Genel Bilgi
Kod | TDE780 |
Ad | Tarih Boyunca Türkçede Yazı ve Yazım II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Melek ÇUBUKCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı tarih boyunca Türkçede alfabe, yazı ve yazım meselesi ile yazım özellikleri arasındaki benzerlik ve farklılığın nedenlerini kavramaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini Tarih boyunca Türkçede alfabe, yazı ve yazım oluşturur.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Tekin,Talat (1997) Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Simurg Yayınları, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican (2018) Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Tekin, Şinasi (1993) Eski Türklerde Yazı, Kağıt, Kitap ve Kağıt Damgaları, Eren Yayıncılık, İstanbul. Agop Dilaçar, Türk Yazısının Geçirdiği Evreler, Türk dili, c. XXIX/257, Ankara, 1973 Şirin User, Hatice (2006) Başlangıçtan Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Annemarie von Gabain, "Eski Türkçenin Yazı Dili", Çeviren: Sabit S. Paylı, TDAY Belleten 1959, Ankara 1988, s. 320. Caferoğlu, Ahmet (1984) Türk Dili Tarihi I- II, Enderun Kitabevi, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican ( 2013) Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara. Porzig, Walter ( 1995) Dil Denen Mucize, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Notlar
Tekin,Talat (1997) Tarih Boyunca Türkçenin Yazımı, Simurg Yayınları, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican (2018) Örneklerle Bugünkü Türk Alfabeleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Tekin, Şinasi (1993) Eski Türklerde Yazı, Kağıt, Kitap ve Kağıt Damgaları, Eren Yayıncılık, İstanbul. Agop Dilaçar, Türk Yazısının Geçirdiği Evreler, Türk dili, c. XXIX/257, Ankara, 1973 Şirin User, Hatice (2006) Başlangıçtan Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Akçağ Yayınları, Ankara. Annemarie von Gabain, "Eski Türkçenin Yazı Dili", Çeviren: Sabit S. Paylı, TDAY Belleten 1959, Ankara 1988, s. 320. Caferoğlu, Ahmet (1984) Türk Dili Tarihi I- II, Enderun Kitabevi, İstanbul. Ercilasun, Ahmet Bican ( 2013) Türk Dili Tarihi, Akçağ Yayınları, Ankara. Porzig, Walter ( 1995) Dil Denen Mucize, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türkçeyi etkin olarak kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurabilir. Soru sorar, gözlem yapar, eleştirisel ve yapıcı düşünerek, akademik dürüstlük ilkelerine uyar, girişimcidir. |
ÖÇ02 | Lisans öğrenimi boyunca ve daha sonraki iş hayatı için gerekli olabilecek temel bilgi teknolojilerini kullanmayı öğrenir ve uygulama kapasitesini yükseltir. |
ÖÇ03 | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini izleyebilir. |
ÖÇ04 | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. |
ÖÇ05 | Türkolojinin temel kavramlarının önemini bilir ve fark eder. |
ÖÇ06 | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini öğrenir. |
ÖÇ07 | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. |
ÖÇ08 | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle çözümler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 3 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 4 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 4 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Arap Alfabesinin özellikleri ve kullanım alanları | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Arap Harfli Türkçe metinlerin ortaya çıkışı | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Arap harfli Türkçe metinlerin sınıflandırılması | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arap alfabesinin özellikleri | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 4 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arap alfabesiyle yazılmış matbu metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 5 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arap alfabesiyle yazılmış yazma metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 6 | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Süryanî ve İbranî alfabesinin özellikleri | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 7 | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Süryanî ve İbranî alfabesiyle yazılmış metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 9 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Grek ve Ermeni alfabesinin özellikleri | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 10 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Grek ve Ermeni alfabesiyle yazılmış metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 11 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Kiril alfabesinin Özellikleri | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 12 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Kiril alfabesinin Türk dünyasında kullanımı | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 13 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kiril alfabesi ile yazılmış metinler üzerinde yazım özelliklerinin nedenleriyle incelenmesi | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 14 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Latin Alfabesinin Türk Dünyasında yerleşmesi | Alfabe, yazı ve yazım ile ilgili makalelerin, ders kitaplarının okunması 15 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 12 | 10 | 120 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,88 | ||
AKTS | 5 AKTS |