İTS810 Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatında Dil ve Üslup

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS810
Ad Dinî-Tasavvufî Türk Edebiyatında Dil ve Üslup
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK


Dersin Amacı / Hedefi

Tasavvuf düşüncesi etrafında şekillenen edebî verimlerin dil ve üslup özelliklerini ana çizgileriyle ortaya koymaktır.

Dersin İçeriği

Dilin neliği, niteliği sınırları; söz, kelam ilgisi; dilde gerçek ve mecaz; dil, mefhum, mazmun, mana ilişkileri; mutasavvıf şairlerde “gündelik dil”, “edebî dil” örnekleri; Türk Tasavvuf edebiyatında “sembolik dil” ya da “kuş dili”; temsilî/sembolik dil” ile “alegorik dil”in farkı; alegorinin felsefî ve teolojik ifade temelli oluşu, alegorik anlatımın temel özellikleri; metinlerarasılık; şiirde mürekkep istiare, temsilî istiare ve alegori; anlatma esasına bağlı metinlerin yapısal çözümlemesi; üslubun ayırıcı vasıfları

Dersin Ön Koşulu

Bulunmamaktadır.

Kaynaklar

1. Ethem Cebecioğlu, Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri, İstanbul 2009, Ağaç yayınları 2. Ömür Ceylan, Tasavvufi Şiir Şerhleri, İstanbul 2000, Kitabevi Yayınları 3. Prof. Dr. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını.

Notlar

1. Selçuk Eraydın, Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 1994, MÜFAV yayınları 2. Osman TÜRER, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi, İstanbul 2011, Ataç yayınları 3. Reşat Öngören, Osmanlılarda Tasavvuf, Anadolu'da Sûfîler, Devlet ve Ulemâ (XVI. Yüzyıl), İstanbul 2000, İz yayıncılık 4. Necdet Yılmaz, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf, Sûfîler, Devlet ve Ulema, İstanbul 2007, OSAV Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tasavvuf edebiyatının başlangıcından günümüze kadarki metinlerinin filolojik, sosyal ve tarihsel yapısı hakkında bilgi edinir.
ÖÇ02 Tasavvuf edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar,
ÖÇ03 Tasavvuf edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları betimler,
ÖÇ04 Tasavvuf edebiyatı alanında karşılaştığı sorunları somut veriler ışığında çözümler üretir,
ÖÇ05 Sembolik dil ile günlük dil farkını kavrar.
ÖÇ06 Edebi metinlerdeki mecaz ve hakikat içerikli yapıları çözümler.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır.
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 2
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 3
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 1
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin kaynaklarının ve konularının tanıtımı Kaynakları temin etmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tasavvuf edebiyatının genel hatları Konuya ilişkin okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Türk Tasavvuf edebiyatının klasik eserleri Mevlânâ, Yûnus Emre hakkında okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Mantıku't-Tayr ya da Kuş dili Feridüddin-i Attâr ve Gülşehri hakkında araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Tasavvuf edebiyatında sembolik dil Filolojik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Tasavvuf Edebiyatının temel kavramları Filolojik okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Simurg metaforunun örnekleri Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Deniz-damla metaforunun örnekleri 1 Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Deniz-damla metaforunun örnekleri 2 Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Vahdet-i vücudun anlatıldığı edebî eserlerin dili Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Vahdet-i vücudun anlatıldığı edebî eserlerin başlıca örnekleri Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Menakıb türü eserlerde sembolik dil Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Devriye türü metinlerde istiareler Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Şatahat türü eserler Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yunus Emre'nin şathiyeleri Örnek eserleri araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
17 Yarıyıl Sonu Sınavları finale hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 8 8 64
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 04:58