İTS814 Siyer ve Kaynakları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS814
Ad Siyer ve Kaynakları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ALİ HATALMIŞ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Siyer ve kaynakları hakkında bilgi vermektir.

Dersin İçeriği

Hz. Peygamber'in hayatı ve yaşadığı ortam ve bunlara dair kaynakların tanıtımı yapılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

1. Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. 2. İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. 3. Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. 4. Şaban Öz, İlk siyer kaynakları ve müellifleri. İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı [İSAR], 2008. 5. Yakup Akyürek. VII/XIII. Yüzyılda Siyer Yazıcılığı, İstanbul Samer Yayınları, 2020.

Notlar

1. Mehmed Emin Yıldırım. Tarihi ve Sosyal Yapısıyla Siyer Coğrafyası, SAMER Yay. İstanbul, 2020. 2. Mehmed Emin Yıldırım. Alemlere Rahmet Hz. Muhammed,AMER Yay. İstanbul, 2011.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Hz. Muhammed’in hayatını yazarken kullanılabilecek temel kaynak türlerini bilir.
ÖÇ02 Tarih metodolojisinin temel konularını bilir.
ÖÇ03 Hz. Muhammed’in hayatına dair bilimsel nitelikli araştırmaları tanır.
ÖÇ04 Hz. Muhammed’in peygamberliği döneminde meydana gelen olayları kronolojik olarak sıralar.
ÖÇ05 İslâm tarihi boyunca Siyer kaynakları ve yazıcılığı hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ06 Oryantalistlerin Hz. Peygamber'e yönelik dezenformasyonlarını analiz eder.
ÖÇ07 İslam'ın doğduğu coğrafyayı ve tarihi örneklerle açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarih ve Tarih ilminin önemi, Tarih ilminin Konusu Tarih araştırmalarında usul / Mübahat S. Kütükoğlu . -- 2. bs. -- İstanbul : Kubbealtı Neşriyat, 1991. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma
2 Hz. Muhammed'e kadar gelen ve Kur'an-ı Kerim'de adı geçen peygamberler Peygamberler tarihi: Kur’an-ı Kerim ve hadis kaynakları ışığında. / İsmail Yiğit. -- İstanbul : Kayıhan Yayınları, 2004. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
3 İslam tarihinin kaynakları İslam tarihinin kaynakları ve araştırma metodları. / Seyyide İsmail Kaşif ; çev. Mehmet Şeker, Rıza Savaş, Ramazan Şimşek. -- İzmir : İzmir İlahiyat Vakfı, 1997. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
4 Kur'an-ı Kerim'in ve Hadis'in İslam tarihinin kaynağı olması bakımından önemi KUR'ÂN'IN TARİHİ KAYNAK DEĞERİ (Doktora Tezinden Makale), Belkıs ÖZSOY DEMİRAY Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması
5 Hz. Muhammed öncesi Araplar ve Arap Yarımadası İslam öncesi Arap tarihi. / M. Şemsettin Günaltay, 1381/1961 ; sdl. Mehmet Mahfuz Söylemez. -- Ankara : Ankara Okulu, 2006. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Hz. Muhammed'in peygamberliğine kadar olan yaşamı ve İslam'ın Mekke dönemi Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
7 Hz. Muhammed ve Medine Dönemi Yiğit, İsmail Hz. Peygamber (s.a.v)’in Medine Dönemi Faaliyetleri, Vahyin Nüzulünün 1400. Yılında Hz. Muhammed (s.a.v) -Milletlerarası İlmi Toplantı-, 2011, s. 169-188. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınavlar İşlenen konulardan ödevlendirme Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Hz. Muhammed'in kişiliği, ahlakı, getirdiği ahlaki sistem İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası
10 Aile reisi olarak Hz. Muhammed, Eşleri ve Çocukları İbrahim Sarıçam, Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2017. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma
11 Hz. Muhammed ve toplumsal alanda getirdiği yenilikler Mehmed Emin Yıldırım. Alemlere Rahmet Hz. Muhammed, SAMER Yay. İstanbul, 2011. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
12 Hz. Muhammed ve adalet anlayışı Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Hz. Muhammed ve Devlet Adamlığı Muhammed Hamidullah, İslam peygamberi: hayatı ve faaliyeti / 1423/2002; çev. Salih Tuğ . 6. bs. İstanbul: İrfan Yayınevi, 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Hz. Muhammed ve çağrısının o günkü dünyadaki yansımaları Eyüp Baş, Son Peygamber Hz. Muhammed, Ankara : Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
15 Siyer yazıcılığı ve ilk Siyer kaynakları 1. Şaban Öz, İlk siyer kaynakları ve müellifleri. İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültürünü Araştırma Vakfı [İSAR], 2008. 2. Yakup Akyürek. VII/XIII. Yüzyılda Siyer Yazıcılığı, İstanbul Samer Yayınları, 2020. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yıl sonu sınavlarına kadar konulara çalışmak Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 21.02.2025 08:31