TDE715 Eski Anadolu Türkçesi I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE715
Ad Eski Anadolu Türkçesi I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Dersin amacı, Eski Anadolu Türkçesi dönemi özgün metinlerini okuyabilme ve anlayabilme, ses, biçim, söz varlığı ve sözdizimi özelliklerini saptayarak kavramaktır.

Dersin İçeriği

Eski Anadolu Türkçesi metinleri üzerinde sesbilgisel, biçimbilgisel, sözdizimsel ve anlambilgisel çalışmalar.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Yeter Torun Öğretmen, Eski Anadolu Türkçesi Tıpkıbasım Metinler Adana, 2022. Tarama Sözlüğü Faruk K. Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kemal Yavuz, Garibname I1, I2, TDK Yayınları: 7641, İstanbul. Gülşehri, Mantıkut Tayr, Tıpkıbasım, Haz.: Agah Sırrı Levend, TDK Yayınları: 166, Ankara. Şeyyad Hamza, Yusuf u Zeliha, Haz.: Dehri Dilçin,T.K.K. C.11.28, 1946,. İstanbul. Osman Yıldız, Şeyyad Hamza, Yusuf u Zeliha (Destan-ı Yusuf), Akçağ, 2008, Ankara. Kadı Burhaneddin Divanı I Tıpkıbasım, T.D.K. C. II. 19, 1944, İstanbul. Mehmet Özmen, Ahmed-i Dai Divanı Metin-Gramer- Tıpkıbasım, TDK Yayınları, 2001, Ankara. Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I, Giriş-Metin-Faksimile, TDK Yayınları: 169, 1989, Ankara.

Notlar

Yeter Torun Öğretmen, Eski Anadolu Türkçesi Tıpkıbasım Metinler Adana, 2022. Tarama Sözlüğü Faruk K. Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kemal Yavuz, Garibname I1, I2, TDK Yayınları: 7641, İstanbul. Gülşehri, Mantıkut Tayr, Tıpkıbasım, Haz.: Agah Sırrı Levend, TDK Yayınları: 166, Ankara. Şeyyad Hamza, Yusuf u Zeliha, Haz.: Dehri Dilçin,T.K.K. C.11.28, 1946,. İstanbul. Osman Yıldız, Şeyyad Hamza, Yusuf u Zeliha (Destan-ı Yusuf), Akçağ, 2008, Ankara. Kadı Burhaneddin Divanı I Tıpkıbasım, T.D.K. C. II. 19, 1944, İstanbul. Mehmet Özmen, Ahmed-i Dai Divanı Metin-Gramer- Tıpkıbasım, TDK Yayınları, 2001, Ankara. Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I, Giriş-Metin-Faksimile, TDK Yayınları: 169, 1989, Ankara. -Eski Anadolu Türkçesiyle ilgili makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Eski Anadolu Türkçesinin Türkçenin tarihsel gelişimi içerisindeki yerini tanır.
ÖÇ02 Eski Anadolu Türkçesi dönemi eserlerini tanır.
ÖÇ03 Eski Anadolu Türkçesi dönemi eserlerini inceler.
ÖÇ04 Eski Anadolu Türkçesi döneminin ses bilgisi özelliklerini tanır.
ÖÇ05 Eski Anadolu Türkçesi döneminin biçim bilgisi özelliklerini tanır.
ÖÇ06 Eski Anadolu Türkçesi döneminin sözdizimi özelliklerini tanır.
ÖÇ07 Eski Anadolu Türkçesi döneminin söz varlığını tanır.
ÖÇ08 Eski Anadolu Türkçesi dönemi metinlerini tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 5
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Mes’ud bin Ahmed – Süheyl ü Nevbahar (1) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Mes’ud bin Ahmed – Süheyl ü Nevbahar (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Mes’ud bin Ahmed – Süheyl ü Nevbahar (III) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Gülşehri-Mantıkut-Tayr (I) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
5 Gülşehri-Mantıkut-Tayr (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Gülşehri-Mantıkut-Tayr (III) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Dede Korkut Kitabı (I) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara sınav kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Dede Korkut Kitabı (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
10 Dede Korkut Kitabı (III) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Ahmed-i Dâ’î Divanı (I) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Ahmed-i Dâ’î Divanı (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
13 Ahmed-i Dâ’î Divanı (III) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Genel değerlendirme (I) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
15 Genel değerlendirme (II) kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Final sınavı (I) kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Final Sınavı (II) kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.05.2024 06:33