İTS746 Memlük Siyasi Tarihi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS746
Ad Memlük Siyasi Tarihi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Aygül DÜZENLİ
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi Aygül DÜZENLİ (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Memlûkler dönemi siyasi, askeri, dini ve sosyal yapı hakkında bilimsel, tarafsız, kapsayıcı, çözümleyici bir bakış açısı kazanmak.

Dersin İçeriği

Tarihteki en büyük Müslüman Türk devletlerinden biri kabul edilen Memlûklerin Türk-İslam tarihi içerisinde konumu, Memlûklerin siyasi tarihi, Bahrî ve Burcî Memlûkler dönemi, diğer devletlerle ilişkileri, idari, askeri ve ilmi teşkilat, Memlûkler döneminde ilmi ve sanatsal faaliyetler, Memlûkler döneminde sosyal yapı.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam Yayınları, 2009. Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 2015. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, Ankara: TTK Yayınları, 2020. Düzenli, Aygül, Memlükler Döneminde İktidar-Ulemâ İlişkisi, 2021.

Notlar

Özlem, Doğan, Tarih Felsefesi, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul 1994.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Memlûk Devleti tarihi hakkında ana hatlarıyla bilgi birikimine sahip olur.
ÖÇ02 Memlûklerin Müslüman Türk tarihi içerisindeki yerini açıklar.
ÖÇ03 Memlûk sistemini açıklar.
ÖÇ04 Memlûklerin diğer devletlerle ilişkisini açıklar.
ÖÇ05 Memlûklerin siyasi, dini ve askeri teşkilatını karşılaştırır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 İslam Tarihinde Memlûk Sisteminin Ortaya Çıkışı Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bahrî (Türk) Memlûk Sultanları I (648-784 / 1250-1382) Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Bahrî (Türk) Memlûk Sultanları II (648-784 / 1250-1382) Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
4 Burcî (Çerkes)Memlûk Sultanları I (784-923 / 1382-1517) Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Burcî (Çerkes)Memlûk Sultanları II (784-923 / 1382-1517) Yiğit, İsmail, Memlükler 648-923/1250-1517, İstanbul: Kayıhan, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Memlûkler'de Dış Münasebetler I Ali Aktan (1999). Memlûk-Haçlı Münasebetleri. Belleten, 63, 411-452. doi:10.37879/belleten.1999.411 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Memlûkler'de Dış Münasebetler II Ali Aktan (1999). Memlûk-Haçlı Münasebetleri. Belleten, 63, 411-452. doi:10.37879/belleten.1999.411 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Mısır Abbasi Hilafeti I Şengül, İdris, Kur’an Kıssaları Üzerine, Işık Yayınları, İstanbul 1994. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Mısır Abbasi Hilafeti II Banister Mustafa The Abbasid Caliphate of Cairo (1261-1517):History and Tradition in the Mamluk Court, Basılmamış Doktora Tezi, University of Toronto, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Memlûk İdari Müesseseleri Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul: İsam, 2009. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Memlûklerde İktisadi Durum Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Memlûklerde İlmi Hayat Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, Ankara: TTK Yayınları, 2020. -Yalçın, Mehmet Fatih, Bahri Memlükler'de Dımaşk Kadılkudatları (Yayımlanmamış Doktora Tezi), MÜSBE, İstanbul 2016. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Memlûklerde Kültürel Hayat Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
15 Memlûklerde Sosyal Durum Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.02.2025 02:46