Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS706 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk Edebiyatındaki şerh geleneğinin tanınıp metinlerin yazıldığı dönemin dil yapısı, dünya görüşü, varlık ve sanat anlayışından hareketle klasik şiir ile tekke şiiri örneklerinin çözümlenerek anlaşılabilir hale getirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Klasik Türk şiiri ve Tekke-Tasavvuf şiiri örneklerinin çözümlenmesi
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1994, Akçağ Yay. Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1988, TTK Yay. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul 1994, Kitabevi Yay. Agah Sırrı Levend, Divan Edebiyatı Kelimeler ve Remizler Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul 1984, Enderun Yay. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, Ahmet Talat Onay, Haz. Cemal Kurnaz, Ankara 1992, TDV Yay. Ömer Ferit Kam ve Asar-ı Edebiye Tetkikatı, Haz. Halil Çeltik, Ankara 1998, KB Yay. Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul 2000, Kitabevi Yay. Abdulkadir Erkal, Divan Şiiri Poetikası, Ankara 2009, Birleşik Yay. Mine Mengi, Divan Şiirinin Arka Bahçesi, Ankara 2010, Akçağ Yay. A. Nihad Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi I-II-III, Ankara 1985, KB Yay.
Notlar
Ali Nihat Tarlan, "Metinler Şerhine Dair", Edebiyat Meseleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay., ss.191-202.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şiir, şair ve kültür arasındaki ilişkiyi kavrar. |
ÖÇ02 | Klasik Türk şiirini tanır. |
ÖÇ03 | Tefsir, yorum ve şerh arasındaki benzerlik ve farkları bilir. |
ÖÇ04 | Divan şiiri veya klasik Türk şiirinin yapısındaki dini anlayışın farkına varır. |
ÖÇ05 | Klasik Türk şiirindeki tasavvufi duygu ve düşüncenin izlerini sürebilir. |
ÖÇ06 | Klasik Türk şiirinin ve tasavvufi şiirin benzer ve ayrı yönlerini fark eder. |
ÖÇ07 | Klasik Türk şiirinin Kur´an ve Hadis kaynaklarından beslendiğini fark eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Örneklerle Türk-İslam edebiyatında metin tenkidi, metin tamiri, metin şerhi ve metin tahlili ayrımı | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Klasik ve modern metin incelemeleri yöntemlerinin tanıtımı | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Klasik şiirleri nesre çevirme alıştırmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Klasik şiirleri dil içi çeviri ile yeniden yazma çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | XV. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | XI. yy´dan XV. yy´a kadarki klasik şiirlerin dil ve üslup özellikleri | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | XV. yüzyılda yazılmış divanlardan seçilen na't incelemeleri | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | XV. yüzyıl divanlarından seçilmiş münacat incelemeleri | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
9 | XV. yüzyıl divanlarındaki dini tasavvufi mazmunlar ve mefhumlar | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | XV. yüzyıl divanlarındaki aruz incelemeleri | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
|
12 | XVI. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | XVII. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | XVIII. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | XIX. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | XX. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları | Metin Şerhi hakkında kitap ve makale örnekleri araştırılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Final Sınavı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |