Genel Bilgi
Kod | EPÖ2704 |
Ad | Ölçme, Analiz ve Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEMET KARAKUŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı eğitimde ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel temel bilgileri vermek ve sınıftaki başarı ile öğrenme çıktılarının ölçme ve değerlendirilmesinde bu bilgilerin nasıl kullanılabileceğini öğretmektir
Dersin İçeriği
Bu ders ölçme ve değerlendirme, eğitimde hedefler, test türleri ve testlerin niteliğini belirleme konularını kapsamaktadır
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Airasian, Peter W. (1994). Claaroom Assessment. McGraw-Hill International Editions. Educatioan lSeries. USA Fitzpatrick, Jody L., Sanders, James R. , Worthen, Blaine R. (2004). Program Evaluation. Alternative approaches and Practical Guidelines. (Third Edition). Pearson Education Inc., USA Payne, D. Allen (2003). Applied Educatioanl Assessment. (Second Edition). Wadsworth/Thomson Learning . CA-USA
Notlar
Konuyla ilgili çevrimiçi kaynaklar; makaleler, tezler, araştırma raporları, kongre kitapları, sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ölçme ve değerlendirmenin amacını açıklar |
ÖÇ02 | Eğitimde ölçmenin fonksiyonlarını tartışır |
ÖÇ03 | Eğitimde hedef kavramını açıklar. |
ÖÇ04 | Eğitim hedeflerinin taksonomik sınıflamasını tartışır. |
ÖÇ05 | Eğitim hedeflerinin alanlarını tanımlar. |
ÖÇ06 | Testleri sınıflandırır. |
ÖÇ07 | Objektif ve subjektif puanlanan testlerin avantaj ve dezavantajlarını sıralar. |
ÖÇ08 | Testin uygulamasını ve puanlamasını açıklar. |
ÖÇ09 | Testin güvenirliğini belirler ve yorumlar. |
ÖÇ10 | Testin geçerliğini yorumlar. |
ÖÇ11 | Puanlamadaki problemleri tanımlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak eğitim programı ve öğretim bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlk, orta ve lise öğretim programlarını bütünlük içerisinde değerlendirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Program geliştirme alanında yapılmış bilimsel bir yayını (makale, tez, bildiri ) değerlendirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleğinde kullanır. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimi geliştirme anacıyla plan hazırlayarak uygular | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretimle ilgili bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimler çerçevesinde öğrencilere rehberlik eder. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar yapar | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programı ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Program geliştirmeyle ilgili yurtdışı kaynakları takip eder | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 4 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Eğitimde kullanılan testlerin fonksiyonları ve önemi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Eğitimde hedefler | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Bloom Taksonomisi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Duyuşsal taksonomi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Psikomotor taksonomi | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Test türleri | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yazılı testler ve objektif testler | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
10 | Testlerin planlaması | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
11 | Testleri uygulama ve puanlama | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Testlerin niteliğini belirleme | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Test sonuçlarını yorumlama | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
14 | Testlerin güvenirliği | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Testlerin geçerliği | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ödev teslimi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |