TDE721 Türk Dili Tarihi I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE721
Ad Türk Dili Tarihi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYŞEHAN DENİZ ABİK


Dersin Amacı / Hedefi

Yazılı ilk kaynaklardan itibaren Türk dili tarihini 13. yüzyıla kadar özellikleri ile öğretmek

Dersin İçeriği

Türk dilinin tarihi dönemlerinin incelenmesi.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Caferoğlu, Ahmet, Türk Dili Tarihi, İstanbul Tekin, Talat- Ölmez Mehmet, Türk Dilleri Giriş Ercilasun , Ahmet Bican, Türk Dili Tarihi, Ankara, 2004 Yılmaz, Emine- Demir, Nurettin, Türk Dili El Kitabı, Ankara, Arat, Reşit Rahmeti, Türk lehçe ve Şivelerinin Tasnifi, Türkiyat Mecmuası C.X Tekin, Talat, Türk Dili Diyalektlerinin Yeni Bir Tasnifi, Erdem, C.5, S.13, Ocak 1989, 141-168 Sırrı Levend, Agah, Türk Dilinde Gelişme ve Sadeleşme Evreleri, Ankara, 1972

Notlar

Caferoğlu, Ahmet, Türk Dili Tarihi, İstanbul Tekin, Talat- Ölmez Mehmet, Türk Dilleri Giriş Ercilasun , Ahmet Bican, Türk Dili Tarihi, Ankara, 2004 Yılmaz, Emine- Demir, Nurettin, Türk Dili El Kitabı, Ankara, Arat, Reşit Rahmeti, Türk lehçe ve Şivelerinin Tasnifi, Türkiyat Mecmuası C.X Tekin, Talat, Türk Dili Diyalektlerinin Yeni Bir Tasnifi, Erdem, C.5, S.13, Ocak 1989, 141-168 Sırrı Levend, Agah, Türk Dilinde Gelişme ve Sadeleşme Evreleri, Ankara, 1972


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 1-Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
ÖÇ02 2- Türkolojinin temel kavramlarının önemini fark eder.
ÖÇ03 3- Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler.
ÖÇ04 4-Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapabilme yeteneğine sahip olur.
ÖÇ05 5-Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşabilme ve onlardan etkin biçimde yararlanabilme yeteneğine sahip olur.
ÖÇ06 6- Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir.
ÖÇ07 7- Edebiyat,dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir.
ÖÇ08 8-Eski ve yeni metinleri kavrayıp tartışabilir.
ÖÇ09 9-Alanı ile ilgili kavramları anlayabilen,bilgi aktarabilen,meslektaşları ile iletişim kurabilen,entelektüel birikime sahip olur.
ÖÇ10 10- Türkoloji sorunlarına çözüm üretip Türkolojinin gelişmesine katkıda bulunur.
ÖÇ11 11- Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini belirleyebilir.
ÖÇ12 12-Filolojik ve dilbilimsel bakış edinir.
ÖÇ13 13- Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanma becerisi kazanır.
ÖÇ14 14-Türkoloji ile ilgili sorunları kavrayıp çözebilir.
ÖÇ15 15. Türkoloji ile ilgili kavramları anlayabilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
ÖÇ16 16- Dil,kültür,edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapabilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 3
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 4
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dil tarihi,malzemesi, dil tarihinin yararlandığı bilim dalları, diller arası ilişkiler, kaynakça. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Çin Kaynaklarındaki Türkçe malzeme, Hunca, bu malzemenin sesbilgisi özellikleri, bu malzemenin tarihi lehçelerle ve günümüz lehçeleri ile karşılaştırma okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Tuna Bulgarcasına ait malzemenin tanıtımı ve ses bilgisi özellikleri, tarihi zemin, tarihi lehçeler ve günümüz lehçeleri ile karşılaştırma. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Türkçenin r/l kolu ve z/ş kolu arasındaki denklik ve Altay dilleri ilişkisi. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Altay Dilleri teorisinin dayanakları, teorinin savunucuları. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Altay dilleri olarak değerlendirilen diller Türkçe, Moğolca, Mançu-Tunguz dilleri, Japonca ve Korecenin tarihi malzemelerinin karşılaştırılması. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Altay dilleri teorisine karşı olan araştırmacıların dayanakları, eleştirileri. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Z/ş kolunun en eski yazılı belgeleri, Orhon yazıtları, yazıtların bulunuşu, Orhon Türkçesi, dil özellikleri, alfabenin özellikleri. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Orhon Türkçesi metinleri, metin yayınları, kaynakça. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Uygurca metinlerin bulunması, işlenmesi, Uygurların dahil oldukları inanç çevreleri, uygur metinlerinde kullanılan alfabeleri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Uygurca ile Karahanlıca arasındaki ilişkiler, ilk islami Türk yazı dili olarak Karahanlı Türkçesi, eserleri, karahanlı tarihi. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Divanü Lugati’t-Türk, Kutadgu Bilig, Atabetü’l-Hakayık, Rylands Kuran Tercümesi tanıtım, özellikleri, yayınlar. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Karahanlı Türkçesinin ses bilgisi, biçim bilgisi bakımından ayırt edici özellikleri. okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
15 Karahanlı Türkçesinin ses bilgisi, biçim bilgisi bakımından ayırt edici özellikleri 2 okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları 1 sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları 2 sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 09:53