İTS734 Türk-İslam Edebiyatında Ahenk Unsurları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ)
Kod İTS734
Ad Türk-İslam Edebiyatında Ahenk Unsurları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Türk-İslâm edebiyatının manzum metinlerinde yararlanılan ahenk unsurlarını (söz ve ses tekrarları, vezin, kafiye, redif vb.) örnek metinlerden yola çıkarak tanıtmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste Türk-İslâm edebiyatının manzum metinleri işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Muhsin Macit, Divan Şiirinde Ahenk Unsurları, Akçağ Yay. Ank.1996. Muhsin Macit, Gelenekten Geleceğe, Akçağ Yay. Ank.1996. Ahmet Doğan, Açıklamalı ve Örnekli Aruz Bilgisi, Akçağ Yay. Ank.2005. Cem Dilçin, Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, TDK. Yay., Ank.1983. Haluk İpekten, Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Dergah Yay., İst. 2002. Saraç, M.A. Yekta, Klasik Edebiyat Bilgisi, Biçim-Ölçü-Kafiye, 3F Yayınevi, 2. Baskı, İstanbul, 2007. R.Wellek-A.Warren, Edebiyat Biliminin Temelleri, Çev: Ahmet Edip Uysal, KTB. Yay. Ank. 1983.s.207-227.

Notlar

Şentürk, Ahmet Atilla, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999. İsen, Mustafa; Macit, Muhsin; Horata, Osman; Kılıç, Filiz; Aksoyak, İ.Hakkı; (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay., Ank. Onay, Ahmet Talat, (1994), Eski Türk Edebiyatında Mazmunlar, ME.Yay.İst. Pala, İskender, (1990), Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yay. Ank. ,


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Türk İslam edebiyatı manzum metinlerinde kullanılan âhenk unsurlarını kavrar.
ÖÇ02 Söz tekrarları ve çeşitlerini kavrar.
ÖÇ03 Söz tekrarlarının çeşitlerini ayırt eder.
ÖÇ04 Ritim ve ritim sağlayıcı unsurları tanır.
ÖÇ05 Aruz veznini uygular.
ÖÇ06 Redif ve redifin önemini kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. 4
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk İslam edebiyatı manzum metinlerinde kullanılan âhenk unsurları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Ahenk unsurlarından söz tekrarları ve çeşitleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Birli söz tekrarları ve ikilemelerin şiirde kullanımı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
4 İkili ve üçlü söz tekrarları ve kullanımı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Dörtlü ve beşli söz tekrarlarının kullanımı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Ses tekrarları ve şiirde ses tekrarlarının kullanılışına örnekler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
7 Paralelizm, armoni. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Ritim ve ritim sağlayıcı unsurlar. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
10 Aruz vezni ve veznin uygulanması. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
11 Aruz kurallarının uygulanmasına yönelik örnekler üzerinde çalışma. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
12 Kafiye ve kafiye kuralları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
13 Kafiye seçimini etkileyen faktörler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Redif ve redifin önemi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma
15 Şiirde redif kullanımı. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavı Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 04:57