Genel Bilgi
Kod | İTS822 |
Ad | Mevlânâ'nın Mesnevisi ve Şerhleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Mevlana'nın Mesnevi'sini tanıtmak ve Mesnevî’yi daha anlaşılır kılmak için pek çok kişi tarafından yazılmış şerhleri tanımak.
Dersin İçeriği
Mevlana'nın mesnevisinin genel özellikleri ile tanıtımı ve bu eser üzerine yazılan şerhler.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Mevlana - Mesnevi Mesnevi Şerhleri ve Şârihleri - Mehmet Demirci
Notlar
Türk Edebiyatı Tarihi - Mehmet Fuad Köprülü Şerh-i Mesnevi - Tahiru'l-Mevlevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şerh kavramı, metin şerhinin tanımı ve şerhle ilgili terimleri öğrenir. |
ÖÇ02 | Mevlana ve Mevlevilik hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Mesnevi'nin temel konularını edebiyat tarihindeki yerini öğrenir |
ÖÇ04 | Değişik metin türlerini tahlil etmeyi öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mevlana'nın hayatı ve eserleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Mesnevi'nin muhteva-şekil özellikleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Mevlânâ’nın Mesnevî’sine yazılan şerhler | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | Tasavvufî şerh geleneği ve Mesnevî şerhleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Muiniddin b. Mustafa ve Mesnevî-i-Muradiyye adlı şerhi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Dede Ömer Ruşeni ve Ney-name adlı şerhi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | Abdülmecid Sivasi ve Şerh-i Cezire-i Mesnevi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bosnalı Sudi Efendi ve Mesnevi Şerhi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | İsmail Ankaravi ve Şerh-i Mesnevi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Mustafa Şem'i Efendi ve Şerh-i Mesnevi-i Şerif | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | İsmail Hakkı Bursevi ve Ruhu'l-Mesnevi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Ahmed Avni Konuk ve Şerh-i Mesnevî | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Tâhirü’l-Mevlevî Olgun ve Şerh-i Mesnevî | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Abdülbaki Gölpınarlı ve Mesnevî Şerhi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |