İTS712 Türk-İslam Edebiyatında Nesir

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS712
Ad Türk-İslam Edebiyatında Nesir
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk-İslam Edebiyatındaki nesir türleri ve özelliklerinin örneklerle tanıtılması

Dersin İçeriği

Türk İslam Edebiyatında nesir ve özellikleri, mensur eser türleri. Dini-tasavvufi konulu mensur eserler, Tefsir, Hadis, Akaid, Fıkıh, konularını içine alan tarihi mensur metinler

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Erman Artun, Anonim Türk Halk Edebiyatı Nesri, İstanbul 2006, Kitabevi Yay. Hasan Kavruk, Eski Türk Edebiyatında Mensur Hikâyeler, İstanbul 1998, MEB Yay Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara 1996, Akçağ Yay. Ahmet Sevgi, Mustafa Özcan, Prof. Ali Canip Yöntem’in Eski Türk Edebiyatı Üzerine Makaleleri, İstanbul 1996, Sözler Yay. Atabey Kılıç, Klasik Türk Edebiyatı Üzerine Makaleler, Ankara 2007, Turkish Studies Publication. Ali Nihad Tarlan, Edebiyat Mes’eleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara 1993, DİB Yay. Cihan Okuyucu, Ahmet Kartal, Fatih Köksal, Klasik Dönem Osmanlı Nesri, yersiz, 2011, Kesit Yay.

Notlar

Muzaffer Reşit, Türk Nesir Antolojisi, İstanbul 1952.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk-İslam Edebiyatı nesrinin tarihi gelişimini bilir.
ÖÇ02 Türk-İslam Edebiyatı nesir üsluplarını ayırt edebilir.
ÖÇ03 Nesir türlerinin dil, anlatım ve içerik özelliklerini açıklayabilir.
ÖÇ04 Yüzyıllar içerinde gelişen nesir türlerinin özelliklerini günümüz nesri ile kıyaslayabilir.
ÖÇ05 İnşa, kitabet, mektubat terimlerinin tanımlayabilir.
ÖÇ06 Yüksek nesir örneklerinin temsilcilerini tanır.
ÖÇ07 Dini ve tasavvufi öğretinin Türk nesrinin gelişimine katkısını açıklayabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk-İslam Edebiyatında nesrin yeri Nesir tarihçesi okumaları Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Nesir ve Seci Seci hakkındaki örnekler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 İnşa, kitabet, mektubat hakkında İnşa örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Anadolu'da nesrin gelişimi 13. yüzyıl ile 19 yüzyıl arası nesir örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Anadoluda Selçuklu dönemi mensur eserleri Selçuklu dönemi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 XIV-XVI. yy. Osmanlı sahası nesir örnekleri ve özellikleri Osmanlı dönemi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Tezkireler (biyografik ve bibliyografik eserler) Tezkire yazıcılığı Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Münşeat mecmuaları Münşeatlar hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
9 Veysi ve Nergisi Yüksek nesir örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Şerhler ve diğer mensur eserler Şerhler hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
12 Dini-tasavvufi metinler Nesir türleri hakkında bilgi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Menkabevi İslam tarihi metinleri menkıbe tarzı nesir örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Hikayeler Klasik dönem hikayeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Halk hikayeleri Halk hikayesi örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Destani hikayeler Destansı hikaye örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 9 7 63
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 153
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,12
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.02.2025 05:22