PDRS401 Çözüm Odaklı Kısa Süreli Danışma

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRS401
Ad Çözüm Odaklı Kısa Süreli Danışma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MEHMET BİLGİN
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. MEHMET BİLGİN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrencilerin çözüm odaklı terapinin tarihi, çözüm odaklı terapinin temel felsefesi, çözüm odaklı terapinin temel ilkeleri, danışan danışman ilişkisi, teknikler, çözüm oluşturma aşamaları, sorun betimleme, amaç geliştirme, iyi yapılandırılmış amaçlar, amaç çeşitleri, amaç belirleme teknikleri ve koruyucu faktörlere ilişkin bilgi ve anlayış kazanmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çözüm odaklı terapinin tarihi, çözüm odaklı terapinin temel felsefesi, çözüm odaklı terapinin temel ilkeleri, danışan danışman ilişkisi, teknikler, çözüm oluşturma aşamaları, sorun betimleme, amaç geliştirme, iyi yapılandırılmış amaçlar, amaç çeşitleri, amaç belirleme teknikleri ve koruyucu faktörlerin saptanması.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Sklare, B. G. (2013). Okul danışmanları için çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma (D. M. Siyez, Çev., 4. bs.). Pegem Akademi Yayıncılık.

Notlar

Çözüm odaklı terapi ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Terapotik becerileri açıklar.
ÖÇ02 Normal ve normal dışı özellikleri birbirinden ayırt eder.
ÖÇ03 Etkili psikolojik danışmanın özelliklerini tanımlar.
ÖÇ04 Temel psikolojik danışma becerilerini söyler.
ÖÇ05 Terapotik sürecin nasıl planlanacağını söyler.
ÖÇ06 Çözüm odaklı terapi yaklaşımının özelliklerini söyler.
ÖÇ07 Kısa süreli terapi yaklaşımının özelliklerini söyler.
ÖÇ08 Duygu, düşünce ve davranışı tanımlar ve bir birinden ayırt eder.
ÖÇ09 Çözüm odaklı terapinin ilkelerini söyler.
ÖÇ10 Çözüm odaklı terapide amaç oluşturmayı açıklar.
ÖÇ11 Çözüm odaklı terapiye göre amaçları sınıflandırır.
ÖÇ12 Çözüm odaklı terapideki sihirli soruları, kullanım amacını, işlevini açıklar ve örnek verir.
ÖÇ13 Çözüm odaklı terapini terapotik tekniklerini açıklar.
ÖÇ14 Çözüm odaklı terapideki sonlandırma sürecini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 3
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kısa süreli trerapi Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Çözüm odaklı terapinin tarihi Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Çözüm odaklı terapinin temel felsefesi Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Çözüm odaklı terapinin temel ilkeleri Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Danışan danışman ilişkisi Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Teknikler Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
7 Çözüm oluşturma aşamaları Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sorun betimleme Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
10 Amaç geliştirmenin önemi Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
11 Amaç geliştirme Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
12 İyi yapılandırılmış amaçlar Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
13 Amaç çeşitleri Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
14 Amaç belirleme teknikleri Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
15 Koruyucu faktörlerin saptanması Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.12.2024 03:19