İTS822 Mevlânâ'nın Mesnevisi ve Şerhleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS822
Ad Mevlânâ'nın Mesnevisi ve Şerhleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Mevlana'nın Mesnevi'sini tanıtmak ve Mesnevî’yi daha anlaşılır kılmak için pek çok kişi tarafından yazılmış şerhleri tanımak.

Dersin İçeriği

Mevlana'nın mesnevisinin genel özellikleri ile tanıtımı ve bu eser üzerine yazılan şerhler.

Dersin Ön Koşulu

Bu dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Mevlana - Mesnevi Mesnevi Şerhleri ve Şârihleri - Mehmet Demirci

Notlar

Türk Edebiyatı Tarihi - Mehmet Fuad Köprülü Şerh-i Mesnevi - Tahiru'l-Mevlevi


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şerh kavramı, metin şerhinin tanımı ve şerhle ilgili terimleri öğrenir.
ÖÇ02 Mevlana ve Mevlevilik hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Mesnevi'nin temel konularını edebiyat tarihindeki yerini öğrenir
ÖÇ04 Değişik metin türlerini tahlil etmeyi öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mevlana'nın hayatı ve eserleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
2 Mesnevi'nin muhteva-şekil özellikleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
3 Mevlânâ’nın Mesnevî’sine yazılan şerhler Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
4 Tasavvufî şerh geleneği ve Mesnevî şerhleri Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
5 Muiniddin b. Mustafa ve Mesnevî-i-Muradiyye adlı şerhi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
6 Dede Ömer Ruşeni ve Ney-name adlı şerhi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
7 Abdülmecid Sivasi ve Şerh-i Cezire-i Mesnevi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bosnalı Sudi Efendi ve Mesnevi Şerhi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
10 İsmail Ankaravi ve Şerh-i Mesnevi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
11 Mustafa Şem'i Efendi ve Şerh-i Mesnevi-i Şerif Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
12 İsmail Hakkı Bursevi ve Ruhu'l-Mesnevi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
13 Ahmed Avni Konuk ve Şerh-i Mesnevî Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
14 Tâhirü’l-Mevlevî Olgun ve Şerh-i Mesnevî Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
15 Abdülbaki Gölpınarlı ve Mesnevî Şerhi Araştırma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:06