Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS719 |
Ad | Oryantalizm Metinleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Aygül DÜZENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Aygül DÜZENLİ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Oryantalizmi tanıtmak ve tarihsel arka planını açıklamak
Dersin İçeriği
Oryantalizm kuramı ve Oryantalizm çalışmaları, Oryantalistlerin Klasik İslami kaynaklara yaklaşımları, sömürgeci batılı devletlerin oryantalistlerle işbirliği, İslam tarihinde onlardan kaynaklı bazı sorunlar ve onlara yönelik eleştiriler.
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Edward Said'in Oryantalizm eseri çerçevesinde tutulan bazı ders notları
Notlar
1 Yücel, Bulut, Oryantalizmin Kısa Tarihi, Küre Yayınları, İstanbul. 2. Armaoğlu, Fahir, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi, 15. baskı, İstanbul 2007 3. Ferro, Marc, Sömürgecilik Tarihi, çev. Muna Cedden, İmge Yayınları, İstanbul, 2002. 4. Hobsbawm, Eric, Kısa 20. Yüzyıl, 1914-1991 Aşırılıklar Çağı, çev. Yavuz Alogan, 3. baskı, İstanbul, 2007. 5. İşçi, Metin, Kültür Sömürgeciliği ve Eğitim, İstanbul, 1995. 6. Said, Edward W., Şarkiyatçılık, Metis Yayınları, İstanbul, 2017. 7. Uçarol, Rifat, Siyasi Tarih (1789-2001), 6. baskı, İstanbul, 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, oryantalizmi açıklar ve oryantalist bakışın kuramsal ve tarihsel değerlendirmesini yapar. |
ÖÇ02 | Avrupa'da Oryantalist (Doğubilim) araştırmaların tarihini açıklar. |
ÖÇ03 | Avrupa dışında Oryantalist bakışın yayılmasını yorumlayabilir. |
ÖÇ04 | Oryantalizmin eleştirel değerlendirmelerini yapabilir. |
ÖÇ05 | Batı’da yapılan İslam araştırmalarından haberdar olur. |
ÖÇ06 | Oryantalistlerin İslam tarihi perspektifini analiz eder. |
ÖÇ07 | Oryantalistlerin Siyer ve İslam tarihine dair çalışmalarından haberdar olur ve bunları eleştirel gözle tahlil eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Oryantalizm kavramı, Oryantalizmin kapsadığı alanlar ve doğu coğrafyasına geneline bakış, güncel kaynakların tanıtılması. | Ali Dere'nin "Doğu ve Batı Karşılaşmasında Bir Süreç: Oryantalizm, Oryantalizmi Yeniden Okumak" vb. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Postmodernizm, Globalizm ve Oryantalizmin Eleştirisi. | Kalın, İbrahim, Napolyon İle Ceberti Arasında: Modern Döneme Girerken Oryantalizmin Yeni Yüzleri vs. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
3 | İslam'ı Batılı Okuma Biçimleri ve İslam Dünyasına Etkileri. | Uğur, Hakan, Avrupa’da Oryantalizmin Ortaya Çıkışı ve Dozy’nin, İslam’ın Aslîliği Hakkındaki İddialarına Karşı İsmail Fennî Ertuğrul’un Savunması, Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2019, sayı: 48, s. 175-195. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Oryantalistlerin Hz. Peygamber'e Yaklaşımları Siyer Okumaları. | Sarıçam, İbrahim - Seyfettin Erşahin, "Batı Oryantalizminin Hz. Peygamber’e Bakışı", Eskiyeni: Sosyal Bilimler Dergisi, 2007, sayı: 5, s. 5-21. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
5 | Oryantalistlerin Kur'an'a eleştirel bakışları ve yaklaşımları. | Bedir, Ahmet, Kur’ân’ın Anlaşılmasında Oryantalizmin Entelektüelimizdeki Etkileri, Marife, 2002, cilt: II, sayı: 3, s. 189-218. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Oryantalislerin Hadis eleştirileri. | Görmez, Mehmet, Klasik Oryantalizmi Hadis Araştırmalarına Sevk Eden Temel Faktörler Üzerine, İslâmiyât, 2000, cilt: III, sayı: 1, s. 11-31. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Müslümanların Hristiyanlarla İlişkileri | Saldıran, Faruk, Müslüman Hıristiyan Münasebetleri Bağlamında Oryantalizmin Ortaya Çıkışı , Eski Yeni: Sosyal Bilimler Dergisi, 2007, sayı: 4, s. 69-78. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Sömürgecilik ve Oryantalizm. | Mertcan, Hakan Oryantalizm - Sömürgecilik İlişkisi: Batılı Fatihlerin Kılıcından Alaaddin'in Lambasına Uzanan "Aşk"ın Bitmeyen Kanlı Serüveni, Milel ve Nihal: inanç, kültür ve mitoloji araştırmaları dergisi, 2007, cilt: IV, sayı: 2, s. 11-28 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
9 | Ara Sınav | İşlenen konulara dair ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
10 | İslam tarihini ekonomisentrik okuma | Kurt, Abdurrahman, "İslam ve Geri Kalmışlık Sorunu", U.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17/2 2008, s. 35-72. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | İslam tarihini etnosentrik Okuma. | Göregen, Mustafa, "Oryantalist İslam Yorumlarının Psiko-Sosyal Temelleri", Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S.1 2017 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | İslam Tarihini sosyosentrik okuma. | Zakzuk, Mahmud Hamdi, Oryantalizm veya Medeniyetler Hesaplaşması Çev. Abdulaziz Hatip, İzmir 2007. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Bernard Lewis ve tarih yazımı. | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin doğuşu, çev. Boğaç Babür Turna, Arkadaş Yayınevi, Ankara 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Seçilmiş metinler I üzerinden Oryantalizmin incelenmesi. | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin doğuşu, çev. Boğaç Babür Turna, Arkadaş Yayınevi, Ankara 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Seçilmiş metinler II üzerinden Oryantalizmin incelenmesi. | Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin doğuşu, çev. Boğaç Babür Turna, Arkadaş Yayınevi, Ankara 2008. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Dönem Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Dönem Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |