PDRZ303 Psikolojik Testler

3 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRZ303
Ad Psikolojik Testler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MEHMET BİLGİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. MEHMET BİLGİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrencilere kişilik, zeka, gelişim ve projektif testleri tanıma uygulama becerisi kazanmalarıdır.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği ölçme, ölçek, ölçek çeşitleri, merkezde yığılım ve dağılım ölçüleri, korelasyon, yüzdelik normlar, sınıf normları, zeka bölümü, güvenirlik, geçerlik kavramları, psikolojik testlerin nitelik ve amaçlarını, maksimum performans ve davranış testlerinin, bireysel yetenek testlerinin, özel yetenek ve psikomotor testlerinin içerikleri, Wecshler Çocuklar için Zeka Ölçeğini (WISC-R), CAT, MMPI testleridir.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Özgüven, İ. E. (1999). Psikolojik testler. PDREM Yayınları.

Notlar

Hogan, T. P. (2021). Psychological Testing: An Introduction (4th ed.). John Wiley & Sons Inc.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Psikolojik testin ne olduğunu açıklar
ÖÇ02 Psikolojik testlerin geliştirilmesini açıklar
ÖÇ03 Psikolojik testlerin avantajlı yönlerini listeler
ÖÇ04 Psikolojik testlerin dezavantajlı yönlerini açıklar.
ÖÇ05 Psikolojik testlerin kullanımında yapılan hataları listeler
ÖÇ06 Hacettepe Kişilik Envanteri sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar.
ÖÇ07 EDWARDS Kişisel Tercih Envanteri sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar.
ÖÇ08 PARQ Envanteri sonuçlarını değerlendirir.
ÖÇ09 MMPI Çok Yönlü Kişilik Envanterini değerlendirir.
ÖÇ10 WESHCLER Zeka Testini açıklar
ÖÇ11 STANFORD-BİNET Zeka testini açıklar
ÖÇ12 Denver Gelişim Envanteri'ni uygular ve değerlendirir.
ÖÇ13 Ankara Gelişim Envanteri'ni uygular ve değerlendirir.
ÖÇ14 Tematik Algı Testini açıklar
ÖÇ15 CAT testini açıklar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 1
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Psikolojik test nedir Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
2 Psikolojik testlerin geliştirilmesi Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Psikolojik testlerin avantajlı yönleri Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Psikolojik testlerin dezavantajlı yönleri Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Psikolojik testlerin kullanımında yapılan hatalar Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Hacettepe Kişilik Envanterini kullanma Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Edwards Kişisel Tercih Envanterini kullanma Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav YAZILI SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 PARQ kullanma Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 MMPI kullanma Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
11 WESHCLER kullanma Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
12 Stanford-Binet Zeka Testi kullanma Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
13 Denver Gelişim Envanteri ve Ankara Gelişim Envanteri kullanma Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
14 TAT kullanma Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
15 CAT Kullanma Konuyla ilgili kaynağın gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları YAZILI SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları YAZILI SINAV Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.12.2024 10:12