Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS822 |
Ad | Mevlânâ'nın Mesnevisi ve Şerhleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Derviş DOKGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Mevlana'nın Mesnevi'sini tanıtmak ve Mesnevî’yi daha anlaşılır kılmak için pek çok kişi tarafından yazılmış şerhleri tanımak.
Dersin İçeriği
Mevlana'nın mesnevisinin genel özellikleri ile tanıtımı ve bu eser üzerine yazılan şerhler.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Mevlana - Mesnevi Mesnevi Şerhleri ve Şârihleri - Mehmet Demirci
Notlar
Türk Edebiyatı Tarihi - Mehmet Fuad Köprülü Şerh-i Mesnevi - Tahiru'l-Mevlevi
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Şerh kavramı, metin şerhinin tanımı ve şerhle ilgili terimleri öğrenir. |
ÖÇ02 | Mevlana ve Mevlevilik hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Mesnevi'nin temel konularını edebiyat tarihindeki yerini öğrenir |
ÖÇ04 | Değişik metin türlerini tahlil etmeyi öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mevlana'nın hayatı ve eserleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
2 | Mesnevi'nin muhteva-şekil özellikleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
3 | Mevlânâ’nın Mesnevî’sine yazılan şerhler | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
4 | Tasavvufî şerh geleneği ve Mesnevî şerhleri | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
5 | Muiniddin b. Mustafa ve Mesnevî-i-Muradiyye adlı şerhi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
6 | Dede Ömer Ruşeni ve Ney-name adlı şerhi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | Abdülmecid Sivasi ve Şerh-i Cezire-i Mesnevi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bosnalı Sudi Efendi ve Mesnevi Şerhi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
10 | İsmail Ankaravi ve Şerh-i Mesnevi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
11 | Mustafa Şem'i Efendi ve Şerh-i Mesnevi-i Şerif | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | İsmail Hakkı Bursevi ve Ruhu'l-Mesnevi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
13 | Ahmed Avni Konuk ve Şerh-i Mesnevî | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Tâhirü’l-Mevlevî Olgun ve Şerh-i Mesnevî | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
15 | Abdülbaki Gölpınarlı ve Mesnevî Şerhi | Araştırma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |