Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS820 |
Ad | Mukayeseli İslam Mimarisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi FATMA ÖZDEMİR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
İlk İslam devletlerinde ve Türklerdeki mimari geleneği anlamak
Dersin İçeriği
Sanatla ilgili kavramlar, İslam'ın sanata bakışı, İslam sanatına etki eden faktörler, cami mimarisinin doğuşu ve gelişimi, mescid-i nebevi'nin ilk şeklinin mimari özellikleri, Emevi, Abbasi, Selçuklu dönemi cami, medrese, türbe ve kervansaray mimarisi ve özellikleri
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1988; Suut Kemal YETKİN, İslam Sanatı Tarihi, Ankara 1954;Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000
Notlar
Özel Arşivim, Oleg GRABAR, İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul 1988; Suut Kemal YETKİN, İslam Sanatı Tarihi, Ankara 1954;Markus HATTSTEIN-Peter DELIUS, Islam Art and Architecture, Konemann Yayınları, Fransa 2000
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alanında verileri toplar, kaynakları inceler ve analiz yapar |
ÖÇ02 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır |
ÖÇ03 | Alanıyla ilgili çalışmalarda değerlendirme ve sentez yapar |
ÖÇ04 | Alanıyla ilgili çalışmalarda yeni bilimsel görüş ve uygulamalar ile bilgi teknolojilerini yakından takip eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam mimarisinde eğitim yapıları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Selçuklu ve Osmanlı medreselerinin karşılaştırılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Selçuklu ve Osmanlı Han Mimarisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Selçuklu ve Osmanlı Anıtsal Kapı Geleneği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Selçuklu ve Osmanlı dönemi dini ve sivil yapı tezyinatının karşılaştırılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Dönemlere göre su yapıları mimarisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İslam kültüründe mezar geleneği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Selçuklu ve Osmanlı dönemi anıtsal mezarları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | İslam mimarisinde sıbyan mektepleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Dinlerde Mabed anlayışı ve Cami-kilise birimlerinin karşılaştırılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Dönemlerine göre minare karşılaştırılması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Selçuklu ve Osmanlı mimarisinde mihrap ve kubbe karşılaştırmaları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Selçuklu ve Osmanlı dini mimarisinde tezyinat ve çini kullanımı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Konuların Genel Değerlendirmesi I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | İslam yapılarının değerlendirilmesi | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |