İTS814 Siyer ve Kaynakları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS814
Ad Siyer ve Kaynakları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ


Dersin Amacı / Hedefi

Siyer ve kaynakları hakkında bilgi vermek

Dersin İçeriği

Hz. Peygamber'in hayatı ve yaşadığı ortam ve bunlara dair kaynakların tanıtımı

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. 2. İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. 3. Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. 4. Şaban Öz, İlk siyer kaynakları ve müellifleri. İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı [İSAR], 2008. 5. Yakup Akyürek. VII/XIII. Yüzyılda Siyer Yazıcılığı, İstanbul Samer Yayınları, 2020.

Notlar

1. Mehmed Emin Yıldırım. Tarihi ve Sosyal Yapısıyla Siyer Coğrafyası, SAMER Yay. İstanbul, 2020. 2. Mehmed Emin Yıldırım. Alemlere Rahmet Hz. Muhammed,AMER Yay. İstanbul, 2011.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hz. Muhammed’in hayatını yazarken kullanılabilecek temel kaynak türlerini bilir.
ÖÇ02 Tarih metodolojisinin temel konularını bilir.
ÖÇ03 Hz. Muhammed’in hayatına dair bilimsel nitelikli araştırmaları tanır.
ÖÇ04 Hz. Muhammed’in peygamberliği döneminde meydana gelen olayları kronolojik olarak sıralar.
ÖÇ05 İslâm tarihi boyunca Siyer kaynakları ve yazıcılığı hakkında bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 2
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarih ve Tarih ilminin önemi, Tarih ilminin Konusu Tarih araştırmalarında usul / Mübahat S. Kütükoğlu . -- 2. bs. -- İstanbul : Kubbealtı Neşriyat, 1991. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
2 Hz. Muhammed'e kadar gelen ve Kur'an-ı Kerim'de adı geçen peygamberler Peygamberler tarihi: Kur’an-ı Kerim ve hadis kaynakları ışığında. / İsmail Yiğit. -- İstanbul : Kayıhan Yayınları, 2004. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 İslam tarihinin kaynakları İslam tarihinin kaynakları ve araştırma metodları. / Seyyide İsmail Kaşif ; çev. Mehmet Şeker, Rıza Savaş, Ramazan Şimşek. -- İzmir : İzmir İlahiyat Vakfı, 1997. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Kur'an-ı Kerim'in ve Hadis'in İslam tarihinin kaynağı olması bakımından önemi KUR'ÂN'IN TARİHİ KAYNAK DEĞERİ (Doktora Tezinden Makale), Belkıs ÖZSOY DEMİRAY Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
5 Hz. Muhammed öncesi Araplar ve Arap Yarımadası İslam öncesi Arap tarihi. / M. Şemsettin Günaltay, 1381/1961 ; sdl. Mehmet Mahfuz Söylemez. -- Ankara : Ankara Okulu, 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Hz. Muhammed'in peygamberliğine kadar olan yaşamı ve İslam'ın Mekke dönemi Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Hz. Muhammed ve Medine Dönemi Yiğit, İsmail Hz. Peygamber (s.a.v)’in Medine Dönemi Faaliyetleri, Vahyin Nüzulünün 1400. Yılında Hz. Muhammed (s.a.v) -Milletlerarası İlmi Toplantı-, 2011, s. 169-188. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar İşlenen konulardan ödevlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Hz. Muhammed'in kişiliği, ahlakı, getirdiği ahlaki sistem İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası
10 Aile reisi olarak Hz. Muhammed, Eşleri ve Çocukları İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Hz. Muhammed ve toplumsal alanda getirdiği yenilikler Mehmed Emin Yıldırım. Alemlere Rahmet Hz. Muhammed, SAMER Yay. İstanbul, 2011. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Hz. Muhammed ve adalet anlayışı Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Hz. Muhammed ve Devlet Adamlığı Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Hz. Muhammed ve çağrısının o günkü dünyadaki yansımaları Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Siyer yazıcılığı ve ilk Siyer kaynakları 1. Şaban Öz, İlk siyer kaynakları ve müellifleri. İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı [İSAR], 2008. 2. Yakup Akyürek. VII/XIII. Yüzyılda Siyer Yazıcılığı, İstanbul Samer Yayınları, 2020. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 04:58