Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS814 |
Ad | Siyer ve Kaynakları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Siyer ve kaynakları hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Hz. Peygamber'in hayatı ve yaşadığı ortam ve bunlara dair kaynakların tanıtımı yapılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
1. Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. 2. İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. 3. Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. 4. Şaban Öz, İlk siyer kaynakları ve müellifleri. İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı [İSAR], 2008. 5. Yakup Akyürek. VII/XIII. Yüzyılda Siyer Yazıcılığı, İstanbul Samer Yayınları, 2020.
Notlar
1. Mehmed Emin Yıldırım. Tarihi ve Sosyal Yapısıyla Siyer Coğrafyası, SAMER Yay. İstanbul, 2020. 2. Mehmed Emin Yıldırım. Alemlere Rahmet Hz. Muhammed,AMER Yay. İstanbul, 2011.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hz. Muhammed’in hayatını yazarken kullanılabilecek temel kaynak türlerini bilir. |
ÖÇ02 | Tarih metodolojisinin temel konularını bilir. |
ÖÇ03 | Hz. Muhammed’in hayatına dair bilimsel nitelikli araştırmaları tanır. |
ÖÇ04 | Hz. Muhammed’in peygamberliği döneminde meydana gelen olayları kronolojik olarak sıralar. |
ÖÇ05 | İslâm tarihi boyunca Siyer kaynakları ve yazıcılığı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ06 | Oryantalistlerin Hz. Peygamber'e yönelik dezenformasyonlarını analiz eder. |
ÖÇ07 | İslam'ın doğduğu coğrafyayı ve tarihi örneklerle açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tarih ve Tarih ilminin önemi, Tarih ilminin Konusu | Tarih araştırmalarında usul / Mübahat S. Kütükoğlu . -- 2. bs. -- İstanbul : Kubbealtı Neşriyat, 1991. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
2 | Hz. Muhammed'e kadar gelen ve Kur'an-ı Kerim'de adı geçen peygamberler | Peygamberler tarihi: Kur’an-ı Kerim ve hadis kaynakları ışığında. / İsmail Yiğit. -- İstanbul : Kayıhan Yayınları, 2004. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | İslam tarihinin kaynakları | İslam tarihinin kaynakları ve araştırma metodları. / Seyyide İsmail Kaşif ; çev. Mehmet Şeker, Rıza Savaş, Ramazan Şimşek. -- İzmir : İzmir İlahiyat Vakfı, 1997. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Kur'an-ı Kerim'in ve Hadis'in İslam tarihinin kaynağı olması bakımından önemi | KUR'ÂN'IN TARİHİ KAYNAK DEĞERİ (Doktora Tezinden Makale), Belkıs ÖZSOY DEMİRAY | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | Hz. Muhammed öncesi Araplar ve Arap Yarımadası | İslam öncesi Arap tarihi. / M. Şemsettin Günaltay, 1381/1961 ; sdl. Mehmet Mahfuz Söylemez. -- Ankara : Ankara Okulu, 2006. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Hz. Muhammed'in peygamberliğine kadar olan yaşamı ve İslam'ın Mekke dönemi | Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Hz. Muhammed ve Medine Dönemi | Yiğit, İsmail Hz. Peygamber (s.a.v)’in Medine Dönemi Faaliyetleri, Vahyin Nüzulünün 1400. Yılında Hz. Muhammed (s.a.v) -Milletlerarası İlmi Toplantı-, 2011, s. 169-188. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | İşlenen konulardan ödevlendirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Hz. Muhammed'in kişiliği, ahlakı, getirdiği ahlaki sistem | İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası |
10 | Aile reisi olarak Hz. Muhammed, Eşleri ve Çocukları | İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Hz. Muhammed ve toplumsal alanda getirdiği yenilikler | Mehmed Emin Yıldırım. Alemlere Rahmet Hz. Muhammed, SAMER Yay. İstanbul, 2011. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Hz. Muhammed ve adalet anlayışı | Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Hz. Muhammed ve Devlet Adamlığı | Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Hz. Muhammed ve çağrısının o günkü dünyadaki yansımaları | Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Siyer yazıcılığı ve ilk Siyer kaynakları | 1. Şaban Öz, İlk siyer kaynakları ve müellifleri. İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı [İSAR], 2008. 2. Yakup Akyürek. VII/XIII. Yüzyılda Siyer Yazıcılığı, İstanbul Samer Yayınları, 2020. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |