İTS816 Anadolu'da Fetih ve İslamlaşma

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS816
Ad Anadolu'da Fetih ve İslamlaşma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Anadolu'nun ilk İslam fetihleri sonrasında kısmen ve Selçuklu Türklerinin fethedilmesinden itibaren de bütününde meydana gelen İslamlaşma olgusu hakkında bilgi sunmak.

Dersin İçeriği

Anadolu'nun fethi öncesi durumu, Selçuklu fetihleri öncesinde kısmen ve sonrasında bütününde görülen fetih ve İslamlaşma, Göçler ve ihtidaların İslamlaşmaya yönelik olumlu etkileri.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Anadolu’nun fetih ve İslamlaşma tarihi. / Ali Hatalmış. İstanbul : Ötüken Neşriyat, 2020. 2. Fetihlerle Anadolunun Türkleşmesi ve İslamlaşması. / Mehmet Şeker. -- Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı, 1985. XIII. yüzyılda Anadolu’da Baba Resul (Babailer) isyanı ve Anadolu’nun İslamlaşması tarihindeki yeri. / Ahmet Yaşar Ocak. -- İstanbul : Dergah Yayınları, 1980. 4. Anadolu tasavvuf önderleri. / Kadir Özköse. -- Konya : Ensar Yayıncılık, 2008. 5. Anadolu’nun Türkleşmesi ve Kültürel Hayatı / Mehmet Şeker. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2022.

Notlar

1. Anadolu’nun ruhu : tasavvuf, felsefe, siyaset konuşmaları / Mahmud Erol Kılıç. -- 2. bs. -- İstanbul : Sufi Kitap, 2011. Edebiyat ve felsefe bağlamında dini-tasavvufi Türk edebiyatında insan : XIII. yüzyıl Anadolu’sunun başlıca mutasavvıfları üzerine bir deneme. / Sibel Turhan Tuna. -- Konya : Çizgi Kitabevi Yayınları, 2016.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Anadolu’nun İslam fetihleri öncesi durumunu öğrenir.
ÖÇ02 Fetih ve İslamlaşma kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ03 Selçuklu fetihleri öncesinde Anadolu’nun güneyi ve doğusundaki İslamlaşma hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 Anadolu şehirlerinin sosyo-kültürel yapısını bilir.
ÖÇ05 Anadolu irfanını tanımlar ve yorumlar.
ÖÇ06 Anadolu (Türkiye) Selçukluları ve Beylikler dönemi meydana gelen İslamlaşma sürecini değerlendirir.
ÖÇ07 Türklerin Anadolu öncesi tarihleri, Müslüman oluşları ve Anadolu'nun etnik ve dini manzarasını değiştirmeleri hakkında bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Anadolu/Anatolia, Fetih ve İslamlaşma Kavramları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası
2 İlk İslam Fetihleri Arifesinde Anadolu’da Siyasi Durum Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
3 Anadolu’da İlk İslam Fetihleri ve İslamlaşma Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Türklerin İslamlaşma Süreci Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
5 İlk Müslüman Türk Devlet ve Toplulukları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
6 Malazgirt Savaşı Öncesi Anadolu’da Gerçekleştirilen Selçuklu Fetihleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
7 Malazgirt Zaferi Sonrası Anadolu Fetihleri ve İslamlaşma Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar İşlenen Konulardan Ödevlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Anadolu’da Kurulan İlk Müslüman Türk Devletleri ve İslamlaşma Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
10 Türkiye Selçuklu Devleti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Anadolu’nun İslamlaşmasında Tasavvufi Zümre ve Ekollerin Rolü Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Anadolu’da Moğollar Sonrası İslamlaşma Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
13 Osmanlı’dan Günümüze Anadolu’da İslamlaşma Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Anadolu’nun İslamlaşmasını Sağlayan Unsurlar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Dini ve Sosyal Kurumlar ve İhtidalar Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Yöntem Seçilmemiş


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 04:58