Genel Bilgi
Kod | EPÖ2706 |
Ad | Program Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, değerlendirme kavramına farklı boyutlar açısından bakmak, bilimsel bir disiplin olarak program değerlendirmenin tarihsel süreç içerisindeki gelişimini incelemek, öğrencilere alandaki güncel kavramlar ile farklı değerlendirme yaklaşımlarına yönelik bakış açısı kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği; değerlendirmenin temel amacı, kullanımı ve kavramsal farklılıklar, modern program değerlendirmenin tarihsel süreç içerisinde gelişimi ve bu konudaki yeni yönelimler, alternatif program değerlendirme yaklaşımları, program değerlendirme sürecinde planlama ve program değerlendirme sürecinde uygulama konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Fitzpatrick, J. L. J. R. Sanders ve B. R. Worthen. (2004). Program evaluation. Alternative approaches (Third ed). Boston: Allyn ve Bacon, Pearson Education, Inc. Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum. (Sixth edition). Boston: Allyn ve Bacon Pearson Education.
Notlar
Ders sorumlusunun notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Program değerlendirmenin temel amacını, kavramsal özelliklerini ve kullanım alanlarını inceler. |
ÖÇ02 | Çağdaş program değerlendirme yaklaşımlarının tarihsel kökenini ve alandaki yeni eğilimleri inceler |
ÖÇ03 | Program değerlendirmede kullanılan alternatif yaklaşımları analiz eder |
ÖÇ04 | Program değerlendirmede geleneksel ve alternatif yaklaşımları karşılaştırır |
ÖÇ05 | Türkiye'de program geliştirme çalışmalarının değerlendirir |
ÖÇ06 | Kendi belirlediği bir eğitim kademesinde program değerlendirme uygulaması yapar |
ÖÇ07 | Program değerlendirme uygulamasını ve sonuçlarını değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak eğitim programı ve öğretim bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlk, orta ve lise öğretim programlarını bütünlük içerisinde değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Program geliştirme alanında yapılmış bilimsel bir yayını (makale, tez, bildiri ) değerlendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleğinde kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimi geliştirme anacıyla plan hazırlayarak uygular | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimle ilgili bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde öğrencilere rehberlik eder. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar yapar | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programı ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Program geliştirmeyle ilgili yurtdışı kaynakları takip eder | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Program Değerlendirmeye Giriş (amacı, ilkeleri ve temel özellikleri) | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Eğitim programının değerlendirilmesi | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Program Değerlendirme Modelleri | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ürün ve Erişiye yönelik değerlendirme | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Öğretim programın öğelerine yönelik değerlendirme | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiye'de program geliştirme çalışmalarının değerlendirilmesi | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türkiye'de program değerlendirme çalışmalarının incelenmesi | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Alternatif program değerlendirme modelleri1 | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Alternatif program değerlendirme modelleri2 | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Program değerlendirme standartları | İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İlkokul programındaki derslerin değerlendirilmesi | Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
13 | Ortaokul programındaki bazı derslerin programlarının değerlendirilmesi | Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
14 | Lise programındaki bazı derslerin programlarının değerlendirilmesi | Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Yüksek öğretimdeki bazı derslerin programlarının değerlendirilmesi | Program değerlendirme modeli ve ders seçimini yapma, veri toplama aracını geliştirme ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ödevlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |