Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS723 |
Ad | Metin Tamiri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Yazma ve basma eserlerde yıpranmaya veya istinsah hatalarına bağlı okuma zorlukları ile başa çıkma
Dersin İçeriği
Metin tamiri hakkındaki bilgiler ve uygulamalar
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur
Kaynaklar
Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay. Cem Dilçin, Fuzûli’nin Şiiri Üzerine İncelemeler, İstanbul 2007, Kabalcı Yay. Mertol Tulum, Tarihî Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İstanbul 2000. M. Fatih Köksal, Tenkit ve Teori, İstanbul 2012, Kesit Yay.
Notlar
KÖKSAL, M. Fatih, and Mezîdoğlu Ömer. "MECMÛ’ATÜ’N-NEZÂ’İR’İN TANINMAYAN MUHTASAR BİR NÜSHASI." I. Uluslararası Türk Dünyası Kültür Kurultayı: 9-15 Nisan 2006, Çeşme-İzmir: bildiri kitabı 4 (2007): 14-35. Orhan Yavuz, “Prof. Dr. Saim Sakaoğlu’nun “Karaca Oğlan” Adlı Eserinin Bilimsel Eleştirisi, Türkiyat Araştırmaları Dergisi, ss. 15-111. http://www.turkiyat.selcuk.edu.tr/pdfdergi/s17/yavuz.pdf Mustafa Tatçı, "Yunus Emre´ye Ait Divânlar, Divân Naşirleri ve Metin Tamiri Meselesi." Millî Eğitim 83 (1989): 60-71. İ. Hakkı AKSOYAK, “OSMANLI ŞAİRLERİNİN “ARUZ TASARRUFLARI” VE ARAŞTIRMACILARIN GEREKSİZ MÜDAHALELERİ”, Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 3/6 Fall 2008,ss.59-74.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Metin tamiri terimlerini bilir. |
ÖÇ02 | Metin tamiri, metin tenkidi ve metin neşri arasındaki ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ03 | Metin tamiri usul ve esaslarını öğrenir. |
ÖÇ04 | Metin tamiri eleştirisi yapabilir. |
ÖÇ05 | Arap harfli Türkçe metinlerin yayınlanan transkripsiyonlu biçimlerini metin tamiri açısından değerlendirir. |
ÖÇ06 | Metin tamirinin problemlerini ve çözüm yollarını bilir. |
ÖÇ07 | Metin tamirinde aruz bilgisinin önemini kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yazma eser hakkında genel bilgiler (yazma, basma, müellif nüshası, esas nüsha/orijinal nüsha, müellif, müstensih, zahriyye, , mukabele veya simâ’ kaydı, hâşiye/ta’likât/derkenar, tebyîz, tesvîd, takdim, te’hir, ayak/reddade ketebe/ferağ/istinsah kaydı, temellük ve temmet kaydı vb.) | Ünver, İsmail (1993), “Eski Türk Edebiyatı İle İlgili Sorunlarımız”, Türk Dili, S. 500, ss. 118-126. Dosay, Melek-Remzi Demir (1995), “Bilim Tarihinde Metin Çalışmalarının Önemi” Felsefe Dünyası, S. 7, ss. 60-69. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Metin Tahlili, Metin Tenkidi ve Metin Tamiri farkı; tanımı, kapsamı, amacı | Ateş, Ahmed (1941-1942), “Metin Tenkidi Hakkında”, Türkiyat Mecmuası, C. VII-VIII, ss. 253-267. Mengi, Mine (1997), “Metin Şerhi, Metin Tahlili ve Metin Tenkidi Üzerine Görüşler”, Dergâh, S. 93, ss.8-10. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Metin Tamiri ile ilgili mevcut yayınların tanıtımı | Kılıç, Atabey (2004), “Günümüzde Metin Neşri veya Edisyon Kritik: Genel Görünümler, Problemler, Öneriler”, I. Kırşehir Kültür Araştırmaları Bilgi Şöleni, 8-10 Ekim 2003, Kırşehir, Bildiriler, ss. 331-346. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Metin Tamirine Konu Olan Metnin Eksiklik Durumunun Örneklerle Anlatımı | Yıldırım, Ali (2007), Metin Tenkidi İle İlgili Hususlar ve Kâmî Divanı Örneği”, II. Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni, 10-12 Nisan 2006, Bildiriler, Kayseri, ss.799-811. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
5 | Metin Tamirine Konu Olan Metnin Yanlışlık Durumunun Örneklerle Anlatımı | Yıldırım, Ali (2007), Metin Tenkidi İle İlgili Hususlar ve Kâmî Divanı Örneği”, II. Kayseri ve Yöresi Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni, 10-12 Nisan 2006, Bildiriler, Kayseri, ss.799-811. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Metin tashihi, metin tekmili, metin tayini | M. Fatih Köksal, "Metin Tamiri, Usul ve Esaslar Bazı Teklifler", Tenkit ve Teori, İstanbul 2012, Kesit Yay., ss. 43-61. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Metin Tamirinin yapılamayacağı durumlar, sınırları ve sınırlılıkları | Tulum, Mertol (1983), “Filolojik Çalışma ve Eski Metinlerin Neşri Üzerine Görüş ve Tenkitler”, Türk Dünyası Araştırmaları, S. 27, ss.1-8. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Metin Tamiri uygulamaları I (kafiye/ vezin karinesi) | ut, Günay (1999), “Metin Tespitinde Birinci Aşama: Vezin ve Anlam”, İlmî Araştırmalar, S. 8., ss. 189-198. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Metin Tamiri uygulamaları II (anlam / gramer karinesi) | Pekolcay, Necla (1985), “İslâmî Türk Edebiyatına Dair Metinlerde Sentaksın Önemi”, V. Milletlerarası Türkoloji Kongresi, 23-28 Eylül 1985, Tebliğler Türk Dili, C. I, İstanbul, ss. 215-219. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Metin Tamiri pratikleri III (metin ve müellife özel niteliklerin dikkate alınma(ma)sı) | Çeltik, Halil (1996), “Tenkitli Metin Yöntemi Açısından Üç Şeyh Galib Divanı”, Bilig, S.2, ss. 284-289. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
12 | Yayımlanmış eserler üzerinde incelemeler (Divan neşirleri) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yayımlanmış eserler üzerinde incelemeler (Mesnevi neşirleri) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yayımlanmış eserler üzerinde incelemeler (Mensur metinler) | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Metin neşri hakkında yapılan Yüksek lisans tezleri üzerinde incelemeler | İlgili tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Metin neşri hakkında yapılan Doktora tezleri üzerinde incelemeler | İlgili tezlerin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |