İTS724 Türk-İslam Edebiyatında Nazım

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS724
Ad Türk-İslam Edebiyatında Nazım
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Türk-İslâm Edebiyatındaki manzum eserlerin özelliklerini tanıtmak

Dersin İçeriği

Manzum eserlere ilişkin vezin (aruz), şekil (nazım şekilleri), tür (nazım türleri) gibi konular ve eski şiirin yer aldığı Divan ve Cönk kitaplarından söz edilecektir.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur

Kaynaklar

Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım I, Ankara 2006, Akçağ Yay. Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul 2011, YKY. İskender Pala, Divan Edebiyatı, İstanbul 1992, Ağaç Yay. Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay. Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2008, Dergâh Yay. İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul 2011, Kapı Yay. Hikmet İlaydın, Türk Edebiyatında Nazım, Ankara 1997, Akçağ Yayınları.

Notlar

Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), Temmuz-Ağustos-Eylül 1986 TDK Yay.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mensur eserin ne olduğunu bilir.
ÖÇ02 Manzum eserin ne olduğunu bilir.
ÖÇ03 Türk İslam Edebiyatındaki nazım biçimlerini tanımlayabilir.
ÖÇ04 Nazım biçimlerinin benzer ve farklı yönlerini ayırt edebilir.
ÖÇ05 Aruz kalıpları ile nazım biçimleri arasındaki ilişkiyi gösterebilir.
ÖÇ06 Tercih edilen nazım şekilleri ile eser arasındaki ilişkiyi açıklayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Aruzun tarihçesi ve Türk edebiyatındaki kullanımı Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Aruz Terimleri: Vasl, İmale, Med, Zihaf, Kasr, Sekt-i melih Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz alıştırmaları I Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz alıştırmaları II Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Nazım şekillerinin tasnifi, tür ve şekil arasındaki farklılıklar. Mısra ve beyit kavramları Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Beyitlerle kurulan nazım biçimleri Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Bentlerle kurulan nazım biçimleri Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Türk-İslam Edebiyatında Nazım biçimleri (Gazel-Kaside) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Türk-İslam Edebiyatında Nazım biçimleri (mesnevi-Terkib Bend, Terci bend) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Ebced ve tarih düşürme Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
11 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
12 Müfret, Kafiye, Redif, Revi, İkfa Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (pendiyye) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (İlahi-Hikmet) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (Tevhid-Münacat) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (Mevlid-Na't) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 04:57