İTS711 Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS711
Ad Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Türk-İslam edebiyatında kullanılan şekil ve türlerin öğretilmesi

Dersin İçeriği

Türk-İslam Edebiyatında kullanılan şekil ve türler ve bu şekil ve türlerde yazılmış eserlerin incelenmesi, özelliklerinin anlatılması, farklarının gösterilmesi

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Halil İbrahim Şener, Âlim Yıldız, Türk İslam Edebiyatı, İstanbul 2008, Rağbet Yay. Abdurrahman Güzel, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Ankara tarihsiz, Akçağ Yay. Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay. Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay. Neclâ Pekolcay, Selçuk Eraydın, Mustafa Tahralı, vd. İslâmî Türk Edebiyatında şekil ve Nev’ilere Giriş, İstanbul 1996, Kitabevi yay. M. Fatih Köksal, Mevlid-nâme, Ankara 2011, TDV Yay.

Notlar

Ahmet Talat Onay, Türk Halk Şiirinde Şekil ve Türler, Ankara 2012.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk-İslam Edebiyatında kullanılan nazım şekillerinin özelliklerini bilir.
ÖÇ02 Türk-İslam Edebiyatında yer alan nazım türlerini ayırt eder.
ÖÇ03 Nazım şekli ve nazım türü ifadesindeki farkı açıklayabilir.
ÖÇ04 Türk-İslam Edebiyatında tür ve şekillerin yaygın olarak kullanılanlarını tanıtabilir.
ÖÇ05 Türk-İslam edebiyatında Mesnevi türünün önemini kavrar.
ÖÇ06 Türk-İslam Edebiyatındaki İlahi ve hikmet geleneğini açıklar.
ÖÇ07 Türk-İslam edebiyatındaki nazım türlerinden na't ve münacatın divanlardaki yerini ve önemini açıklar.
ÖÇ08 Türk-İslam edebiyatında nazım şekillerinin beyit ve bentler halinde yazılanlarını sınıflayabilir.
ÖÇ09 Şiirin türünü ve şeklini gösterebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. 2
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Beyitlerle yazılan Nazım Şekilleri Beyitlerle ve Bentlerle yazılmış şiir örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Bentlerle Yazılan Nazım Şekilleri Beyitlerle ve Bentlerle yazılmış şiir örnekleri hazırlanacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Klasik Türk Edebiyatında Dini Konular ve Bunları anlatan türler Tür ve Şekil Ayrımına İlişkin Örnekler hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Tevhidler Tevhid örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Münâcâtlar Münâcât örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Na'tler Na't örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Miraciye Miraciye örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Mevlid Mevlid örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
9 Hilye Hilye örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Kırk hadis Kırk Hadis örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
12 Nasihatnâmeler Nasihatnâme örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Gazavâtnâmeler Gazavâtnâme örnekleri hazırlanacak. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Fütüvvetnâmeler Fütüvvetnâme örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 İlâhi, Nutuk, Tapug İlâhi, Nutuk, Tapug örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Devriye, Şathiyye Devriye ve Şathiye örnekleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 10 3 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.02.2025 05:07