İTS818 Memlûk Asrında Din - Devlet İlişkileri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS818
Ad Memlûk Asrında Din - Devlet İlişkileri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Aygül DÜZENLİ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Memlûkler döneminin ulemâsı ile yöneticileri arasındaki ilişkinin mahiyeti hakkında ilk elden, tutarlı ve doğru bilgiler elde etmektir. Bu bağlamda elde edilen bu veriler ışığında dönemin askerî, siyasî ve sosyal olaylarına karşı âlimlerin tutumları ve bunun iktidar sahipleri üzerindeki etkileri, ulemânın adlî/hukukî görevlerindeki hükümlerine iktidarın müdahalesi ve bu müdahalenin ulemâ üzerindeki yansımaları tespit edilmesidir

Dersin İçeriği

Memlûk Devleti’nde, iktidar ile ulemâ arasındaki ilişkilerin mahiyeti ve süreç içerisindeki gelişiminin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Düzenli, Aygül, “İktidar-Ulemâ İlişkileri Bağlamında İzzeddîn b. Abdüsselâm”, Mütefekkir VIII/13 (2021), s. 211-233. Aktan, Ali, “Memlûklerde Saltanat Değişikliği Usulü”, Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, IX (1990), s. 270-279. Atmaca, Esra, Halep’te İlmî Hayat: Memlûkler Döneminde (1250-1517), İstanbul: Ensar Neşriyat, 2016. Ayalon, David, “Bahrî Mamlûks, Burjî Mamlûks-Inadequate Names for the Two Reigns of the Mamlûk Sultanate”, Târîh, I (1990), s. 3-53. Ayaz, Fatih Yahya- Eren Alibekiroğlu, Fatmanur, “Memlük Devletinde Sultan ve Emîrlerin Hanefîliğe İlgisi”, İBAD Sosyal Bilimler Dergisi, V (2019), s. 284-296. Ayaz, Fatih Yahya, “Memlük Sultanlarından Seyfeddin Ebû Bekir ve Alaeddin Küçük Dönemlerinde (741-742/1341) Büyük Emîrler Arasındaki Mücadeleler”, Dinî Araştırmalar, IX/27 (2007), s. 247-273. Ayaz, Fatih Yahya, Memlükler (1250-1517), İstanbul: İsam Yayınları, 2015. Bozbaş, Fatiha, “Eyyûbî ve Memlûklu Dönemi Mısır’ında Fukâha-Siyâsî Otorite İlişkisi”, Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, II/2 (2020), s. 95-103.

Notlar

Erol, Burak Gani, “Memlûkler Döneminde Başkadıların Tayin ve Azillerindeki Usulsüzlükler”, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, XV/I (2020), s. 179-193.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Memlûkler döneminde siyaset ve toplum arasındaki iç içe geçmiş ilişkiyi açıklamak.
ÖÇ02 Siyaset felsefesi kavramları üzerinden düşünmek ve eleştirel düşünceyi geliştirmek
ÖÇ03 Mekânsal/kentsel siyasete ilişkin yerel vakaları tartışmak
ÖÇ04 Olayı kavram ve kuramlar üzerinden yorumlama, kuramla ilişkilendirme veya kuramla çatışma


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Memlûk Saltanat Sistemi Sunum Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Memlük Toplum Yapısı ve Sınıflar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Memlük İktidarının Kurumsal Yapısı Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
4 Memlük Dönemindeki Alimler ve Ulema Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 İslam Hukuku ve Şeriatın Günlük Yaşama Etkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 İktidar ve Ulema Arasındaki Temel Etkileşimler Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
7 Fetva Kurumları ve Karar Alma Süreçleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Yazılı sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İslam Dini Sembollerle İktidarın İlişkisi Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
10 Memlük Sultanları'nın Dini Meşruiyeti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Memlük Sultanlığı'nda İktidar ve Ulemanın Ortak Çıkarları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Memlük Sultanlığı'nda Ulemanın Politik Rolü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
13 İktidarın Dini Legitimasyon Stratejileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
14 Memlük Sultanları ve Şeriatın Uygulanması Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
15 İktidarın Din Politikaları ve Ulemanın Tepkileri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 17.02.2025 02:47