Genel Bilgi
Kod | EF505 |
Ad | Öğretimde Planlama ve Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Formasyon Dersi |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrenciler öğretimde planlama ve değerlendirmenin önemini kavrayabilecek, alanında öğretim faaliyeti planlayabilecek, alanında kurallara uygun sınav hazırlayabilecek, öğretimde planlama ve değerlendirmeye istekli hale gelebilecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders kapsamında, eğitim ve program geliştirme ile ilgili temel kavramlar, program türleri, eğitim felsefeleri, eğitim amaçları, günlük ders planı geliştirme, içerik seçimi ve organizasyonu, öğretim stratejileri ve yöntemleri, öğretim materyallerinin özellikleri ve seçimi, sınıfta öğretimin yönetimi ve istenmeyen davranışlarla baş etme stratejileri, ölçme ve değerlendirmenin temel kavramları, geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık, test türleri, izleme ve başarı testlerinin geliştirilmesi ve sınav sorusu yazma teknikleri ile ilgili bilgiler yer almaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Borich, G. D. (2014). Etkili öğretim yöntemleri [Effective teaching methods] (B. Acat, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
Notlar
Demirel, Özcan. (2009b). Plandan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: Pegema yayıncılık. 3.Atılgan, H. (2009). (ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı yayıncılık. Öğretim Üyesi tarafından hazırlanan ders notları ve sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretimde planlama ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Eğitim programlarının ögeleri arasındaki ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ03 | Eğitimde belli başlı program türlerinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Eğitim felsefelerinin temel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Sahip olduğu eğitim felsefesine uygun eğitsel davranışlar sergileme ile eğitimin niteliği arasındaki ilişkiyi savunur. |
ÖÇ06 | Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel alandaki öğrenme düzeylerine uygun örnekler verir. |
ÖÇ07 | Belli başlı hedef yazma ilkelerine uygun kendi konu alanı ile ilgili hedef yazar. |
ÖÇ08 | Bir dersin içeriğini düzenlerken dikkat edilmesi gereken ilkeleri açıklar. |
ÖÇ09 | Ders planı hazırlama ilkelerine uygun bir plan hazırlar. |
ÖÇ10 | Öğretimi planlamanın etkili ve verimli bir öğretim için gerekli olduğunu kabul eder. |
ÖÇ11 | Belirli öğrenme-öğretim stratejilerini/ yöntem ve tekniklerini örnek vererek açıklar. |
ÖÇ12 | Sınıf içinde problem davranışlara müdahale etme stratejilerini örnek vererek açıklar. |
ÖÇ13 | Bir ölçme aracının taşıması gereken temel niteliklerini (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) açıklar. |
ÖÇ14 | Kurallarına uygun olarak değişik türlerde soru yazar. |
ÖÇ15 | Geçerli ve güvenilir bir test hazırlamak için gerekli çabayı sergilemede istekli oluş. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | 1 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 1 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanıtım–dersin yönergesi ve öğrenme görevleri, dersin gerekçesi ve önemi | İlgili literatürü inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Programın temel ögeleri; Program türleri, Eğitim felsefeleri | Önerilen kaynakları ve makaleleri okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öğretim amaçları (Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel alanda öğretim amaçları) I | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Öğretim amaçları (Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel alanda öğretim amaçları) II | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İçeriğin seçimi ve düzenlenmesi. Bilgiyi seçme, düzenleme ve birleştirme teknikleri | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Öğretimi planlama ve bir ders Planının hazırlanması | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
7 | Öğrenme-Öğretim stratejileri (sunuş, buluş, araştırma inceleme), öğretim yöntem ve teknikleri (Burada belli başlı yöntem ve teknikler ele alınacaktır) I | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ödev hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Öğrenme-Öğretim stratejileri (sunuş, buluş, araştırma inceleme), öğretim yöntem ve teknikleri II | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Öğretim materyalleri ve seçimi. Materyal hazırlama ilkeleri.Görsel materyal hazırlama kuralları. | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sınıf yönetiminin temel ilkeleri, sınıf yapısı, öğretimin yönetimi ve sorun davranışlarla baş etme stratejileri | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık, test geliştirme aşamaları | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Test türleri ve özellikleri, soru yazma, ödev ve projeler, değerlendirme teknikleri I | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Test türleri ve özellikleri, soru yazma, ödev ve projeler, değerlendirme teknikleri II | Önerilen kaynakları ve makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 40 | 40 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,24 | ||
AKTS | 6 AKTS |