Genel Bilgi
Kod | PDRZ301 |
Ad | Davranış Bozuklukları I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MEHMET BİLGİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MEHMET BİLGİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı öğrencilerin norma l ve normal dışı davranış kriterleri, davranış bozukluklarının sınıflandırılması, çocuk ve ergen davranış bozuklukları, alkol ve madde kullanım bozuklukları, uyku ve yeme bozuklukları, cinsel işlev bozuklukları konularında temel kavram ve anlayış kazanmalarıdır.
Dersin İçeriği
Bu derste öğrenciler, norma ,l ve normal dışı davranış kriterleri, davranış bozukluklarının sınıflandırılması, çocuk ve ergen davranış bozuklukları, alkol ve madde kullanım bozuklukları, uyku ve yeme bozuklukları, cinsel işlev bozuklukları konularında temel kavram ve anlayış kazanırlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Amerikan Psikiyatri Birliği. (2013). Ruhsal bozuklukların tanı ve istatistik el kitabı (DSM-5). Amerikan Psikiyatri Yayını.
Notlar
Öztürk, M. (2021). Çocuk Psikiyatrisi. Uçurtma Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Normal ve Normaldışı arasındaki farklı yaklaşımlara göre açıklar. |
ÖÇ02 | Çocuk ve ergen patolojisini tanımlar. |
ÖÇ03 | Zorlanma türlerini kavrar ve savunma düzeneklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Belirti listesini öğrenir listeler |
ÖÇ05 | Anamnez almayı gösterir |
ÖÇ06 | Alkol ve madde kullanımı bozukluklarını açıklar. |
ÖÇ07 | Otizm ve türlerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Çocukluk bozukluklarını açıklar |
ÖÇ09 | Davranım bozukluklarını tanımlar. |
ÖÇ10 | Uyku bozukluklarını açıklar. |
ÖÇ11 | Yeme bozukluklarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 1 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Normaldışı nedir | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Zorlanma | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Savunma düzenekleri | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Semptom listesi | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Anamnez alma | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Alkol ve madde kullanımı | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Otizm | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | YAZILI SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çocuklarda görülen bozukluklar | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Davranım Bozuklukları | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Uyku bozuklukları | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Yeme bozuklukları | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Cinsel bozukluklar | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Cinsel işlev bozuklukları | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Parafililer | Ruh sağlığı ve bozuklukları. DSM-IV-R | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | YAZILI SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | YAZILI SINAV | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |