Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS717 |
Ad | Edebi Sanatlar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk şiirinin belagat unsurlarından olan edebi sanatların öğretilmesi ve örnek metinler üzerinde bunların belirlenebilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Türk edebiyatında sıklıkla kullanılan ve mecaz-ı mürsel, teşbih, kinaye, tezat, mübalağa vb. adlarla anılan sanatlar örneklerle anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Numan Külekçi, Açıklamalar ve Örneklerle Edebî Sanatlar, Ankara 1999, Akçağ Yay. İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul 2011, Kapı Yay. Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay. Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay. Ahmet Cevdet Paşa, Belâgât-ı Osmaniye, Haz. Turgut Karabey, Mehmet Atalay, Ankara 2000, Akçağ Yay. Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi Belâgât, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay. M. K. Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri, Erzurum 1980, Atatürk Üniversitesi Yayınları.
Notlar
İ. H. Sevük, Edebiyat Bilgileri, İstanbul 1942, Remzi Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Söz sanatlarının edebiyatttaki etkisini anlar. |
ÖÇ02 | Sözün hakikat ve mecaz yönünü kavrar. |
ÖÇ03 | Metafor, Analoji , Retorik gibi Batılı terimlerin Türk Edebiyatındaki karşılıkları ile karşılaştırabilir. |
ÖÇ04 | Belâgatın bölümleri (beyan, bedii, ma'ani) arasındaki farkları ve benzerlikleri öğrenir. |
ÖÇ05 | Edebî sanatların söze dayalı olanlarını bilir. |
ÖÇ06 | Edebî sanatların anlama dayalı olanlarını bilir. |
ÖÇ07 | Bir edebî eserde bulunan sanatları tespit edebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Klasik belagat şubelerinden Beyan ve Bedii | Klasik belagat hakkında | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Edebi sanatların tanımı ve tasnifi | Edebi Sanatlar hakkında | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Lafızla ilgili sanatlar: Cinas ve türleri | Metin Şerhi Örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Lafızla ilgili sanatlar: iştikak, kalb, aks ve örnek şiirler üzerinde inceleme | Söze dayalı sanatlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Lafızla ilgili sanatlar: iade, reddü´l-acüz ale´s-sadr ve şiirler üzerinde inceleme | Kelime ile yapılan sanatlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Lafızla ilgili sanatlar: Seci, tarsi ve şiirler üzerinde inceleme | Söz sanatları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Lafızla ilgili sanatlar: Aliterasyon ve şiirler üzerinde inceleme | Aliterasyon hakkında | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Harf ve yazıya bağlı hünerler: Muamma, lugaz ve örnek şiirler üzerinde inceleme | Edebiyatta Harf ve yazı sanatları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Harf ve yazıya bağlı hünerler: Mühmel, Muvaşşah ve örnek şiirler üzerinde inceleme | Akrostiş | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Harf ve yazıya bağlı hünerler: Mühmel, Mucem, Hayf, Rakta, Tashif ve örnek şiirler üzerinde inceleme | Kelime oyunları, yazma hünerleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
12 | Mana ile ilgili sanatlar: Tezad, Mugalata-i maneviye ve örnek şiirler üzerinde inceleme | Manaya ilişkin sanatlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Mana ile ilgili sanatlar: Tevcih, tecahül-i arif, istifham ve örnek şiirler | Edebî örnekler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mana ile ilgili sanatlar: Teşhis, hüsn-i talil, tekrir, iktibas, tenasüb ve örnek şiirler üzerinde inceleme | Edebî örnekler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Mana ile ilgili sanatlar: Leff ü neşr, sihr-i halal ve örnek şiirler üzerinde inceleme. | Edebî örnekler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Mana ile ilgili sanatlar: Mübalağa, ifrat, tefrit ve örnek şiirler üzerinde inceleme | Edebî Örnekler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 5 | 9 | 45 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |