Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS812 |
Ad | Osmanlıca II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Osmanlıca metinlerin okunması, anlaşılması ve Osmanlı paleografisi hakkında bilgi edinilmesi
Dersin İçeriği
Osmanlı tarihi ve edebiyatı araştırmalarında ilk dönem kaynaklarının tanıtımı, Kronikler Seyahatnameler, Arşiv belgeleri, Şeriyye sicilleri, Tarihi ve Edebi Klasik Kaynaklar
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Dündar Günday, Arşiv Belgelerinde Siyakat Yazısı Özellikleri ve Divan Rakamları, TTK Yay. Ankara, 2013. İsmet Binark, Arşiv ve Arşivcilik Bilgileri, Ankara, 1980. Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı Arşivlerinin Dili (Diplomatik), İstanbul, 1994. Osmanlı tarihi nasıl incelenir : kaynaklara giriş, Suraiya Faroqhi ; çev. Zeynep Altok, İstanbul.
Notlar
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Kılavuzu II, Kesit Yayınları 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Transkripsiyon alfabesini tanır ve çevriyazıda kullanabilir. |
ÖÇ02 | Osmanlı Türkçesi sözlüklerinden yararlanabilir. |
ÖÇ03 | İncelediği metnin Arapça, Türkçe, Farsça dillerinden hangisi olduğunu ayırt edebilir. |
ÖÇ04 | Osmanlı Türkçesinde el yazması ve matbu metinleri ayırt edebilir. |
ÖÇ05 | Osmanlı Türkçesi metinlerini okuyabilir. |
ÖÇ06 | Osmanlı Türkçesindeki kaynaklardan tarih, edebiyat çalışmalarında doğrudan yararlanabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Paleogrfisi ve kullanıldığı Alanlar | Derste kullanılacak kaynakların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Rika harflerinin özellikleri 1 | Arap Yazı stilleri hakkında araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Rika Harflerinin Özellikleri 2 | Rika ile yazılmış örnek metin okumaları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Divani harflerin özellikleri ve örnek metinler | Ferman ve Berat örnekleri incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Şeriye Sicili/Mahkeme kaydı örneği | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Preparation with sample texts | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Tarihi yapıların kitabe örnekleri | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
|
9 | Tarihi mektupların okunması (rik'a yazı örnekleri) | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
10 | Ferman örnekleri okuma çalışması 1 | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ferman Örnekleri okuma çalışması 2 | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
12 | Tuğraların özellikleri | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
13 | Tuğra örnekleri okuma çakışmaları 1 | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
14 | Tuğra örnekleri okuma çakışmaları 2 | Örnek metinlerle hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Arşiv Belgelerinde Siyakat yazısı özellikleri | Dersin kaynaklarından hazırlık | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Siyakat yazılı belge okuma alıştırmaları | Ders kitaplarından örnek metin incelemeleri | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 10 | 6 | 60 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,92 | ||
AKTS | 6 AKTS |