Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS712 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatında Nesir |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk-İslam Edebiyatındaki nesir türleri ve özelliklerinin örneklerle tanıtılması
Dersin İçeriği
Türk İslam Edebiyatında nesir ve özellikleri, mensur eser türleri. Dini-tasavvufi konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh, konularını içine alan tarihi mensur metinler
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Erman Artun, Anonim Türk Halk Edebiyatı Nesri, İstanbul 2006, Kitabevi Yay. Hasan Kavruk, Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler, İstanbul 1998, MEB Yay Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara 1996, Akçağ Yay. Ahmet Sevgi, Mustafa Özcan, Prof. Ali Canip Yöntem’in Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, İstanbul 1996, Sözler Yay. Atabey Kılıç, Klasik Türk Edebiyatı Üzerine Makaleler, Ankara 2007, Turkish Studies Publication. Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara 1993, DİB Yay. Cihan Okuyucu, Ahmet Kartal, Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, yersiz, 2011, Kesit Yay.
Notlar
Muzaffer Reşit, Türk Nesir Antolojisi, İstanbul 1952.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk-İslam Edebiyatı nesrinin tarihi gelişimini bilir. |
ÖÇ02 | Türk-İslam Edebiyatı nesir üsluplarını ayırt edebilir. |
ÖÇ03 | Nesir türlerinin dil, anlatım ve içerik özelliklerini açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Yüzyıllar içerinde gelişen nesir türlerinin özelliklerini günümüz nesri ile kıyaslayabilir. |
ÖÇ05 | İnşa, kitabet, mektubat terimlerinin tanımlayabilir. |
ÖÇ06 | Yüksek nesir örneklerinin temsilcilerini tanır. |
ÖÇ07 | Dini ve tasavvufi öğretinin Türk nesrinin gelişimine katkısını açıklayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk-İslam Edebiyatında nesrin yeri | Nesir tarihçesi okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Nesir ve Seci | Seci hakkındaki örnekler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | İnşa, kitabet, mektubat hakkında | İnşa örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Anadolu'da nesrin gelişimi | 13. yüzyıl ile 19 yüzyıl arası nesir örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Anadoluda Selçuklu dönemi mensur eserleri | Selçuklu dönemi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | XIV-XVI. yy. Osmanlı sahası nesir örnekleri ve özellikleri | Osmanlı dönemi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Tezkireler (biyografik ve bibliyografik eserler) | Tezkire yazıcılığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Münşeat mecmuaları | Münşeatlar hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
9 | Veysi ve Nergisi | Yüksek nesir örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Şerhler ve diğer mensur eserler | Şerhler hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
12 | Dini-tasavvufi metinler | Nesir türleri hakkında bilgi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Menkabevi İslam tarihi metinleri | menkıbe tarzı nesir örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Hikayeler | Klasik dönem hikayeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Halk hikayeleri | Halk hikayesi örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Destani hikayeler | Destansı hikaye örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 9 | 7 | 63 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |