PGÖ723 Nitel Araştırma Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PGÖ723
Ad Nitel Araştırma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. FATMA SADIK
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. FATMA SADIK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, öğrencilere nitel araştırma desenleri, nitel araştırmada örneklem seçimi, veri toplama yöntemleri, veri analizi ve raporlama hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğinde nitel araştırmanın temel özellikleri, kuramsal temelleri, nitel araştırma desenleri, örneklem türleri, veri toplama ve analiz yöntemleri, nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik sağlama konuları yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Creswell, J. W. 2016. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir. Ankara, Siyasal Kitabevi. Glesne, C. 2013. Nitel araştırmaya giriş. Çeviri Ed. A. Ersoy, P. Yalçınoğlu. Ankara: Anı Yayıncılık. Merriam, S. B. 2013. Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Çev. Ed. S. Turan. Ankara, Nobel Yayınları. Patton, M. Q. 2014. Nitel Araştırma Yöntemleri, Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Çeviri Ed. M. Bütün ve S. B. Demir Ankara, Siyasal Kitabevi. Yıldırım, A. Şimşek, H. 2011. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.

Notlar

Veri tabanları, makaleler, tezler, kongre kitapları, araştırma raporları, videolar, senaryolar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Nitel araştırmanın temel özelliklerini açıklar
ÖÇ02 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin özelliklerini karşılaştırır
ÖÇ03 Nitel araştırmanın temel aşamalarını açıklar
ÖÇ04 Nitel araştırmada örneklem alma yöntemlerini karşılaştırır
ÖÇ05 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik sağlama yöntemlerini açıklar
ÖÇ06 Nitel araştırmada kullanılan veri toplama yöntemlerinin özelliklerini açıklar
ÖÇ07 Belirlediği bir konuda görüşme ve gözlem formu hazırlar.
ÖÇ08 Hazırladığı nitel veri toplama araçlarını uygulayarak veri toplar
ÖÇ09 Topladığı veriler üzerinde nitel veri analiz tekniklerini uygular
ÖÇ10 Nitel bulguları betimler, açıklar ve yorumlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Nitel araştırmanın doğası, özellikleri, kuramsal temelleri İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Nitel araştırma desenleri İlgili kaynakları okuma ve konuyla ilgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Nitel araştırma süreci- araştırma problem belirleme-araştırmanın sorularını yazma Konuyla ilgili literatürü inceleme ve belirlediği bir konuda problem durumu ve araştırma soruları yazma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Nitel araştırma süreci-örneklem seçimi Konuyla ilgili literatürü inceleme ve belirlediği konu için örneklem seçme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
6 Görüşme yöntemi, özellikleri ve teknikleri Konuyla ilgili literatürü inceleme, görüşme formu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Rol Oynama
7 Görüşme tekniklerini uygulama Görüşme sorularını gözden geçirme, prova yapma Öğretim Yöntemleri:
Rol Oynama, Örnek Olay
8 Ara Sınavlar Araştırma projesinin görüşme yoluyla verilerini toplama Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi
9 Gözlem yöntemi, özellikleri ve teknikleri Konuyla ilgili literatürü inceleme, gözlem formu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay
10 Gözlem tekniğini uygulama Araştırma projesinin verilerini gözlem yöntemiyle toplama Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
11 Nitel verilerin analizi-Betimsel analiz yöntemi İlgili kaynakları okuma, topladığı veriler üzerinde analiz yöntemlerini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
12 Nitel verilerin analizi-içerik analizi yöntemi lgili kaynakları okuma, topladığı veriler üzerinde analiz yöntemlerini uygulama Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
13 Nitel bulguların yazımı İlgili kaynakları okuma, araştırma projesinin bulgularını yazma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
14 Bulguları tartışma ve yorumlama İlgili kaynakları okuma, araştırma projesinin bulgularını yazma Öğretim Yöntemleri:
Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
15 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik İlgili kaynakları okuma, yaptığı çalışmada geçerlik ve güvenirliği nasıl sağladığını açıklama Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları İlgili kaynakları okuma, araştırma raporlarını gözden geçirme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Araştırma rapolarını tamamlama ve teslim etme Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 06:59