Genel Bilgi
Kod | PDRS301 |
Ad | RPD'de Konsültasyon |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MERAL ATICI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MERAL ATICI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin ilkokul ve ortaokullarda öğretmen, yönetici ve velilerle konsültasyonda kullanabilecek konsültasyon modelleri konusunda bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır. Okul psikolojik danışmanlarının eğitsel, mesleki ve kişisel-sosyal konularda öğrencilere dolaylı yardım için öğretmen ve ailelerle yapacağı konsültasyon çalışmaları ve kullanabilecekleri bazı konsültasyon modelleri (Davranışçı, Çözüm Odaklı, Adlerci Konsültasyon) üzerinde durulacaktır. Öğrencilerden eğitsel ve mesleki ihtiyaçları, belirli davranış problemleri olan öğrencilere yönelik ebeveyn ve öğretmenlerle konsültasyon çalışmaları planlayıp yürütmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriği
Konsültasyonun tanımı, dayandığı varsayımlar, özellikleri; öğretmen, yönetici ve velilerle yapılan konsültasyon konuları; konsültasyon modelleri: danışmanın işlevlerini temel alan model, ruh sağlığı konsültasyon modeli, davranışçı model, Adlerci model, Çözüm odaklı konsültasyon modeli, konsültasyonda direnç ve dirençle baş etme.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Brigman, G., Villares, E., Mullis, F., Webb, L. D., & White, J. F. (2021). School counselor consultation: Skills for working effectively with parents, teachers, and other school personnel. John Wiley & Sons.
Notlar
Akman, Y. (2002). Okullarda Konsültasyon Çalışmaları ve Ruh Sağlığı Konsültasyon Modeli. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (18), 7-13. Aslan, A. M., Güven, M. (2017). Okul psikolojik danışmanlığında konsültasyon süreci ve modelleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 11, 118-131. Atıcı, M. (2019). İlköğretimde PDR Ders Notu. Adana: Çukurova Üniversitesi. Campbell, C. (1993). Strategies for reducing parent resistance to consultation in the schools. Elementary School Guidance and Counselling. 28, 2, 83-92. Crothers, L. M., Hughes, T. L., Morine, K. A. (2008). Theory and cases in school-based consultation. New York: Routledge. Dustin, D. (1992). School consultation in the 1990s. Elementary School Guidance and Counselling. 26, 3, 65-76. Hall, A. S. and, Lin, M. J. (1994). An integrative consultation framework: A practical tool for elementary school counselors. Elementary School Guidance and Counselling. 29, 16-27. Kahn, Beverly B. (2000). A model of solution-focused consultation for school counselors. Professional School Counseling, 3, 4, 248-254. Shapiro, E.S., Cole, C.L. (1994). Behavior Change in the Classroom. New York: The Guilford Sutton, C. (1999). Helping Families with Troubled Children. Chichester: John Wiley. White, J. and Mullis, F. (1998). A systems approach to school counselor consültation. Education. 119, 2, 242-253.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğretmen, yönetici ve ailelerle çeşitli sorunlarda kullanabileceği konsültasyon modelleri konusunda bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Konsültasyonun dayandığı varsayımları kavrar. |
ÖÇ03 | Konsültasyon ilişkisinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Psikolojik Danışmanın işlevlerine dayalı konsültasyon modellerini bilir. |
ÖÇ05 | Davranışçı konsültasyon modelinin aşamalarını söyler. |
ÖÇ06 | Davranışçı konsültasyon modelini uygular. |
ÖÇ07 | Çözüm odaklı konsültasyon modelinin aşamalarını söyler. |
ÖÇ08 | Çözüm odaklı konsültasyon modelini uygular. |
ÖÇ09 | Adlerci konsültasyon modelinin aşamalarını söyler. |
ÖÇ10 | Adlerci konsültasyon modelini uygular. |
ÖÇ11 | Öğretmen ve ailelerle bireysel konsültasyon yapar. |
ÖÇ12 | Konsültasyonda direncin nedenlerini kavrar. |
ÖÇ13 | Konsültasyonda dirençle baş etme yollarını anlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 1 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 1 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı, öğrenme çıktıları, işleyiş ve değerlendirme süreci konusunda bilgi verme ve tartışma. | Ders içeriğinin ve kaynaklarının gözden geçirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Konsültasyonun tanımı, dayandığı varsayımlar ve konsültasyon ilişkisinin özellikleri. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Öğretmen, yönetici ve velilerle konsültasyon yapılan konu ve sorun alanları. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ruh Sağlığı Konsültasyon modeli. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Danışmanın işlevlerini temel alan konsültasyon modeli. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Davranışçı konsültasyon modeli ve uygulanışı. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Adlerci konsültasyon modeli ve uygulanışı. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Ara sınav için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Çözüm odaklı konsültasyon modeli ve uygulanışı. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Konsültasyon modellerinin belirli vakalarda uygulanması ve bu uygulamaların sınıfta sunulması-I | Konsültasyon modellerini belirli vakalarda uygulama, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Örnek Olay |
11 | Konsültasyon modellerinin belirli vakalarda uygulanması ve bu uygulamaların sınıfta sunulması-II | Konsültasyon modellerini belirli vakalarda uygulama, sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Örnek Olay |
12 | Konsültasyonda direnç ve nedenleri. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Konsültasyonda dirençle baş etme. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Konsültasyon modellerinin uygulanmasıyla ilgili süpervizyon verilmesi. | Uygulama yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay |
15 | Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi. | Konuyla ilgili kaynakların gözden geçirilmesi ve konuya hazırlık yapılması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem sonu sınavı için hazırlık yapılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |