Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
Moda Tasarımı | |
Kod | MDT231 |
Ad | Moda, Sanat ve Giysi Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SELDA ARAS |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bir dönemin kültürel, sosyal ve sanatsal yönünden ortaya çıkan giysi tarihine ilişkin temel terminolojinin ve formları kavrar.
Dersin İçeriği
Hitit, Frig, Urartu, Helenistik Dönem Sanatı, Roma Sanatı, Bizans Sanatı ve İstanbul konularını, Selçuklu ve Osmanlı Sanatları ile batılılaşma dönemi sanatlarını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
C.Blackman 1900'den Bugüne Modanın Tarihi. FOGG Marnie, Modanın Tüm Öyküsü
Notlar
Aras Selda ders notu.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Moda kavramlarını ( Moda, anti moda, demode, unisex, haute couture, vb.) tanımlayabilir. Kültürel ve toplumsal kimlik anlayışında modanın rolünü açıklar. |
ÖÇ02 | Tarihsel giysinin temel terminolojisi ve formlarını kavrar. |
ÖÇ03 | Giyim ve aksesuarlarının Kültürel değerler açısından karşılaştırılmasını yapabilir Modanın kapsamı, moda sürecinin evreleri, moda kuramları, moda döngüsü, ve moda süreci konularını açıklar. |
ÖÇ04 | Kültürel etkileşim, cinsel kimlik, sınıf, statü açısından moda kavramını ilişkilendirebilir. Modada görünürlülük ( öncüler moda dışılar) olgusunu açıklayabilir, modanın tükenmesi konusunda yorumlar yapar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler primitif kültürlerden başlayarak 20. Yüzyılın başlarına kadar olan dönemde hem global hem de yerel ölçekte tarihi giysiler hakkında temel terminolojileri tanımlayabilir. |
ÖÇ06 | Öğrenciler giysilerdeki tarihsel değişimler ve gelişmeler hakkında bilgi toplayabilir. |
ÖÇ07 | 20. yüzyılın başlarına kadar giysi tasarımlarının tarihsel araştırması ile kullanımının önemini bilir. |
ÖÇ08 | Öğrenciler giysi tarihini değiştiren önemli ikon figürleri, değişen siluetleri tanımlar. |
ÖÇ09 | Öğrenciler kendi kültürel giysi formlarımızın ulusal ve folklorik öğeleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ10 | Osmanlı Hanedanın Stili (1299/1923):Osmanlı İmparatorluğu ve Batılılaşma Dönemini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanında sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgileri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda tasarımı alanı ile ilgili materyaller, yöntem ve teknikleri analiz eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı alan problemlerini analiz ederek çözümlemesini değerlendirir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda Tasarımı faaliyet ve uygulamalarına yönelik eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İş güvenliği ve sosyal güvenlik konularında yeterli altyapıya sahiptir. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel sorumluluk alma ve takım çalışmalarında etkin olarak çalışır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahip, çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme ve uygulayabilme yeteneğine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte ofis yazılımları ve iletişim teknolojilerini kullanma yeteneğine sahiptir. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | 1 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Moda ürünlerini uygun yöntemlerle tanıtır ve pazarlama stratejilerini uygular. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Koleksiyon için gerekli trend ve pazar araştırmaları sürecini planlar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımların kalıplarını hazırlar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarımlar için uygun dikim tekniklerini analiz eder ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Moda tasarımı uygulanmasında edindiği bilgileri kullanıp 2 boyutlu yüzeyler ve 3 boyutlu ürünler oluşturma süreçlerini değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sanat öğe ve ilkeleri ile yüzey düzenlemeleri oluşturur ve yeni tasarımlar hazırlar. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Estetik konularında yeterli altyapıya sahiptir. | 3 |
PÖÇ18 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat ve moda tarihi konularını değerlendirir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Seçtiği temaya uygun tasarım tekniklerinin seçer ve uygular. | |
PÖÇ20 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elyaf, iplik, dokuma, terbiye, örme ve konfeksiyon üretimi konularında yeterli altyapıya sahiptir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Moda kavramları ( Moda, anti moda, demode, unisex, haute couture, vb.) | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Giysilerin tarihi süreçte gelişen yapısal formları | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kişisel gelişim, imaj oluşturma açısından moda | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Moda ve toplumsal kimlikler | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sınıf ve statünün oluşumunda moda | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kültürel etkileşim ve moda akımları,Kültürel süreklilik, endüstrileşme ve ekonomik uygulanırlık açısından moda | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Tarihsel giysiye ilişkin tarihsel araştırma; giysinin orijini, primitif giysilere giriş | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | önceki haftalarda işlenen konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Doğu giysileri: Mezopotamya Uygarlığı ( Sümerler, Babiller, Asurlar, Hitit ve Pers uygarlıkları), grup çalışması | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Akdeniz Uygarlığı Giysileri;Mısır Uygarlığı,Antik Uygarlıklar; Girit, Yunan, Etrüsk, Roma | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Anadolu Giysileri:Selçuklular (11. ve 13. yüzyıllar ), Türk giysilerinin kökenine giriş | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Orta Çağ:Bizans ve Hıristiyan ikonografisi,Gotik dönem, Osmanlı kültürünün Avrupa üzerine etkisi, Oryantalizm | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | rönesans, barok ve rokoko dönemi | araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Osmanlı Hanedanın Stili (1299/1923):Osmanlı İmparatorluğu ve Batılılaşma Dönemi | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Aydınlanma Dönemi: Fransız İhtilali Ampir, directoire dönem | araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | önceki haftalarda işlenen konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | önceki haftalarda işlenen konuların tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,04 | ||
AKTS | 3 AKTS |