İTS701 İlk Dönem İslam Tarihi I

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS701
Ad İlk Dönem İslam Tarihi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İlk dönem İslâm tarihini dönemler arası farkları anlayabilecek şekilde öğrenmek

Dersin İçeriği

İslâm öncesi dönemde Araplar, Cahiliyye döneminde Mekke ve Medine, Hz. Peygamber´in risalet öncesi hayatı, risaletin Mekke ve Medine dönemleri, Hz. Peygamber´in mesajının değerlendirilmesi, bütün yönleriyle Hulefâ-yi Râşidîn dönemi

Dersin Ön Koşulu

Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.

Kaynaklar

1. Cevad Ali, el-Mufassal fî Târîhi’l-Arab Kable’l-İslâm, I-X, Beyrut 1993. 2. Mustafa Fayda, “Muhammed”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XXX (İstanbul 2005), s. 408-423. 3. Mustafa Fayda, “Câhiliye”, DİA, VII (İstanbul 1993), s. 17-19. 4. Âdem Apak, İslâm Tarihi, I, İstanbul 2006. 5. İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara 2004. 6. Muhammed Hamidullah, İslâm Peygamberi (Türkçeye çev. Salih Tuğ), I-II, İstanbul 1990-1991. Hulefâ-yi Râşidîn 1. Âdem Apak, İslâm Tarihi, II, İstanbul 2006. 2. Hüseyin Algül, İslâm Tarihi, I-IV, İstanbul 1986. 3. Mustafa Fayda, “Hulefâ-yi Râşidîn” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XVIII (İstanbul 1998), s. 324-338. 4. Mustafa Fayda, “Ebû Bekir”, DİA, X (İstanbul 1994), s. 101-108. 5. Mustafa Fayda, “Ömer”, DİA, XXXIV (İstanbul 2007), s. 44-51. 6. İsmail Yiğit, “Osman”, DİA, XXXIII (İstanbul 2007), s. 438-443. 7. Ethem Ruhi Fığlalı, “Ali”, DİA, II (İstanbul 1989), s. 371-374. 8. Hasan İbrahim Hasan, Siyasî-Dinî-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi, (Türkçeye çev. İsmail Yiğit v.dğr), I-VI, İstanbul 1991-1992.

Notlar

CÂHİLİYYE VE HZ. PEYGAMBER DÖNEMİYLE ALÂKALI ÖNEMLİ BAZI KAYNAK VE ARAŞTIRMALAR A. KAYNAKLAR: 1. İbn İshak (ö. 151/768), Sîretü İbn İshâk (nşr. Muhammed Hamidullah), Konya 1981. 2. İbnü’l-Kelbî, Hişam b. Muhammed b. Saib (ö. 204/819), Kitâbü’l-Asnâm (Putlar Kitabı), (Türkçeye çev. Beyza Düşüngen), Ankara 1969. 3. Vakıdî (ö. 207/822), Kitâbü’l-Megâzî (nşr. Marsden Jones), I-III, Beyrut 1966. 4. Abdürrezzak San’ânî (ö. 211/826), el-Musannef, I-XI, Lübnan 1970-1972. 5. İbn Hişam (ö. 218/833), es-Sîretü’n-Nebeviyye (nşr. Mustafa es-Sakkâ-İbrahim el-Ebyârî-Abdülhafız Şelebî), I-IV, Beyrut, ts. 6. Ezrakî (ö. 223/837), Ahbâru Mekke (nşr. Rüşdi Salih Melhas), I-II, Beyrut 1969. 7. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 8. İbn Habib (ö. 245/859), Kitâbü’l-Muhabber, Beyrut 1941. 9. Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 10. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996. 11. İbn Abdülber (ö. 463/1061), ed-Dürer fi’htisâri’l-Megâzî ve’s-Siyer (nşr. Şevki Dayf), Kahire 1960. 12. İbn Abdülber, el-İstîâb fî Ma’rifeti’l-Ashâb, I-VI, Kahire, ts. 13. İbn Seyyidinnas (ö. 734/1334), Uyûnü’l-Eser fî Fünûni’l-Megâzî ve’s-Siyer (nşr. Muhammed el-Îd el-Hatrâvî v.dğr.), I-II, Beyrut 1992. B. ARAŞTIRMALAR 1. Cevad Ali, el-Mufassal fî Târîhi’l-Arab Kable’l-İslâm, I-X, Beyrut 1993. 2. Mustafa Fayda, “Muhammed”, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XXX (İstanbul 2005), s. 408-423. 3. Mustafa Fayda, “Câhiliye”, DİA, VII (İstanbul 1993), s. 17-19. 4. Âdem Apak, İslâm Tarihi, I, İstanbul 2006. 5. İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara 2004. 6. Muhammed Hamidullah, İslâm Peygamberi (Türkçeye çev. Salih Tuğ), I-II, İstanbul 1990-1991. 7. M. Âsım Köksal, İslâm Tarihi, I-XVIII, İstanbul 1987. 8. Hüseyin Algül, İslâm Tarihi, I-IV, İstanbul 1986. 9. Şemseddin Günaltay, İslâm Öncesi Araplar ve Dinleri (Sadeleştirenler: M. Mahfuz Söylemez-Mustafa Hizmetli), Ankara 1997. 10. Neşet Çağatay, İslâm Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Ankara 1957. 11. Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadette İslâm (editör: Vecdi Akyüz), I-V, İstanbul 1994. 12. Philip Hitti, Siyâsî ve Kültürel İslâm Tarihi (Türkçeye çev. Salih Tuğ), I-IV, İstanbul 1995. 13. Hasan İbrahim Hasan-İsmail Yiğit-Ziya Kazıcı v.dğr., (Tercüme ve Telif), Siyasî-Dinî-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi, I-XIV, İstanbul 1991-1999. 14. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA)’nin Meselâ “Âişe”, “Bahîra”, “Mekke”, “Medine”, “Bedir”, “Uhud”, “Hendek”, “Hayber” Gibi İlgili Maddeleri. HULEFÂ-Yİ RÂŞİDÎN DÖNEMİYLE ALÂKALI ÖNEMLİ BAZI KAYNAK VE ARAŞTIRMALAR A. KAYNAKLAR: 1. Ebû Yusuf (ö. 182/798), Kitâbü’l-Harâc (nşr. Kusay M. el-Hatîb), Kahire 1396. 2. İbn Sa’d (ö. 230/845), et-Tabakâtü’l-Kübrâ (nşr. İhsan Abbas), I-IX, Beyrut 1985. 3. Halife b. Hayyât (ö. 240/854), Târîh (nşr. Süheyl Zekkâr), Beyrut 1993. 4. İbn Abdülhakem (ö. 257/870), Fütûhu Mısr ve Ahbâruhâ (nşr. Ch. C. Torrey), Leiden 1922. 5. İbn Şebbe (ö. 262/876), Târîhu’l-Medîneti’l-Münevvere (nşr. Fehim M. Şeltut), I-IV. 6. İbn Kuteybe (ö. 276/889), el-Maârif, Beyrut 1970. 7. Belâzurî (ö. 279/892), Fütûhu’l-Büldân (Türkçeye çev. Mustafa Fayda), Ankara 2002. 8. Belâzurî, Ensâbü’l-Eşrâf (nşr. Süheyl Zekkâr), I-XIII, Beyrut 1996. 9. Ebû Hanîfe ed-Dîneverî (ö. 282/895), el-Ahbârü’t-Tıvâl (nşr. Ömer Faruk Tabbâ), Beyrut, ts. 10. Ya’kûbî (ö. 284/897), Târîh, I-II, Beyrut 1995. 11. Taberî (ö. 310/922), Târîhu’l-Ümem ve’l-Mülûk (nşr. M. Ebü’l-Fazl İbrahim), I-XI, Beyrut, ts. 12. İbn A’sem (ö. 314/926), Kitâbü’l-Fütûh, I-IV, Beyrut 1986. 13. İbn Abdürabbih (ö. 327/939), el-Ikdü’l-Ferîd (nşr. Ahmed Emin v.dğr.), I-VII, Kahire 1973. 14. Mesûdî (ö. 345/956), Mürûcü’z-Zeheb (nşr. M. Muhyiddin Abdülhamid), I-IV, Mısır 1964 15. İbn Abdülber (ö. 463/1061), el-İstîâb fî Ma’rifeti’l-Ashâb, I-VI, Kahire, ts. 16. İbnü’l-Esîr (ö. 630/1232), el-Kâmil fi’t-Târîh, I-XIII, Beyrut 1979. 17. İbnü’l-Esîr, Üsdü’l-Gâbe fî Ma’rifeti’s-Sahâbe (nşr. Muhammed İbrahim-M. Ahmed Âşûr), I-VII, 1970. 18. İbn Hacer (ö. 852/1449), el-İsâbe fî Temyîzi’s-Sahâbe (nşr. Ali M. el-Bicâvî), I-VIII, Kahire 1970-1972. B. ARAŞTIRMALAR 1. Âdem Apak, İslâm Tarihi, II, İstanbul 2006. 2. Hüseyin Algül, İslâm Tarihi, I-IV, İstanbul 1986. 3. Mustafa Fayda, “Hulefâ-yi Râşidîn” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi (DİA), XVIII (İstanbul 1998), s. 324-338. 4. Mustafa Fayda, “Ebû Bekir”, DİA, X (İstanbul 1994), s. 101-108. 5. Mustafa Fayda, “Ömer”, DİA, XXXIV (İstanbul 2007), s. 44-51. 6. İsmail Yiğit, “Osman”, DİA, XXXIII (İstanbul 2007), s. 438-443. 7. Ethem Ruhi Fığlalı, “Ali”, DİA, II (İstanbul 1989), s. 371-374. 8. Hasan İbrahim Hasan, Siyasî-Dinî-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi, (Türkçeye çev. İsmail Yiğit v.dğr), I-VI, İstanbul 1991-1992. 9. Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadette İslâm (Editör: Vecdi Akyüz), I-V, İstanbul 1994. 10. Philip Hitti, Siyâsî ve Kültürel İslâm Tarihi (Türkçeye çev. Salih Tuğ), I-IV, İstanbul 1995. 11. İbrahim Sarıçam, Emevî-Hâşimî İlişkileri, Ankara 1997. 12. W. Montgomery Watt, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri (Türkçeye çev. E. Ruhi Fığlalı), Ankara 1981. 13. Corci Zeydan, İslâm Medeniyeti Tarihi (Türkçeye çev. Zeki Megamiz), I-V, İstanbul 1970. 14. İSTEM Dergisi’nin “Hulefâ-i Râşidîn” Konulu VI. Sayısı (Konya 2005). 15. Ayrıca, Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi’nin (DİA), Meselâ “Âişe”, “Cemel”, “Sıffin”, “Kâdisiye Savaşı”, “Muâviye b. Ebû Süfyan”, “Mekke”, “Medine”, “Kûfe”, “Basra” Gibi İlgili Maddeleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Klasik dönem İslâm Tarihi kaynakları ve literatürünü tanır.
ÖÇ02 Dört Halife döneminin temel siyasî olaylarını bilir.
ÖÇ03 İslam Tarihi yazıcılığının gelişimini bilir.
ÖÇ04 Dört Halife Döneminin Sosyo-Ekonomik ve İdarî Tarihini bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 2
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarih Kavramı, Tarihin Konusu, Tarih Usulü A. Zeki Velidî Togan, Tarihte Usûl, s. 1-27, 28-135; Leon-E. Halkin, Tarih Tenkidinin Unsurları, s. 3-29 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İslam Tarihi yazıcılığının gelişimi DİA, "Siyer ve Megâzî" mad.; Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, s. 14-18 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 İslâm´dan Önce Araplar ve Hicaz Bölgesi Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 52-102; DİA, "Arap" (III, 272-274) ve "Cahiliye" maddeleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Hz. Muhammed´in Risalet Öncesi Hayatı Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 105-123 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Hz. Muhammed´in Peygamberliği Dönemi-Mekke Yılları Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 127-185 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Hz. Muhammed´in Peygamberliği Dönemi-Medine Yılları I Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 189-254 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 ara sınav ara sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
8 Hz. Muhammed´in Peygamberliği Dönemi-Medine Yılları II Âdem Apak, İslâm Tarihi 1, s. 254-304 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
9 Hz. Muhammed´in Mesajına Genel Bir Bakış İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, 401-403; Sabri Hizmetli, İslâm Tarihi, s. 278-316 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Hulefâ-yi Râşidîn (Dört Halife) Dönemine Giriş DİA, "Hilâfet" ve "Hulefâ-yi Râşidîn" maddeleri; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 19-35 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ebu Bekir Dönemi) DİA, "Ebû Bekir" mad.; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 39-90 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ömer dönemi) DİA, "Ömer" mad.; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 93-185 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Osman Dönemi) DİA, "Osman" mad.; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 189-277 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Dört Halife Dönemi: Siyasî Tarih (Hz. Ali ve Hz. Hasan Dönemi) DİA, "Ali" ve "Hasan" mad.; Âdem Apak, İslâm Tarihi 2, s. 281-394 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Dört Halife Dönemi: Sosyo-Ekonomik ve İdarî Tarih Mustafa Fayda, "Hulefâ-yi Râşidîn Dönemi Medeniyet Tarihi", İslâm Tarihi El Kitabı, s. 302-316 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 final sınavı final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 final sınavı final sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.02.2025 01:59