Genel Bilgi
Kod | PDRS401 |
Ad | Çözüm Odaklı Kısa Süreli Danışma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MEHMET BİLGİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. MEHMET BİLGİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilerin çözüm odaklı terapinin tarihi, çözüm odaklı terapinin temel felsefesi, çözüm odaklı terapinin temel ilkeleri, danışan danışman ilişkisi, teknikler, çözüm oluşturma aşamaları, sorun betimleme, amaç geliştirme, iyi yapılandırılmış amaçlar, amaç çeşitleri, amaç belirleme teknikleri ve koruyucu faktörlere ilişkin bilgi ve anlayış kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Çözüm odaklı terapinin tarihi, çözüm odaklı terapinin temel felsefesi, çözüm odaklı terapinin temel ilkeleri, danışan danışman ilişkisi, teknikler, çözüm oluşturma aşamaları, sorun betimleme, amaç geliştirme, iyi yapılandırılmış amaçlar, amaç çeşitleri, amaç belirleme teknikleri ve koruyucu faktörlerin saptanması.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Sklare, B. G. (2013). Okul danışmanları için çözüm odaklı kısa süreli psikolojik danışma (D. M. Siyez, Çev., 4. bs.). Pegem Akademi Yayıncılık.
Notlar
Çözüm odaklı terapi ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Terapotik becerileri açıklar. |
ÖÇ02 | Normal ve normal dışı özellikleri birbirinden ayırt eder. |
ÖÇ03 | Etkili psikolojik danışmanın özelliklerini tanımlar. |
ÖÇ04 | Temel psikolojik danışma becerilerini söyler. |
ÖÇ05 | Terapotik sürecin nasıl planlanacağını söyler. |
ÖÇ06 | Çözüm odaklı terapi yaklaşımının özelliklerini söyler. |
ÖÇ07 | Kısa süreli terapi yaklaşımının özelliklerini söyler. |
ÖÇ08 | Duygu, düşünce ve davranışı tanımlar ve bir birinden ayırt eder. |
ÖÇ09 | Çözüm odaklı terapinin ilkelerini söyler. |
ÖÇ10 | Çözüm odaklı terapide amaç oluşturmayı açıklar. |
ÖÇ11 | Çözüm odaklı terapiye göre amaçları sınıflandırır. |
ÖÇ12 | Çözüm odaklı terapideki sihirli soruları, kullanım amacını, işlevini açıklar ve örnek verir. |
ÖÇ13 | Çözüm odaklı terapini terapotik tekniklerini açıklar. |
ÖÇ14 | Çözüm odaklı terapideki sonlandırma sürecini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kısa süreli trerapi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Çözüm odaklı terapinin tarihi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Çözüm odaklı terapinin temel felsefesi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çözüm odaklı terapinin temel ilkeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Danışan danışman ilişkisi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Teknikler | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay |
7 | Çözüm oluşturma aşamaları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sorun betimleme | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
10 | Amaç geliştirmenin önemi | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | Amaç geliştirme | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
12 | İyi yapılandırılmış amaçlar | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Amaç çeşitleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Amaç belirleme teknikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Koruyucu faktörlerin saptanması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |