EF505 Öğretimde Planlama ve Değerlendirme

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EF505
Ad Öğretimde Planlama ve Değerlendirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Ensitü Formasyon Dersi
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. MÜKERREM TAŞ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin sonunda öğrenciler öğretimde planlama ve değerlendirmenin önemini kavrayabilecek, alanında öğretim faaliyeti planlayabilecek, alanında kurallara uygun sınav hazırlayabilecek, öğretimde planlama ve değerlendirmeye istekli hale gelebilecektir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında, eğitim ve program geliştirme ile ilgili temel kavramlar, program türleri, eğitim felsefeleri, eğitim amaçları, günlük ders planı geliştirme, içerik seçimi ve organizasyonu, öğretim stratejileri ve yöntemleri, öğretim materyallerinin özellikleri ve seçimi, sınıfta öğretimin yönetimi ve istenmeyen davranışlarla baş etme stratejileri, ölçme ve değerlendirmenin temel kavramları, geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık, test türleri, izleme ve başarı testlerinin geliştirilmesi ve sınav sorusu yazma teknikleri ile ilgili bilgiler yer almaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Borich, G. D. (2014). Etkili öğretim yöntemleri [Effective teaching methods] (B. Acat, Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.

Notlar

Demirel, Özcan. (2009b). Plandan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: Pegema yayıncılık. 3.Atılgan, H. (2009). (ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Anı yayıncılık. Öğretim Üyesi tarafından hazırlanan ders notları ve sunular


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğretimde planlama ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ02 Eğitim programlarının ögeleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
ÖÇ03 Eğitimde belli başlı program türlerinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Eğitim felsefelerinin temel özelliklerini açıklar.
ÖÇ05 Sahip olduğu eğitim felsefesine uygun eğitsel davranışlar sergileme ile eğitimin niteliği arasındaki ilişkiyi savunur.
ÖÇ06 Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel alandaki öğrenme düzeylerine uygun örnekler verir.
ÖÇ07 Belli başlı hedef yazma ilkelerine uygun kendi konu alanı ile ilgili hedef yazar.
ÖÇ08 Bir dersin içeriğini düzenlerken dikkat edilmesi gereken ilkeleri açıklar.
ÖÇ09 Ders planı hazırlama ilkelerine uygun bir plan hazırlar.
ÖÇ10 Öğretimi planlamanın etkili ve verimli bir öğretim için gerekli olduğunu kabul eder.
ÖÇ11 Belirli öğrenme-öğretim stratejilerini/ yöntem ve tekniklerini örnek vererek açıklar.
ÖÇ12 Sınıf içinde problem davranışlara müdahale etme stratejilerini örnek vererek açıklar.
ÖÇ13 Bir ölçme aracının taşıması gereken temel niteliklerini (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) açıklar.
ÖÇ14 Kurallarına uygun olarak değişik türlerde soru yazar.
ÖÇ15 Geçerli ve güvenilir bir test hazırlamak için gerekli çabayı sergilemede istekli oluş.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. 1
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 4
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 1
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tanıtım–dersin yönergesi ve öğrenme görevleri, dersin gerekçesi ve önemi İlgili literatürü inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Programın temel ögeleri; Program türleri, Eğitim felsefeleri Önerilen kaynakları ve makaleleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Öğretim amaçları (Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel alanda öğretim amaçları) I Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Öğretim amaçları (Bilişsel, duyuşsal ve devinişsel alanda öğretim amaçları) II Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İçeriğin seçimi ve düzenlenmesi. Bilgiyi seçme, düzenleme ve birleştirme teknikleri Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Öğretimi planlama ve bir ders Planının hazırlanması Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım
7 Öğrenme-Öğretim stratejileri (sunuş, buluş, araştırma inceleme), öğretim yöntem ve teknikleri (Burada belli başlı yöntem ve teknikler ele alınacaktır) I Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ödev hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
9 Öğrenme-Öğretim stratejileri (sunuş, buluş, araştırma inceleme), öğretim yöntem ve teknikleri II Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Öğretim materyalleri ve seçimi. Materyal hazırlama ilkeleri.Görsel materyal hazırlama kuralları. Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Sınıf yönetiminin temel ilkeleri, sınıf yapısı, öğretimin yönetimi ve sorun davranışlarla baş etme stratejileri Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık, test geliştirme aşamaları Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Test türleri ve özellikleri, soru yazma, ödev ve projeler, değerlendirme teknikleri I Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Test türleri ve özellikleri, soru yazma, ödev ve projeler, değerlendirme teknikleri II Önerilen kaynakları ve makaleleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 40 40
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 60 60
Toplam İş Yükü (Saat) 156
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,24
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.10.2024 01:15