Genel Bilgi
Kod | TDE715 |
Ad | Eski Anadolu Türkçesi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. YETER TORUN ÖĞRETMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, Eski Anadolu Türkçesi dönemi özgün metinlerini okuyabilme ve anlayabilme, ses, biçim, söz varlığı ve sözdizimi özelliklerini saptayarak kavramaktır.
Dersin İçeriği
Eski Anadolu Türkçesi metinleri üzerinde sesbilgisel, biçimbilgisel, sözdizimsel ve anlambilgisel çalışmalar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Yeter Torun Öğretmen, Eski Anadolu Türkçesi Tıpkıbasım Metinler Adana, 2022. Tarama Sözlüğü Faruk K. Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kemal Yavuz, Garibname I1, I2, TDK Yayınları: 7641, İstanbul. Gülşehri, Mantıkut Tayr, Tıpkıbasım, Haz.: Agah Sırrı Levend, TDK Yayınları: 166, Ankara. Şeyyad Hamza, Yusuf u Zeliha, Haz.: Dehri Dilçin,T.K.K. C.11.28, 1946,. İstanbul. Osman Yıldız, Şeyyad Hamza, Yusuf u Zeliha (Destan-ı Yusuf), Akçağ, 2008, Ankara. Kadı Burhaneddin Divanı I Tıpkıbasım, T.D.K. C. II. 19, 1944, İstanbul. Mehmet Özmen, Ahmed-i Dai Divanı Metin-Gramer- Tıpkıbasım, TDK Yayınları, 2001, Ankara. Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I, Giriş-Metin-Faksimile, TDK Yayınları: 169, 1989, Ankara.
Notlar
Yeter Torun Öğretmen, Eski Anadolu Türkçesi Tıpkıbasım Metinler Adana, 2022. Tarama Sözlüğü Faruk K. Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Kemal Yavuz, Garibname I1, I2, TDK Yayınları: 7641, İstanbul. Gülşehri, Mantıkut Tayr, Tıpkıbasım, Haz.: Agah Sırrı Levend, TDK Yayınları: 166, Ankara. Şeyyad Hamza, Yusuf u Zeliha, Haz.: Dehri Dilçin,T.K.K. C.11.28, 1946,. İstanbul. Osman Yıldız, Şeyyad Hamza, Yusuf u Zeliha (Destan-ı Yusuf), Akçağ, 2008, Ankara. Kadı Burhaneddin Divanı I Tıpkıbasım, T.D.K. C. II. 19, 1944, İstanbul. Mehmet Özmen, Ahmed-i Dai Divanı Metin-Gramer- Tıpkıbasım, TDK Yayınları, 2001, Ankara. Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I, Giriş-Metin-Faksimile, TDK Yayınları: 169, 1989, Ankara. -Eski Anadolu Türkçesiyle ilgili makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eski Anadolu Türkçesinin Türkçenin tarihsel gelişimi içerisindeki yerini tanır. |
ÖÇ02 | Eski Anadolu Türkçesi dönemi eserlerini tanır. |
ÖÇ03 | Eski Anadolu Türkçesi dönemi eserlerini inceler. |
ÖÇ04 | Eski Anadolu Türkçesi döneminin ses bilgisi özelliklerini tanır. |
ÖÇ05 | Eski Anadolu Türkçesi döneminin biçim bilgisi özelliklerini tanır. |
ÖÇ06 | Eski Anadolu Türkçesi döneminin sözdizimi özelliklerini tanır. |
ÖÇ07 | Eski Anadolu Türkçesi döneminin söz varlığını tanır. |
ÖÇ08 | Eski Anadolu Türkçesi dönemi metinlerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 5 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mes’ud bin Ahmed – Süheyl ü Nevbahar (1) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Mes’ud bin Ahmed – Süheyl ü Nevbahar (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Mes’ud bin Ahmed – Süheyl ü Nevbahar (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Gülşehri-Mantıkut-Tayr (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Gülşehri-Mantıkut-Tayr (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Gülşehri-Mantıkut-Tayr (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Dede Korkut Kitabı (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara sınav | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Dede Korkut Kitabı (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Dede Korkut Kitabı (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ahmed-i Dâ’î Divanı (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ahmed-i Dâ’î Divanı (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Ahmed-i Dâ’î Divanı (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Genel değerlendirme (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel değerlendirme (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Final sınavı (I) | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final Sınavı (II) | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |