İTS724 Türk-İslam Edebiyatında Nazım

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS724
Ad Türk-İslam Edebiyatında Nazım
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Yasin KARAKUŞ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk-İslâm Edebiyatındaki manzum eserlerin özelliklerini tanıtmak

Dersin İçeriği

Manzum eserlere ilişkin vezin (aruz), şekil (nazım şekilleri), tür (nazım türleri) gibi konular ve eski şiirin yer aldığı Divan ve Cönk kitaplarından söz edilecektir.

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur

Kaynaklar

Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım I, Ankara 2006, Akçağ Yay. Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul 2011, YKY. İskender Pala, Divan Edebiyatı, İstanbul 1992, Ağaç Yay. Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay. Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2008, Dergâh Yay. İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul 2011, Kapı Yay. Hikmet İlaydın, Türk Edebiyatında Nazım, Ankara 1997, Akçağ Yayınları.

Notlar

Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), Temmuz-Ağustos-Eylül 1986 TDK Yay.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Mensur eserin ne olduğunu bilir.
ÖÇ02 Manzum eserin ne olduğunu bilir.
ÖÇ03 Türk İslam Edebiyatındaki nazım biçimlerini tanımlayabilir.
ÖÇ04 Nazım biçimlerinin benzer ve farklı yönlerini ayırt edebilir.
ÖÇ05 Aruz kalıpları ile nazım biçimleri arasındaki ilişkiyi gösterebilir.
ÖÇ06 Tercih edilen nazım şekilleri ile eser arasındaki ilişkiyi açıklayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Aruzun tarihçesi ve Türk edebiyatındaki kullanımı Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Aruz Terimleri: Vasl, İmale, Med, Zihaf, Kasr, Sekt-i melih Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz alıştırmaları I Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Aruz kalıpları ve bahirleri; aruz alıştırmaları II Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Nazım şekillerinin tasnifi, tür ve şekil arasındaki farklılıklar. Mısra ve beyit kavramları Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Beyitlerle kurulan nazım biçimleri Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Bentlerle kurulan nazım biçimleri Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Türk-İslam Edebiyatında Nazım biçimleri (Gazel-Kaside) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Türk-İslam Edebiyatında Nazım biçimleri (mesnevi-Terkib Bend, Terci bend) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Ebced ve tarih düşürme Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
11 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
12 Müfret, Kafiye, Redif, Revi, İkfa Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (pendiyye) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (İlahi-Hikmet) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (Tevhid-Münacat) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Türk-İslam Edebiyatı Nazım türleri (Mevlid-Na't) Konu hakkındaki kaynak kitap ve makalelerin hazırlanması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.02.2025 05:19