Genel Bilgi
Kod | İTS816 |
Ad | Anadolu'da Fetih ve İslamlaşma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Anadolu'nun ilk İslam fetihleri sonrasında kısmen ve Selçuklu Türklerinin fethedilmesinden itibaren de bütününde meydana gelen İslamlaşma olgusu hakkında bilgi sunmak.
Dersin İçeriği
Anadolu'nun fethi öncesi durumu, Selçuklu fetihleri öncesinde kısmen ve sonrasında bütününde görülen fetih ve İslamlaşma, Göçler ve ihtidaların İslamlaşmaya yönelik olumlu etkileri.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Anadolu’nun fetih ve İslamlaşma tarihi. / Ali Hatalmış. İstanbul : Ötüken Neşriyat, 2020. 2. Fetihlerle Anadolunun Türkleşmesi ve İslamlaşması. / Mehmet Şeker. -- Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı, 1985. XIII. yüzyılda Anadolu’da Baba Resul (Babailer) isyanı ve Anadolu’nun İslamlaşması tarihindeki yeri. / Ahmet Yaşar Ocak. -- İstanbul : Dergah Yayınları, 1980. 4. Anadolu tasavvuf önderleri. / Kadir Özköse. -- Konya : Ensar Yayıncılık, 2008. 5. Anadolu’nun Türkleşmesi ve Kültürel Hayatı / Mehmet Şeker. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2022.
Notlar
1. Anadolu’nun ruhu : tasavvuf, felsefe, siyaset konuşmaları / Mahmud Erol Kılıç. -- 2. bs. -- İstanbul : Sufi Kitap, 2011. Edebiyat ve felsefe bağlamında dini-tasavvufi Türk edebiyatında insan : XIII. yüzyıl Anadolu’sunun başlıca mutasavvıfları üzerine bir deneme. / Sibel Turhan Tuna. -- Konya : Çizgi Kitabevi Yayınları, 2016.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anadolu’nun İslam fetihleri öncesi durumunu öğrenir. |
ÖÇ02 | Fetih ve İslamlaşma kavramları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Selçuklu fetihleri öncesinde Anadolu’nun güneyi ve doğusundaki İslamlaşma hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Anadolu şehirlerinin sosyo-kültürel yapısını bilir. |
ÖÇ05 | Anadolu irfanını tanımlar ve yorumlar. |
ÖÇ06 | Anadolu (Türkiye) Selçukluları ve Beylikler dönemi meydana gelen İslamlaşma sürecini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Türklerin Anadolu öncesi tarihleri, Müslüman oluşları ve Anadolu'nun etnik ve dini manzarasını değiştirmeleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anadolu/Anatolia, Fetih ve İslamlaşma Kavramları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası |
2 | İlk İslam Fetihleri Arifesinde Anadolu’da Siyasi Durum | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Anadolu’da İlk İslam Fetihleri ve İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Türklerin İslamlaşma Süreci | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | İlk Müslüman Türk Devlet ve Toplulukları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Malazgirt Savaşı Öncesi Anadolu’da Gerçekleştirilen Selçuklu Fetihleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | Malazgirt Zaferi Sonrası Anadolu Fetihleri ve İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | İşlenen Konulardan Ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Anadolu’da Kurulan İlk Müslüman Türk Devletleri ve İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Türkiye Selçuklu Devleti | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Anadolu’nun İslamlaşmasında Tasavvufi Zümre ve Ekollerin Rolü | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Anadolu’da Moğollar Sonrası İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Osmanlı’dan Günümüze Anadolu’da İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Anadolu’nun İslamlaşmasını Sağlayan Unsurlar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Dini ve Sosyal Kurumlar ve İhtidalar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Yöntem Seçilmemiş |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |