Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS711 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk-İslam edebiyatında kullanılan şekil ve türlerin öğretilmesi
Dersin İçeriği
Türk-İslam Edebiyatında kullanılan şekil ve türler ve bu şekil ve türlerde yazılmış eserlerin incelenmesi, özelliklerinin anlatılması, farklarının gösterilmesi
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Halil İbrahim Şener, Âlim Yıldız, Türk İslam Edebiyatı, İstanbul 2008, Rağbet Yay. Abdurrahman Güzel, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Ankara tarihsiz, Akçağ Yay. Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay. Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay. Neclâ Pekolcay, Selçuk Eraydın, Mustafa Tahralı, vd. İslâmî Türk Edebiyatında şekil ve Nev’ilere Giriş, İstanbul 1996, Kitabevi yay. M. Fatih Köksal, Mevlid-nâme, Ankara 2011, TDV Yay.
Notlar
Ahmet Talat Onay, Türk Halk Şiirinde Şekil ve Türler, Ankara 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk-İslam Edebiyatında kullanılan nazım şekillerinin özelliklerini bilir. |
ÖÇ02 | Türk-İslam Edebiyatında yer alan nazım türlerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Nazım şekli ve nazım türü ifadesindeki farkı açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Türk-İslam Edebiyatında tür ve şekillerin yaygın olarak kullanılanlarını tanıtabilir. |
ÖÇ05 | Türk-İslam edebiyatında Mesnevi türünün önemini kavrar. |
ÖÇ06 | Türk-İslam Edebiyatındaki İlahi ve hikmet geleneğini açıklar. |
ÖÇ07 | Türk-İslam edebiyatındaki nazım türlerinden na't ve münacatın divanlardaki yerini ve önemini açıklar. |
ÖÇ08 | Türk-İslam edebiyatında nazım şekillerinin beyit ve bentler halinde yazılanlarını sınıflayabilir. |
ÖÇ09 | Şiirin türünü ve şeklini gösterebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Beyitlerle yazılan Nazım Şekilleri | Beyitlerle ve Bentlerle yazılmış şiir örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Bentlerle Yazılan Nazım Şekilleri | Beyitlerle ve Bentlerle yazılmış şiir örnekleri hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Klasik Türk Edebiyatında Dini Konular ve Bunları anlatan türler | Tür ve Şekil Ayrımına İlişkin Örnekler hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tevhidler | Tevhid örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Münâcâtlar | Münâcât örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Na'tler | Na't örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Miraciye | Miraciye örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mevlid | Mevlid örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Hilye | Hilye örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kırk hadis | Kırk Hadis örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
12 | Nasihatnâmeler | Nasihatnâme örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Gazavâtnâmeler | Gazavâtnâme örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Fütüvvetnâmeler | Fütüvvetnâme örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İlâhi, Nutuk, Tapug | İlâhi, Nutuk, Tapug örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Devriye, Şathiyye | Devriye ve Şathiye örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |