Genel Bilgi
Kod | KM237 |
Ad | Organik Kimya Lab. 1 |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-4 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ELİFE SULTAN GİRAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. ELİFE SULTAN GİRAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı temel saflaştırma yöntemlerinin kavranılması ve bazı temel organik reaksiyon düzeneklerinin kurulması, ürün eldesi, ürün saflaştırma ve FTIR analizi ile yapısının tayin edilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu derste organik kimyada çok sık kullanılan temel saflaştırma yöntemleri ve bazı organik reaksiyonların uygulamaları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Denel Organik Kimya Ender Erdik
Notlar
Organik Kimya T. W. Graham Solomons, Craig B. Fryhle, Scott A. Snyder
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Farklı organik bileşiklerin farklı çözücülerde çözünürlüğünü sınıflandırır. |
ÖÇ02 | Destilasyon yöntemiyle farklı sıvı karışımları birbirinden ayırır, her birinin miktarını tespit eder, hangi sıvı olduğu hakkında yorum yapar |
ÖÇ03 | Kristallendirme yöntemini kavrar, farklı katıları bu yöntemle ayırır ve tayin eder. |
ÖÇ04 | Süblimleşme yöntemini kavrar, bu yöntemi ayırma işlemlerinde kullanabilmeyi ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Ekstraksiyon yöntemini belirler, bu yöntemi kullanarak ağrı kesici bir tableti bileşenlerine ayırabilir. |
ÖÇ06 | Kromatografik yöntemleri belirler, bu yöntemle farklı maddeleri birbirinden ayırır ve saflaştırır |
ÖÇ07 | FTIR spektroskopisi ile maddelerde yapı tayinini tanımlar. |
ÖÇ08 | n-butilbromür sentezler, SN2 reaksiyon mekanizmasını öğrenir, ürünü saflaştırıp yapısını tayin edebilir. |
ÖÇ09 | t-butilklorür sentezler,SN1 reaksiyon mekanizmasını öğrenir, ürünü saflaştırıp yapısını tayin edebilir. |
ÖÇ10 | 2-hekzanol sentezler, civa elementinin bertaraf edilmesini öğrenir, ürünü saflaştırabilir, FTIR analizi ile yapısını tespit edebilir |
ÖÇ11 | Alkanların halojenlenmesi deneyini gerçekleştirir, brom elementinin MSDS bilgisini öğrenir, halojenlenme reaksiyonunu ilişkilendirir. |
ÖÇ12 | Diizobütilen Sentezler, ürünü saflaştırır, yapısını tayin eder |
ÖÇ13 | Telafi Deneylerini gerçekleştirir |
ÖÇ14 | Ayırma tekniklerini ve hangi durumda hangi ayırma tekniğini kullanması gerektiğini belirler. |
ÖÇ15 | Eliminasyon ve sübstitüsyon tepkimelerinin gerçekleşmesi için gerekli olan ortam koşullarını belirler. |
ÖÇ16 | İnce tabaka kromatografisi ve kolon kromatografisi tekniklerinin uygulanmasını ilişkilendirir. |
ÖÇ17 | Laboratuvar ortamında sentez yapmak için gerekli koşulların sağlanmasını belirler. |
ÖÇ18 | Yapılan deney sonunda elde edilen ürünü hangi ayırma tekniğini kullanarak nasıl saflaştırılması gerektiğini belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında bilgisine güvenerek bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izleyip algılayarak değerlendirir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanıp bilgisini yeniler. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrayıp toplam kalite bilincini algılar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı düşünmeyi öğrenip alanında sorunlara çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhakeme yeteneğine sahip olarak bilgileri ilişkilendirip bildiklerini uygulamaya aktarır. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar düzeneklerini kurup tek başına karar verir. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında mevcut teknolojiyi izleyip katma değer kazandırır. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi paylaşımını bilip takım çalışmasına katılarak takımı yönlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında söz sahibi olmaya başlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çözünürlük Testleri | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
2 | Destilasyon | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kristallendirme | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Süblimleşme | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ekstraksiyon | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
6 | Kromatografik Yöntemler | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
7 | FTIR Spektroskopisi ile yapı tayini | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | n-butilbromür sentezi | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
10 | t-butilklorür sentezi | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
11 | 2-hekzanol sentezi | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
12 | Alkanların Halojenlenmesi | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Diizobütilen Sentezi | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
14 | İnce tabaka kromatografisi ile Rf bulunması | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
15 | Telafi deneyleri | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları-1 | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları-2 | Denel Organik Kimya Ender Erdik | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 64 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,56 | ||
AKTS | 3 AKTS |