sonu Sınavı Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Dönem Sonu Sınavı Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 11:49