İTS728 Seyahatnamelerde Anadolu Türk Kentleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS728
Ad Seyahatnamelerde Anadolu Türk Kentleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Doğulu ve Batılı seyyahların kayıtlarına göre Anadolu'daki Türk şehirlerindeki yaşama kültürü, bu kültürün ortaya koyduğu mimarlık ve yerleşim özellikleri incelenmektedir. Görgü tanıklarının gözünden dönemin mimarlık ve kültürel ortamı irdelenir.

Dersin İçeriği

seyahatnamelerdeki bilgiler ışığında Anadoludaki Türk şehirleri

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Barbaro, Josaphat, Anadolu'ya ve İran'a Seyahat, 2009, İstanbul Danieloğlu, D.E., 1850 Yılında Yapılan Bir Pamphylia Seyahati, Suna ve İnan Kıraç Akdeniz Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, İstanbul. Kenan, Seyfi, Osmanlılar ve Avrupa - Seyahat, Karşılama ve Etkileşim The Ottomans and Europe Travel, Encouter and Interaction, isam Yay, 2010, İstanbul. ilgili seyahatnameler Evliya Çelebi Seyahatnamesi Tanpınar, Ahmet Hamdi, Beş Şehir, Dergah Yay., İstanbul, 1987

Notlar

Villalon de Cristobal, “Türkiye Seyahati, (Kanuni Sultan Süleyman Devrinde İstanbul - 1557 Yılında Bir El Yazması)”, Erko Yay., 2011, İstanbul ilgil seyahatnameler Evliya Çelebi Seyahatnamesi Sarre, F., Küçükasya Seyahati 1895 Yazı (Selçuklu Sanatı ve Ülkenin Coğrafyası Üzerine Araştırmalar), Pera Yay., 1998, İstanbul Tanpınar, Ahmet Hamdi, "Beş Şehir", Dergâh Yay., İstanbul, 1987 De Kay, James Ellsworth, "1831-1832 Türkiye´sinden Görünümler", ODTÜ Geliştirme Vakfı Yay. 2009, Ankara,


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kültür varlığı eserlerin kültürün maddi simgeleri olduğunu gerekçeleriyle ifade eder
ÖÇ02 Yaşam çevresinin, toplumsal-ekonomik koşulların mimarlık ürünlerine etkisini açıklar
ÖÇ03 Araştırma kaynağı olarak seyahatnameleri kullanmanın önemini açıklar
ÖÇ04 Farklı kültürlerdeki bireylerin, mevcut kültürü algılamasındaki farklılıkları ifade eder


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 1
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Temel kavramlar: seyahatname, kültür, mimarlık kavramları ve ilişkileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Seyahatnamelerden yararlanma, karşılaştırma, Seyahatname inceleme yöntemleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Seyahatnamede anlatıcının öznel gözlemlerinin irdelenmesi, kültürün algılanmasında farlılıklar okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Seyahatnamelerdeki kaynak alan kent tarihi çalışmalarından örneklerin incelenmesi okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Seçilen örnek Seyahatnamenin irdelenmesi, analiz çalışması okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
6 Seyahatnameleri kaynak olarak değerlendiren "alan çalışmalarından" örnekler okuma, analiz ve sentez çalışması ödevi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
7 Sınav çalışması sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
9 Seyahatnameden kentin kültürünü ve dokusunu okuma, analiz çalışması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Seyahatnamelerdeki farklı bilgilerin karşılaştırılması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Seçilen örnek Seyahatnamenin tartışılması, analiz ve sentez çalışması okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Seyahatnamelerin karşılaştırılarak kent kültürünün yorumlanması okuma ve sentez çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Seçilen örnek Seyahatnamelerin birlikte analiz ve sentezi okuma ve sentez çalışması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Belirlenmiş olan bir konunun sunumu (seminer çalışması) Okuma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Sunum (seminer çalışması) Okuma ve sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Genel değerlendirme Okuma ve sunum hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
17 Yazılı sınav sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 15.02.2025 03:53