Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS816 |
Ad | Anadolu'da Fetih ve İslamlaşma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Anadolu'nun ilk İslam fetihleri sonrasında kısmen ve Selçuklu Türklerinin fethedilmesinden itibaren de bütününde meydana gelen İslamlaşma olgusu hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Anadolu'nun fethi öncesi durumu, Selçuklu fetihleri öncesinde kısmen ve sonrasında bütününde görülen fetih ve İslamlaşma, Göçler ve ihtidaların İslamlaşmaya yönelik olumlu etkileri öğretilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Anadolu’nun fetih ve İslamlaşma tarihi. / Ali Hatalmış. İstanbul : Ötüken Neşriyat, 2020. 2. Fetihlerle Anadolunun Türkleşmesi ve İslamlaşması. / Mehmet Şeker. -- Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı, 1985. XIII. yüzyılda Anadolu’da Baba Resul (Babailer) isyanı ve Anadolu’nun İslamlaşması tarihindeki yeri. / Ahmet Yaşar Ocak. -- İstanbul : Dergah Yayınları, 1980. 4. Anadolu tasavvuf önderleri. / Kadir Özköse. -- Konya : Ensar Yayıncılık, 2008. 5. Anadolu’nun Türkleşmesi ve Kültürel Hayatı / Mehmet Şeker. İstanbul: Ötüken Neşriyat, 2022.
Notlar
1. Anadolu’nun ruhu : tasavvuf, felsefe, siyaset konuşmaları / Mahmud Erol Kılıç. -- 2. bs. -- İstanbul : Sufi Kitap, 2011. Edebiyat ve felsefe bağlamında dini-tasavvufi Türk edebiyatında insan : XIII. yüzyıl Anadolu’sunun başlıca mutasavvıfları üzerine bir deneme. / Sibel Turhan Tuna. -- Konya : Çizgi Kitabevi Yayınları, 2016.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anadolu’nun İslam fetihleri öncesi durumunu öğrenir. |
ÖÇ02 | Fetih ve İslamlaşma kavramları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ03 | Selçuklu fetihleri öncesinde Anadolu’nun güneyi ve doğusundaki İslamlaşma hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Anadolu şehirlerinin sosyo-kültürel yapısını bilir. |
ÖÇ05 | Anadolu irfanını tanımlar. |
ÖÇ06 | Anadolu (Türkiye) Selçukluları ve Beylikler dönemi meydana gelen İslamlaşma sürecini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Türklerin Anadolu öncesi tarihleri, Müslüman oluşları ve Anadolu'nun etnik ve dini manzarasını değiştirmeleri hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anadolu/Anatolia, Fetih ve İslamlaşma Kavramları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası |
2 | İlk İslam Fetihleri Arifesinde Anadolu’da Siyasi Durum | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
3 | Anadolu’da İlk İslam Fetihleri ve İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Türklerin İslamlaşma Süreci | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | İlk Müslüman Türk Devlet ve Toplulukları | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Malazgirt Savaşı Öncesi Anadolu’da Gerçekleştirilen Selçuklu Fetihleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
7 | Malazgirt Zaferi Sonrası Anadolu Fetihleri ve İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | İşlenen Konulardan Ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Anadolu’da Kurulan İlk Müslüman Türk Devletleri ve İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Türkiye Selçuklu Devleti | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Anadolu’nun İslamlaşmasında Tasavvufi Zümre ve Ekollerin Rolü | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Anadolu’da Moğollar Sonrası İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Osmanlı’dan Günümüze Anadolu’da İslamlaşma | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Anadolu’nun İslamlaşmasını Sağlayan Unsurlar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Dini ve Sosyal Kurumlar ve İhtidalar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |