Genel Bilgi
Kod | İTS711 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk-İslam edebiyatında kullanılan şekil ve türlerin öğretilmesi
Dersin İçeriği
Türk-İslam Edebiyatında kullanılan şekil ve türler ve bu şekil ve türlerde yazılmış eserlerin incelenmesi, özelliklerinin anlatılması, farklarının gösterilmesi
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Halil İbrahim Şener, Âlim Yıldız, Türk İslam Edebiyatı, İstanbul 2008, Rağbet Yay. Abdurrahman Güzel, Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Ankara tarihsiz, Akçağ Yay. Muallim Naci, Edebiyat terimleri, Istılahat-ı edebiye, Haz. Yekta Saraç, İstanbul 2004, Gökkubbe Yay. Tahirü’l-Mevlevî, Edebiyat Lugati, haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu, İstanbul 1973, Enderun Yay. Neclâ Pekolcay, Selçuk Eraydın, Mustafa Tahralı, vd. İslâmî Türk Edebiyatında şekil ve Nev’ilere Giriş, İstanbul 1996, Kitabevi yay. M. Fatih Köksal, Mevlid-nâme, Ankara 2011, TDV Yay.
Notlar
Ahmet Talat Onay, Türk Halk Şiirinde Şekil ve Türler, Ankara 2012.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk-İslam Edebiyatında kullanılan nazım şekillerinin özelliklerini bilir. |
ÖÇ02 | Türk-İslam Edebiyatında yer alan nazım türlerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Nazım şekli ve nazım türü ifadesindeki farkı açıklayabilir. |
ÖÇ04 | Türk-İslam Edebiyatında tür ve şekillerin yaygın olarak kullanılanlarını tanıtabilir. |
ÖÇ05 | Türk-İslam edebiyatında Mesnevi türünün önemini kavrar. |
ÖÇ06 | Türk-İslam Edebiyatındaki İlahi ve hikmet geleneğini açıklar. |
ÖÇ07 | Türk-İslam edebiyatındaki nazım türlerinden na't ve münacatın divanlardaki yerini ve önemini açıklar. |
ÖÇ08 | Türk-İslam edebiyatında nazım şekillerinin beyit ve bentler halinde yazılanlarını sınıflayabilir. |
ÖÇ09 | Şiirin türünü ve şeklini gösterebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları Ana Bilim Dalının alt bilim dalları ile ilgili klasik kaynakları tanır ve kullanır. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Beyitlerle yazılan Nazım Şekilleri | Beyitlerle ve Bentlerle yazılmış şiir örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Bentlerle Yazılan Nazım Şekilleri | Beyitlerle ve Bentlerle yazılmış şiir örnekleri hazırlanacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Klasik Türk Edebiyatında Dini Konular ve Bunları anlatan türler | Tür ve Şekil Ayrımına İlişkin Örnekler hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Tevhidler | Tevhid örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Münâcâtlar | Münâcât örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Na'tler | Na't örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Miraciye | Miraciye örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Mevlid | Mevlid örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | Hilye | Hilye örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Kırk hadis | Kırk Hadis örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
|
12 | Nasihatnâmeler | Nasihatnâme örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Gazavâtnâmeler | Gazavâtnâme örnekleri hazırlanacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Fütüvvetnâmeler | Fütüvvetnâme örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İlâhi, Nutuk, Tapug | İlâhi, Nutuk, Tapug örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Devriye, Şathiyye | Devriye ve Şathiye örnekleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |