Genel Bilgi
Kod | KMS340 |
Ad | Aromatik Bileşikler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | MB Meslek Bilgisi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ELİFE SULTAN GİRAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. Arş.Gör.Dr. Mehmet ERŞATIR (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı aromatikliğin kavranması, aromatik bileşiklerin reaksiyonlarının öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği
Bu derste aromatik bileşikler ve reaksiyonları işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
ORGANİK KİMYA AROMATİK BİLEŞİKLER MUSTAFA ODABAŞOĞLU
Notlar
Arene chemistry : reaction mechanisms and methods for aromatic compounds Mortier, Jacques John Wiley & Sons,2016
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hückel Kuralını öğrenir ve uygular |
ÖÇ02 | Aromatik bileşikler ve aromatik olmayanları birbirinden ayırabilir |
ÖÇ03 | Aromatik bileşiklerin adlandırması ve reaksiyonlarını öğrenir |
ÖÇ04 | Aromatik bileşiklerin elektrofilik yer değiştirme reaksiyonlarında klorlama/bromlama hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Aromatik bileşiklerin elektrofilik yer değiştirme reaksiyonlarında nitrolama ve sülfolama hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ06 | Aromatik bileşiklerin elektrofilik yer değiştirme reaksiyonlarından Friedel-Crafts alkilleme ve açilleme hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ07 | Reaksiyon örnekleri üzerine birebir ders |
ÖÇ08 | Aromatik bileşiklerin elde edilme tepkimelerini keşfeder. |
ÖÇ09 | Aromatik bileşikleri günlük hayattaki yerini ilişkilendirir. |
ÖÇ10 | Aromatik moleküllerin biyolojik aktivitesini belirler. |
ÖÇ11 | Aromatik moleküllerin tedavi edici olabildiğini ilişkilendirir. |
ÖÇ12 | Doğal bileşiklerin içerdiği aromatik bileşikleri belirler. |
ÖÇ13 | Aromatik bileşiklerde koruyucu grupların reaksiyonlarını belirler. |
ÖÇ14 | Aromatik bileşiklerin kenetlenme reaksiyonlarını öğrenir |
ÖÇ15 | Sandmayer reaksiyonları üzerinden grup değişimlerini belirler ve farklı aromatik bileşiklerden farklı substitue gruplar içeren bileşikleri oluşturabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında bilgisine güvenerek bildiklerini yaşam ve sanayi ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dünyadaki gelişmeleri, sanayideki yönlenmeleri izleyip algılayarak değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanıp bilgisini yeniler. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgiye ulaşma ve bilgilerini diğer bilim alanları ile ilişkilendirir. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgileri uygulamada, bilgilerin birleştirilmesi gereğini kavrayıp toplam kalite bilincini algılar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kaynak kullanımında, ülke kaynaklarına bağlı teknoloji oluşturulmasında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bildiklerini, konuya yakın ya da uzak kişilere somutlaştırarak aktarır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yeni bilgi ve teknolojiye ulaşma yetisi kazanır. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaratıcı düşünmeyi öğrenip alanında sorunlara çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Muhakeme yeteneğine sahip olarak bilgileri ilişkilendirip bildiklerini uygulamaya aktarır. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar düzeneklerini kurup tek başına karar verir. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında mevcut teknolojiyi izleyip katma değer kazandırır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya alanında ufku açıktır, gelişmeleri izler, alanındaki yönlenmeleri izleme yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilgi paylaşımını bilip takım çalışmasına katılarak takımı yönlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Evrensel düşünme ve eleştirel bakış özelliği kazanır. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında söz sahibi olmaya başlar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aromatiklik | Ders kitabı | |
2 | Hückel Kuralı | Ders kitabı | |
3 | Aromatik hidrokarbonlar | Ders kitabı | |
4 | Vinilik halojenürler | Ders kitabı | |
5 | Aromatik bileşiklerin elektrofilik sübstitüsyon reaksiyonları | Ders kitabı | |
6 | Aromatik bileşiklerin özellikleri | Ders kitabı | |
7 | Aromatik bileşiklerin sübstitüsyon reaksiyonları | Ders kitabı | |
8 | Ara Sınav | Ders kitabı | |
9 | Aromatik bileşiklerin günlük hayattaki yeri | Ders kitabı | |
10 | Biyolojik olarak aktif aromatik bileşikler | Ders kitabı | |
11 | Doğal bileşiklerin aromatik bileşik içerikleri | Ders kitabı | |
12 | Aromatik bileşiklerde koruyucu grupların reaksiyonları | Ders kitabı | |
13 | Aromatik bileşiklerin kenetlenme reaksiyonları | Ders kitabı | |
14 | Aromatik bileşiklerin Sandmayer Reaksiyonları | Ders kitabı | |
15 | Bitişik halkalı aromatik bileşikler | Ders kitabı | |
16 | soru çözümü ile genel konu tekrarı | Ders kitabı | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |