İTS705 Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS705
Ad Türk-İslam Edebiyatı Metin Çözümlemeleri I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Türk Edebiyatındaki şerh geleneğinin tanınarak metinlerin yazıldığı dönemin dil yapısı, dünya görüşü, varlık ve sanat anlayışından hareketle klasik şiir ile tekke şiiri örneklerinin çözümlenerek anlaşılabilir hale getirilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Klasik Türk şiiri ve Tekke-Tasavvuf şiiri örneklerinin çözümlenmesi

Dersin Ön Koşulu

ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Mine Mengi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1994, Akçağ Yay. Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara 1988, TTK Yay. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul 1994, Kitabevi Yay. Agah Sırrı Levend, Divan Edebiyatı Kelimeler ve Remizler Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul 1984, Enderun Yay. Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, Ahmet Talat Onay, Haz. Cemal Kurnaz, Ankara 1992, TDV Yay. Ömer Ferit Kam ve Asar-ı Edebiye Tetkikatı, Haz. Halil Çeltik, Ankara 1998, KB Yay. Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul 2000, Kitabevi Yay. Abdulkadir Erkal, Divan Şiiri Poetikası, Ankara 2009, Birleşik Yay. Mine Mengi, Divan Şiirinin Arka Bahçesi, Ankara 2010, Akçağ Yay. A. Nihad Tarlan, Fuzuli Divanı Şerhi I-II-III, Ankara 1985, KB Yay.

Notlar

Ali Nihat Tarlan, "Metinler Şerhine Dair", Edebiyat Meseleleri, İstanbul 1981, Ötüken Yay., ss.191-202.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Klasik Türk şiirini tanır.
ÖÇ02 Şiir, şair ve kültür arasındaki ilişkiyi kavrar.
ÖÇ03 Tefsir, yorum ve şerh arasındaki benzerlik ve farkları bilir.
ÖÇ04 Divan şiiri veya klasik Türk şiirinin yapısındaki dini anlayışın farkına varır.
ÖÇ05 Klasik Türk şiirindeki tasavvufi duygu ve düşüncenin izlerini sürebilir.
ÖÇ06 Klasik Türk şiirinin ve tasavvufi şiirin benzer ve ayrı yönlerini fark eder.
ÖÇ07 Klasik Türk şiirinin Kur´an ve Hadis kaynaklarından beslendiğini fark eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Örneklerle Türk-İslam edebiyatında metin tenkidi, metin tamiri, metin şerhi ve metin tahlili ayrımı Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Klasik ve modern metin incelemeleri yöntemlerinin tanıtımı Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Klasik şiirleri nesre çevirme alıştırmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Klasik şiirleri dil içi çeviri ile yeniden yazma çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 XV. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 XI. yy´dan XV. yy´a kadarki klasik şiirlerin dil ve üslup özellikleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 XV. yüzyılda yazılmış divanlardan seçilen na't incelemeleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 XV. yüzyıl divanlarından seçilmiş münacat incelemeleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
9 XV. yüzyıl divanlarındaki dini tasavvufi mazmunlar ve mefhumlar Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 XV. yüzyıl divanlarındaki aruz incelemeleri Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
12 XVI. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 XVII. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 XVIII. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 XIX. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 XX. yy.´dan seçilmiş metinler üzerinde şerh çalışmaları Metin şerhi örneklerinin olduğu makale ve kitaplar araştırılacak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
17 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 4 10 40
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 11 11
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 13.02.2025 04:57