Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS728 |
Ad | Seyahatnamelerde Anadolu Türk Kentleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Doğulu ve Batılı seyyahların kayıtlarına göre Anadolu'daki Türk şehirlerindeki yaşama kültürü, bu kültürün ortaya koyduğu mimarlık ve yerleşim özellikleri incelenmektedir. Görgü tanıklarının gözünden dönemin mimarlık ve kültürel ortamı irdelenir.
Dersin İçeriği
seyahatnamelerdeki bilgiler ışığında Anadoludaki Türk şehirleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Barbaro, Josaphat, Anadolu'ya ve İran'a Seyahat, 2009, İstanbul Danieloğlu, D.E., 1850 Yılında Yapılan Bir Pamphylia Seyahati, Suna ve İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, İstanbul. Kenan, Seyfi, Osmanlılar ve Avrupa - Seyahat, Karşılama ve Etkileşim The Ottomans and Europe Travel, Encouter and Interaction, isam Yay, 2010, İstanbul. ilgili seyahatnameler Evliya Çelebi Seyahatnamesi Tanpınar, Ahmet Hamdi, Beş Şehir, Dergah Yay., İstanbul, 1987
Notlar
Villalon de Cristobal, “Türkiye Seyahati, (Kanuni Sultan Süleyman Devrinde İstanbul - 1557 Yılında Bir El Yazması)”, Erko Yay., 2011, İstanbul ilgil seyahatnameler Evliya Çelebi Seyahatnamesi Sarre, F., Küçükasya Seyahati 1895 Yazı (Selçuklu Sanatı ve Ülkenin Coğrafyası Üzerine Araştırmalar), Pera Yay., 1998, İstanbul Tanpınar, Ahmet Hamdi, "Beş Şehir", Dergâh Yay., İstanbul, 1987 De Kay, James Ellsworth, "1831-1832 Türkiye´sinden Görünümler", ODTÜ Geliştirme Vakfı Yay. 2009, Ankara,
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu gerekçeleriyle ifade eder |
ÖÇ02 | Yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların mimarlık ürünlerine etkisini açıklar |
ÖÇ03 | Araştırma kaynağı olarak seyahatnameleri kullanmanın önemini açıklar |
ÖÇ04 | Farklı kültürlerdeki bireylerin, mevcut kültürü algılamasındaki farklılıkları ifade eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel kavramlar: seyahatname, kültür, mimarlık kavramları ve ilişkileri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Seyahatnamelerden yararlanma, karşılaştırma, Seyahatname inceleme yöntemleri | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Seyahatnamede anlatıcının öznel gözlemlerinin irdelenmesi, kültürün algılanmasında farlılıklar | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Seyahatnamelerdeki kaynak alan kent tarihi çalışmalarından örneklerin incelenmesi | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Seçilen örnek Seyahatnamenin irdelenmesi, analiz çalışması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Seyahatnameleri kaynak olarak değerlendiren "alan çalışmalarından" örnekler | okuma, analiz ve sentez çalışması ödevi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Sınav çalışması | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
8 | Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Seyahatnameden kentin kültürünü ve dokusunu okuma, analiz çalışması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Seyahatnamelerdeki farklı bilgilerin karşılaştırılması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması, analiz ve sentez çalışması | okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Seyahatnamelerin karşılaştırılarak kent kültürünün yorumlanması | okuma ve sentez çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Seçilen örnek Seyahatnamelerin birlikte analiz ve sentezi | okuma ve sentez çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Belirlenmiş olan bir konunun sunumu (seminer çalışması) | Okuma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Sunum (seminer çalışması) | Okuma ve sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Genel değerlendirme | Okuma ve sunum hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yazılı sınav | sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |