İTS714 Şehir Tarihçiliği ve İslam Şehirleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS714
Ad Şehir Tarihçiliği ve İslam Şehirleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Çeşitli şehir tipolojileri ışığında İslam şehirlerinin temel niteliklerini ve şehir tarihçiliğini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Çeşitli şehir tipolojileri ışığında İslam şehirlerinin temel nitelikleri ve şehir tarihçiliğini tanıtmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

Ali Hatalmış'ın ders notları.

Notlar

1. Can, Yılmaz, İslam Şehirlerinin Fiziki Yapısı, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 1995. 2. İslam Tarih Kültür ve Medeniyeti, Ed. Prof. DR. M. Hol, Ann K.S. Lambton, Bernard Lewis, , yayın yön. İsmail Kıllıoğlu, Hikmet Yayınları, İstanbul, 1988. 3. Hitti, Philip 1989: Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. 4. Wycherley, R.E., Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 1983. 5. Mez, Adam, Onuncu Yüzyılda İslam Medeniyeti İslam Rönesansı, çev. Salih Şaban, İstanbul, 2000. 6. Nasr, S. Hüseyin, İslam ve İlim, çev. İlhan Kutluer, İstanbul, 1989. 7. Abdülcebbar, Naci, Dirasat Fi Tarihil Müdünil Arabiyye el İslamiyye, Şeriketül Metbuat lit Tevzi ve n Neşr, Beyrut 2001 8. Laborit, Henri, İnsan ve Kent, Payel Yayınevi, İstanbul 1990.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çeşitli yönleriyle şehir tanımını yapar.
ÖÇ02 Şehir kuramları ve tipolojileri hakkında fikir üretir.
ÖÇ03 İslam şehrinin özgünlüğünü bilir.
ÖÇ04 İslam şehirlerinin temel özelliklerini sıralar.
ÖÇ05 İslam şehirlerini farklı özelliklerine göre tasnif eder.
ÖÇ06 Başlıca İslam şehirlerini tanır.
ÖÇ07 İslam şehirlerinin fiziki özelliklerini tanıtır.
ÖÇ08 İslam şehirlerinin iç dinamiklerini analiz eder.
ÖÇ09 Modern şehirlerin problemlerini açıklar.
ÖÇ10 Çağdaş İslam şehirleri üzerinde özgün fikirler ortaya koyar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. 2
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Şehrin Klasik ve Modern Tanımları. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
2 Modern Şehir Kuramları. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
3 Çeşitli Şehir Tipolojileri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 İslam Şehri Kavramı Üzerine Tartışmalar. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) ve ödevlendirme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
5 İslam Şehirlerinin Ortak Özellikleri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 İslam Şehirlerinin Fiziki Yapısı. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim
7 Medeniyete Yön Veren İslam Şehirleri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav İşlenen konulardan ödevlendirme
9 Külliye sistemi Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Benzetim
10 Şehir ve Ulema. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması
11 Şehir ve Saray. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
12 Şehir ve Toplum. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
13 Modern Şehirler ve Problemleri. Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Çağdaş İslam Şehirleri ve Problemleri Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 İslam Şehirlerinin Geleceği Okuma (dersin konusuyla ilgili makale) Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
16 Dönem Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Dönem Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 08:56