Genel Bilgi
Kod | PDRZ401 |
Ad | Aile Danışmanlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. METEHAN ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. METEHAN ÇELİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı aile danışması ile ilgili mesleki kavramları ve teorileri, aile danışması ile ilişkili teknik ve yöntemler konusunda genel bir anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği şu konulardan oluşmaktadır; Bir sistem olarak aile: Ailenin hayatımızdaki önemi, ailenin tanımı,aile sistemi, sağlıklı aile, sağlıksız aile, aile yaşam döngüsü, psikoanalitik aile danışması, yapısal aile danışması, yaşantısal aile danışması, bilişsel-davranışçı aile terapisi, çözüm ödaklı aile terapisi, öyküsel aile terapisi, yirmibirinci yüzyılda aile terapisi vb.
Dersin Ön Koşulu
Derse düzenli devamlılık, derse düzenli hazırlanmak, derse düzenli katılım
Kaynaklar
Aile Terapisi kavramlar ve Yöntemler (Micheal P. Nichols); Çift ve Aile Terapisi ( Çev. Müzaffer ŞAHİN, Hanife UĞUR); Aile Danışmanlığı (Serap NAZLI).
Notlar
Kuram ve Uygulamaları ile Aile Danışmanlığı (Prof. Dr. Turan AKBAŞ, Prof. Dr. Nilüfer ÖZABACI)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir sistem olarak aileyi öğrenir |
ÖÇ02 | Ailenin hayatımızdaki önemini anlar |
ÖÇ03 | Ailenin tanımını öğrenir |
ÖÇ04 | Aile sistemini kavrar |
ÖÇ05 | Sağlıklı aileyi belirtir |
ÖÇ06 | Sağlıksız aileyi belirtir |
ÖÇ07 | Aile yaşam döngüsünü öğrenir |
ÖÇ08 | Psikoanalitik aile terapisini anlar |
ÖÇ09 | Yapısal aile terapisini öğrenir |
ÖÇ10 | Yaşantısal aile terapisini belirtir |
ÖÇ11 | Bilişsel-davranışçı aile terapisini kavrar |
ÖÇ12 | Çözüm odaklı aile terapisini belirtir |
ÖÇ13 | Öyküsel aile terapisini öğrenir |
ÖÇ14 | Yirmibirinci yüzyılda aile terapisini kavrar |
ÖÇ15 | Aile terapisinde klasik ekolleri anlar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | 1 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 1 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bir sistem olarak aile, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Ailenin hayatımızdaki önemi | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ailenin tanımı, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Aile sistemi, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sağlıklı aile, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Sağlıksız aile, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Aile yaşam döngüsü, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Psikoanalitik aile danışması, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yapısal aile danışması | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yaşantısal aile danışması, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bilişsel-davranışçı aile terapisi, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çözüm odaklı aile terapisi, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Öyküsel aile terapisi, | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yirmibirinci yüzyılda aile terapisi | Araştırma, okuma, kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |