Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS724 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatında Nazım |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Yasin KARAKUŞ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk-İslâm Edebiyatındaki manzum eserlerin özelliklerini tanıtmak
Dersin İçeriği
Manzum eserlere ilişkin vezin (aruz), şekil (nazım şekilleri), tür (nazım türleri) gibi konular ve eski şiirin yer aldığı Divan ve Cönk kitaplarından söz edilecektir.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım I, Ankara 2006, Akçağ Yay. Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul 2011, YKY. İskender Pala, Divan Edebiyatı, İstanbul 1992, Ağaç Yay. Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay. Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2008, Dergâh Yay. İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul 2011, Kapı Yay. Hikmet İlaydın, Türk Edebiyatında Nazım, Ankara 1997, Akçağ Yayınları.
Notlar
Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), Temmuz-Ağustos-Eylül 1986 TDK Yay.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mensur eserin ne olduğunu bilir. |
ÖÇ02 | Manzum eserin ne olduğunu bilir. |
ÖÇ03 | Türk İslam Edebiyatındaki nazım biçimlerini tanımlayabilir. |
ÖÇ04 | Nazım biçimlerinin benzer ve farklı yönlerini ayırt edebilir. |
ÖÇ05 | Aruz kalıpları ile nazım biçimleri arasındaki ilişkiyi gösterebilir. |
ÖÇ06 | Tercih edilen nazım şekilleri ile eser arasındaki ilişkiyi açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aruzun tarihçesi ve Türk edebiyatındaki kullanımı | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Aruz Terimleri: Vasl, İmale, Med, Zihaf, Kasr, Sekt-i melih | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz alıştırmaları I | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz alıştırmaları II | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Nazım şekillerinin tasnifi, tür ve şekil arasındaki farklılıklar. Mısra ve beyit kavramları | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Beyitlerle kurulan nazım biçimleri | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Bentlerle kurulan nazım biçimleri | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Türk-İslam Edebiyatında Nazım biçimleri (Gazel-Kaside) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Türk-İslam Edebiyatında Nazım biçimleri (mesnevi-Terkib Bend, Terci bend) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Ebced ve tarih düşürme | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
12 | Müfret, Kafiye, Redif, Revi, İkfa | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (pendiyye) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (İlahi-Hikmet) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (Tevhid-Münacat) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (Mevlid-Na't) | Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |