Genel Bilgi
Kod | İTS812 |
Ad | Osmanlıca II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Amacı / Hedefi
Osmanlıca metinlerin okunması, anlaşılması ve Osmanlı paleografisi hakkında bilgi edinilmesi
Dersin İçeriği
Osmanlı tarihi ve edebiyatı araştırmalarında ilk dönem kaynaklarının tanıtımı, Kronikler Seyahatnameler, Arşiv belgeleri, Şeriyye sicilleri, Tarihi ve Edebi Klasik Kaynaklar
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dündar Günday, Arşiv Belgelerinde Siyakat Yazısı Özellikleri ve Divan Rakamları, TTK Yay. Ankara, 2013. İsmet Binark, Arşiv ve Arşivcilik Bilgileri, Ankara, 1980. Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı Arşivlerinin Dili (Diplomatik), İstanbul, 1994. Osmanlı tarihi nasıl incelenir : kaynaklara giriş, Suraiya Faroqhi ; çev. Zeynep Altok, İstanbul.
Notlar
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, Kesit Yayınları 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Transkripsiyon alfabesini tanır ve çevriyazıda kullanabilir. |
ÖÇ02 | Osmanlı Türkçesi sözlüklerinden yararlanabilir. |
ÖÇ03 | İncelediği metnin Arapça, Türkçe, Farsça dillerinden hangisi olduğunu ayırt edebilir. |
ÖÇ04 | Osmanlı Türkçesinde el yazması ve matbu metinleri ayırt edebilir. |
ÖÇ05 | Osmanlı Türkçesi metinlerini okuyabilir. |
ÖÇ06 | Osmanlı Türkçesindeki kaynaklardan tarih, edebiyat çalışmalarında doğrudan yararlanabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 3 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Paleogrfisi ve kullanıldığı Alanlar | Derste kullanılacak kaynakların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Rika harflerinin özellikleri 1 | Arap Yazı stilleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Rika Harflerinin Özellikleri 2 | Rika ile yazılmış örnek metin okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Divani harflerin özellikleri ve örnek metinler | Ferman ve Berat örnekleri incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Şeriye Sicili/Mahkeme kaydı örneği | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Preparation with sample texts | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Tarihi yapıların kitabe örnekleri | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
9 | Tarihi mektupların okunması (rik'a yazı örnekleri) | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ferman örnekleri okuma çalışması 1 | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ferman Örnekleri okuma çalışması 2 | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Tuğraların özellikleri | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tuğra örnekleri okuma çakışmaları 1 | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Tuğra örnekleri okuma çakışmaları 2 | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Arşiv Belgelerinde Siyakat yazısı özellikleri | Dersin kaynaklarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Siyakat yazılı belge okuma alıştırmaları | Ders kitaplarından örnek metin incelemeleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 6 | 60 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |