İTS702 İlk Dönem İslam Tarihi II

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS702
Ad İlk Dönem İslam Tarihi II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Emevî ve Abbasî dönemlerinin siyasî, sosyal ve kültür tarihleri hakında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Emevî ve Abbâsî devletlerinin siyasî ve medeniyet tarihleri, dönemler arası mukayeseler

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

1. Âdem Apak, İslâm Tarihi, III (Emevîler) İstanbul 2006 ve IV (Abbâsîler), İstanbul 2011. 2. İrfan Aycan - İbrahim Sarıçam, Emevîler, İstanbul 2002 3. Julius Wellhausen, Arap Devleti ve Sükutu (çev. Fikret Işıltan), Ankara 1963. 4. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi´nin (DİA) “Emevîler”, “Abbâsîler”, “Muâviye b. Ebû Süfyân”, “Mervân I”, “Abdülmelik b. Mervân”, “Hişâm b. Abdülmelik”, “Mansûr” ve “Hârûnürreşîd” gibi ilgili maddeleri.

Notlar

1. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 2 Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 3. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996. 4. Ebû Hanîfe ed-Dîneverî (ö. 282/895), el-Ahbârü’t-Tıvâl (nşr. Ömer Faruk Tabbâ), Beyrut, ts. 5. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995. 6. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts. 7. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Emevî Devleti´nin kuruluşu ve gelişimini öğrenir, bir önceki döneme göre gerçekleşen değişimleri bilir.
ÖÇ02 Emevîler dönemindeki siyasî gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Emevîler dönemindeki dinî, sosyal ve kültürel gelişmeleri bilir, bunların dinî hayata yansımalarını kavrar.
ÖÇ04 Abbasî Devleti´nin kuruluşu ve gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ05 Abbasîler dönemindeki dinî, sosyal ve kültürel gelişmeleri bilir.
ÖÇ06 Her iki dönemde meydana gelen siyasî, ekonomik ve sosyal gelişmeler ve değişimler hakkında yorum ve analiz becerisi kazanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Emevî Devleti´nin kuruluşu Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 17-35 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Emevî Devleti´nde Süfyânîler dönemi I: Muâviye Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 35-71; DİA, "Muâviye I" mad. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Emevî Devleti´nde Süfyânîler dönemi II: Yezid b. Muâviye, Kerbela vd. gelişmeler Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 71-116 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Aile arasında iktidarın el değiştirmesi, Câbiye toplantısı Saim Yılmaz, "Muâviye b. Yezîd´in Halifelikten Ayrılması ve Halifeliğin Mervânîler´e İntikâli", İSTEM, IV/8 (2006), s. 187-205 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Emevî Devleti´nde Mervânîler Dönemi I: I. Mervân, Abdülmelik b. Mervân, I. Velid) Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 121-187 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Emevî Devleti´nde Mervânîler Dönemi II (I. Velid´den Yıkılışa kadar) Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 187-255 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Emevî Devleti´nin yıkılışı ve bunun sebepleri Âdem Apak, İslam Tarihi 3, s. 255-260; DİA, "Emevîler" mad. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 ara sınav ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Emevîler döneminin genel özellikleri ve bu dönemdeki idarî, sosyal, kültürel müesseseler ve gelişmeler İrfan Aycan-İbrahim Sarıçam, Emeviler, s. 98-157; DİA, "Emevîler" mad. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Hulefâ-yi Râşidîn ve Emevî dönemlerinin mukayesesi DİA ilgili maddeler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Abbâsî ihtilâli ve devletin kuruluşu Âdem Apak, İslâm Tarihi 4, s. 17-40; DİA, "Abbâsîler" mad. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Abbâsîlerin ilk dönem halifeleri Âdem Apak, İslâm Tarihi 4, s. 43-253; DİA, "Abbâsîler" mad. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Abbâsîler zamanında Türk komutanlar, Büveyhîler ve Selçuklu nüfuz dönemlerine genel bir bakış Âdem Apak, İslâm Tarihi 4, s. 257-478; DİA, "Abbâsîler" mad. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Abbasî Devleti´nin yıkılması Âdem Apak, İslâm Tarihi 4, s. 478-499; DİA, "Abbâsîler" mad. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Abbâsîler zamanında İslâm kültür ve medeniyeti Nahide Bozkurt, "Abbâsîler, Medeniyet Tarihi", İslâm Tarihi El Kitabı, s. 493-522; DİA, "Abbâsîler" mad. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 final sınavı final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 final sınavı final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 04:57