İTS810 Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatında Dil ve Üslup

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR)
Kod İTS810
Ad Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatında Dil ve Üslup
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Tasavvuf düşüncesi etrafında şekillenen edebî verimlerin dil ve üslup özelliklerini ana çizgileriyle ortaya koymaktır.

Dersin İçeriği

Dilin neliği, niteliği sınırları; söz, kelam ilgisi; dilde gerçek ve mecaz; dil, mefhum, mazmun, mana ilişkileri; mutasavvıf şairlerde “gündelik dil”, “edebî dil” örnekleri; Türk Tasavvuf edebiyatında “sembolik dil” ya da “kuş dili”; temsilî/sembolik dil” ile “alegorik dil”in farkı; alegorinin felsefî ve teolojik ifade temelli oluşu, alegorik anlatımın temel özellikleri; metinlerarasılık; şiirde mürekkep istiare, temsilî istiare ve alegori; anlatma esasına bağlı metinlerin yapısal çözümlemesi; üslubun ayırıcı vasıfları

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri, İstanbul 2009, Ağaç yayınları 2. Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul 2000, Kitabevi Yayınları 3. Prof. Dr. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını.

Notlar

1. Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 1994, MÜFAV yayınları 2. Osman TÜRER, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, İstanbul 2011, Ataç yayınları 3. Reşat Öngören, Osmanlılarda Tasavvuf, Anadolu'da Sûfîler, Devlet ve Ulemâ (XVI. Yüzyıl), İstanbul 2000, İz yayıncılık 4. Necdet Yılmaz, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf, Sûfîler, Devlet ve Ulema, İstanbul 2007, OSAV Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasavvuf edebiyatının başlangıcından günümüze kadarki metinlerinin filolojik, sosyal ve tarihsel yapısı hakkında bilgi edinir.
ÖÇ02 Tasavvuf edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar,
ÖÇ03 Tasavvuf edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları betimler,
ÖÇ04 Tasavvuf edebiyatı alanında karşılaştığı sorunları somut veriler ışığında çözümler üretir,
ÖÇ05 Sembolik dil ile günlük dil farkını kavrar.
ÖÇ06 Edebi metinlerdeki mecaz ve hakikat içerikli yapıları çözümler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. 1
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin kaynaklarının ve konularının tanıtımı Kaynakları temin etmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tasavvuf edebiyatının genel hatları Konuya ilişkin okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Türk Tasavvuf edebiyatının klasik eserleri Mevlânâ, Yûnus Emre hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Mantıku't-Tayr ya da Kuş dili Feridüddin-i Attâr ve Gülşehri hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Tasavvuf edebiyatında sembolik dil Filolojik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Tasavvuf Edebiyatının temel kavramları Filolojik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Simurg metaforunun örnekleri Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Deniz-damla metaforunun örnekleri 1 Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Deniz-damla metaforunun örnekleri 2 Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Vahdet-i vücudun anlatıldığı edebî eserlerin dili Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Vahdet-i vücudun anlatıldığı edebî eserlerin başlıca örnekleri Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Menakıb türü eserlerde sembolik dil Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Devriye türü metinlerde istiareler Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Şatahat türü eserler Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yunus Emre'nin şathiyeleri Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları finale hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 8 8 64
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 04:58